A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) idén júniusban indította el „Tények ízekre szedve” című szemléletformáló kampányát. A kezdeményezés célja, hogy nyitott és hiteles módon mutassa be az állati eredetű termékek jelentőségét, cáfolja a velük kapcsolatos tévhiteket. A kampány a hús, a tejtermékek és a tojás egészséges táplálkozásban betöltött szerepét, valamint a felelős állattartás fenntartható gyakorlatait helyezi középpontba, miközben rávilágít a mezőgazdaság társadalmi és gazdasági jelentőségére.
E kampány keretében került sor szeptember elején egy szervezett látogatásra, a Heves vármegyei Remény Farmon, ahol a házigazda Anna és Dávid mutatta be a gazdaságot, és velük közösen saját alapanyagokat sütögettek a részt vevő újságírók.
Fotó: NAK – Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
"Az elmúlt években sok tévhit, félinformáció és szélsőséges vélemény került felszínre az állattenyésztéssel, húsfogyasztással, a tejtermékek szerepével kapcsolatban. Ezek nemcsak a fogyasztókat bizonytalanítják el, hanem a mezőgazdaságban dolgozók munkáját is hiteltelenítik, méltatlanul – hangsúlyozta az eseményen Süle Katalin, a NAK általános agrárgazdasági ügyekért felelős alelnöke. Ezért döntöttünk úgy, hogy bemutatjuk a tényeket. Az elmúlt hónapokban rengeteg megerősítést kaptunk, hogy jó úton járunk. A különböző edukációs videós anyagok megtekintése 2 millió felett jár, közösségimédia- és weboldalainkra több százezren kattintottak. Már most látszik, hogy a visszajelzések alapján a kampány sokak számára valódi szemet felnyitó élményt jelent. Sok üzenetet kaptunk, melyek azt tükrözik, hogy valódi változást indítottunk el.”
A kampány arca Szécsi Zoltán háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, aki saját sportolói és családi tapasztalatait is megosztja a közönséggel. Mint fogalmazott: „Fontos, hogy a fogyasztók tudományos tényekre támaszkodva alkossanak véleményt, és ne a közösségi médiában terjedő, félrevezető vélekedések határozzák meg az élelmiszerekhez fűződő viszonyukat. Célunk bemutatni – ahogy ez most a Remény Farmon is történt –, hogy a hazai állattenyésztés egyre korszerűbb, egyre fenntarthatóbb. Hogy a hazai hús, tejtermék, tojás mögött valódi emberek, gazdák állnak: szakértelemmel, felelősséggel, tisztességgel.”
Fotó: NAK – Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A kampány öt hónapon keresztül, júniustól novemberig tart, és különösen nagy hangsúlyt fektet az edukációra. Az ismeretterjesztő tartalmak között szerepelnek videósorozatok, riportok, szakértői interjúk és cikkek, amelyek szakmailag megalapozott információkkal segítik a közönséget eligazodni a táplálkozással, az állattenyésztéssel és a húsfogyasztással kapcsolatos kérdésekben. A kezdeményezés külön figyelmet fordít arra, hogy bemutassa a hazai állattenyésztés és húsipar valós működését. A kampány során a közönség betekintést nyerhet a fenntartható gazdálkodások mindennapjaiba, a korszerű tartástechnológiák világába és a húsfeldolgozás ellenőrzött, magas színvonalú folyamataiba. A riportok azt is érzékeltetik, hogy a felelős állattartók és feldolgozók milyen komoly szakértelemmel, elkötelezettséggel és tisztességgel végzik munkájukat nap mint nap azért, hogy biztonságos, jó minőségű élelmiszer kerüljön a magyar családok asztalára.
Fotó: NAK – Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A kampány lényege nem pusztán az adatok bemutatása. Azzal, hogy a fogyasztók tisztábban látnak, tudatosabb döntéseket hozhatnak a mindennapi étkezéseikben, választásaikban. Ez idáig elsősorban az ismeretterjesztésre helyeztük a hangsúlyt. Bemutattunk húsokkal kapcsolatos népszerű tévhiteket, azt, hogy hogyan gondolkodnak egyesek a húsról. Vizsgáltuk a húsok körül keringő rákkeltő hatás „tévképzetet”, megnéztük a telített zsírokat és azt, hogy valójában mennyit tartalmaznak a húsok a hiedelmekkel ellentétben, de például a sokak által rettegett antibiotikum-maradványok nyomába is eredtünk. Megvizsgáltuk a sertés, marha és szárnyas húsok tápanyag-tartalmait, azt, hogy milyen vitaminok rejlenek a különböző húsrészekben, valamint a belsőségekben rejlő tápanyagkincseket is körbejártuk. De szó volt a tojásról, az ideális tápanyagbevitelről (okostányér), az állattartással és a környezetre gyakorolt hatással kapcsolatos tévhitekről is.
A következő hónapokban még több élményt szeretnénk nyújtani: folytatjuk videós edukációs sorozatunkat, melyben szó lesz például a tejtermékekről, a fenntartható halgazdálkodásról és a halakban rejlő tápanyagokról, bemutatunk gazdálkodókat, valamint interaktív eseményekkel, kóstolókkal, játékos kvízekkel szolgálunk. Célunk, hogy a Tények ízekre szedve ne csupán egy kampány legyen, hanem egy olyan szemléletformáló mozgalom, amely hosszú távon is meghatározza, hogyan tekintünk az ételeinkre. Azt szeretnénk elérni, hogy a fogyasztók természetes igényévé váljon a tudatosság: hogy ne csak megszokásból válasszunk ételeket, hanem valódi tudással a háttérben – olvasható a NAK közleményében.