Tovább bővült a hazai hagyományos és tájjellegű termékek elismertsége: a XI. Termelői Közösségek Napján újabb 9 pályázó 15 terméke kapta meg a rangos Hagyományok – Ízek – Régiók (HÍR) védjegyet.

Ezzel a minősített termékek száma immár 253-ra emelkedett, ami egyben azt is mutatja, hogy egyre többen ismerik fel a védjegyek nyújtotta lehetőségek értékét és piaci erejét.


Védjegy, ami nemcsak minőséget, hanem örökséget is tanúsít

A HÍR program célja, hogy megőrizze és népszerűsítse a magyar agrár- és élelmiszer-örökség értékeit. A tanúsítvány nemcsak a minőséget igazolja, hanem egyben kulturális identitásunk része is – az ilyen termékek ugyanis sokszor több generáción átörökített tudást és helyi hagyományokat őriznek.

A HÍR védjegy odaítélése fontos mérföldkő a termelők számára, hiszen ezzel lehetőségük nyílik megkülönböztetni termékeiket a piaci tömegtermékektől.

A megkülönböztetés nem öncélú: a hiteles eredet és az egyedi karakter olyan érték, amit a vásárlók is keresnek.


hir vedjegy

Fotó: Vermes Tibor

A közösség ereje: bemutatkozás és tudásmegosztás

A Termelői Közösségek Napja nemcsak díjátadó, hanem találkozási pont is: az ország különböző régióiból érkező termelők bemutatják termékeiket, megosztják tapasztalataikat, jó gyakorlataikat, és kapcsolatokat építenek. Az idei rendezvényen kiemelt figyelmet kaptak az OMÉK-on elismert HÍR regionális központok termelői közösségei is.

Észak-Alföldről a hajdúböszörményi Civilek a Lakóhelyért Egyesület, Dél-Alföldről az Orosháza és Térsége Gazdakör, míg Közép-Dunántúlról a Magyarpolányi Német Nemzetiségi Egyesület mutathatta be termékeit és tevékenységét. Ezek a közösségek nemcsak élelmiszert állítanak elő, hanem hagyományt is közvetítenek: a tapasztalatmegosztás és a tudás átadása révén erősítik a vidéki közösségeket és a helyi gazdaságokat.

Piacra jutás és promóció – a tanúsítvány csak a kezdet

A HÍR védjegy elnyerése fontos lépés, de legalább ilyen fontos annak hasznosítása is. A tanúsítvánnyal rendelkező termékek promóciója, célzott marketingje, és az értékesítési csatornák bővítése kulcsfontosságú a piaci sikerhez. Az Agrárminisztérium a HÍR programot a Földrajzi Árujelzők Program előiskolájaként működteti – azaz ezek a termékek később akár uniós szintű oltalom alá is kerülhetnek.

A program egyértelműen a hosszú távú gondolkodás és a fenntartható élelmiszer-előállítás eszköze, amely a minőségre és a hagyományra épít.



Védjegyes termék = hitelesség és minőség

A fogyasztók számára a HÍR védjegy garancia arra, hogy az adott termék valódi, hagyományos alapokon nyugszik, helyben készült, és egy közösség tudását, munkáját tükrözi. Ez a hitelesség egyre fontosabb szempont a tudatos vásárlók körében, akik nem csupán egy terméket, hanem annak történetét is szeretnék megismerni és támogatni.

A HÍR védjegyes termékek száma tehát nemcsak statisztikai adat – ez a szám azt mutatja, hogy egyre több magyar termelő ismeri fel: a múlt értékei a jövő versenyképességének alapjai lehetnek.

Forrás: Agrárminisztérium

Indexkép: Vermes Tibor