A DLG TestService szakértői szerint a 2025-ös újdonságok már nem pusztán fejlesztések, hanem egy új mezőgazdasági korszak előfutárai.
A belső égésű motorok terén a hangsúly eltolódott a károsanyag-kibocsátásról a CO₂-semlegesség és az alternatív üzemanyagok felé. Számos gyártó – köztük a Case IH – már most engedélyezte motorjait RME (repce-metil-észter) és HVO (hidrogénezett növényi olaj) használatára, így a fosszilis dízel üzemanyag szinte módosítás nélkül helyettesíthető.
Különösen figyelemre méltó a etanolos üzemű Case IH Puma 240, amely a dél-amerikai piacokra készült, és a megújuló alapú etanolt használja üzemanyagként. A jövő traktorai így nemcsak energiatakarékosabbak, hanem a mezőgazdasági termelés körforgásába is jobban illeszkednek.
Okos motorok és adaptív teljesítménykezelés
A dízelmotorok fejlesztése sem állt le: a Fendt, a CNH és a SAME Deutz-Fahr (SDF) új generációs rendszerei már automata hűtésvezérléssel, hidraulikus segédfékkel és DynamicPerformance funkcióval dolgoznak, amely 30 lóerős teljesítménytöbbletet biztosít igény esetén.
A Fendt AdaptivePower rendszer egyedülállóan képes „lekorlátozni” a motorteljesítményt, hogy az illeszkedjen a munkagép terhelhetőségéhez – ezzel üzemanyagot takarít meg és védi a szerelékeket.
Új generációs hajtásláncok és futóművek
A VarioDrive technológia mostantól a Fendt 500-as sorozatában is elérhető, folyamatos összkerékhajtást biztosítva. A CNH és a JCB saját, hidromechanikus CVT-váltóit fejleszti, a ZF technológia új szintre lép az új Fastrac 6000 sorozatban.
Az AEBI Schmidt LT3 hajtáskoncepció mérnöki áttörésnek számít: a négykerék-meghajtás hidrosztatikusan szabályozott, így minden kerék azonos sebességgel forog kanyarodás közben is. Ez javítja a tapadást, csökkenti a talajkárosodást és növeli a biztonságot lejtős terepen.
Intelligens hidraulika és elektronikus vezérlés
A hidraulika területén az irány egyértelmű: elektronikusan vezérelt terhelésérzékelő (e-LS) rendszerek felé halad a piac. A Fendt, a ROPA és más gyártók az ISOBUS-alapú „e-LS connect” technológiát fejlesztették ki, amely teljesen digitálisan kommunikál traktor és munkagép között – így nincs szükség külön LS-kábelekre, és pontosabb, gyorsabb szabályozás érhető el.
Ezzel párhuzamosan a gyártók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az olajkörök elválasztására, a szennyeződés minimalizálására és a hidraulikus energiahatékonyságra.
Villamosítás és akkumulátoros áttörés
A villamosítás ma már nem koncepció, hanem valóság. Bár az akkumulátoros traktorok ára még kétszerese a dízelmodellekének, a 2025-ös Agritechnicán már több gyártó kínál sorozatgyártásra kész megoldást.
A John Deere E-Power modell akár 195 kWh akkumulátorkapacitással és teljesen elektromos „by-wire” vezérléssel érkezik, autonóm működésre előkészítve. A TADUS és ONOX start-upok a kisebb teljesítményű, moduláris rendszerekkel célozzák meg a piacot.
A TAFE EVX75 és a Zoomlion nagyteljesítményű hibrid hajtásai pedig azt jelzik, hogy a keleti gyártók is komoly szereplői lesznek az európai villamosítási hullámnak.
Asszisztensrendszerek: az autonóm jövő előszobája
A vezetéstámogató rendszerek fejlődése a mezőgazdaságban is a személyautók szintjét közelíti. A Claas adaptív hajtáslánc-kezelő rendszere előre tanulja a gép munkaterhelését, és automatikusan optimalizálja a motor és váltó beállításait. A Deutz-Fahr ADAS csomagja sávelhagyás-figyelmeztetést, kanyarodási asszisztenst és adaptív tempomatot kínál – speciálisan a traktorüzem sajátosságaihoz igazítva.
A Lindner SmartLift2 rendszer egyszerre javítja a homlokrakodó-kezelés pontosságát és a gép irányíthatóságát. Egyre több gyártó fejleszt pótkocsiasszisztens rendszereket is, amelyek automatikusan működtetik az utánfutók fékeit és kormányzott tengelyeit a biztonságosabb szállítás érdekében.
Összegzés: a jövő traktorai intelligensek, energiatakarékosak és hálózatba kapcsoltak
Az Agritechnica 2025 a traktorfejlesztés teljes spektrumát lefedi – a hagyományos motoroktól az elektromos rendszerekig, a hidraulikától az autonóm vezérlésig. A trendek világosak: digitalizáció, fenntarthatóság, és precíziós erőátvitel.
A DLG TestService szerint a legnagyobb áttörést az jelenti, hogy az új generációs traktorok rendszerként működnek, nem csupán gépként – az energia, az adat és az ember tökéletesen összehangolt egységében.
Forrás: DLG
Indexkép: Shutterstock