Robert Golob kormányfő Skofja Lokában, az egyik legérintettebb térségben jelentette be, hogy akár a szomszédos országok hadseregeitől is segítséget, például logisztikai támogatást, helikopteres szállító kapacitást vár, s a kormány azon dolgozik, hogy az infrastruktúrát mielőbb helyre lehessen állítani. Robert Golob úgy fogalmazott, legalább 550 millió eurós, azaz 214,3 milliárd forintos kár keletkezhetett a hétvége folyamán.

Tine Radinja, Skofja Loka polgármestere katasztrofálisnak nevezte a helyi állapotokat. Három völgy továbbra is megközelíthetetlen.

Natasa Pirc Musar szlovén elnök a fővárostól északra fekvő Kamnikot kereste fel, ahol rémisztőnek nevezte a pusztítást. "Szinte mindent elsodort az ár" – állapította meg. Azt is hozzátette: az uniós országok vezetői egymás után ajánlják fel segítségüket.

A két H145 katonai helikopter egyike és a gépek személyzete indulás előtt a MH Kiss József 86. Helikopterdandár szolnoki bázisán – fotó: Facebook/Magyar Honvédség

Hazánk a Magyar Honvédség két H145 helikopterével és személyzetével nyújt segítséget Szlovéniának, a gépek 10.15 magasságában haladtak át Dél-Zala légterén.

A szlovén mentőalakulatokat 186 körzetben mozgósították, több helyen veszélyesé vált épületekből kellett embereket kimenteni. Szombat este 500 embert evakuáltak a kelet-szlovéniai Alsóbeszterce (Dolnja Bistrica) településről, miután átszakadt egy gát a Mura folyón. Az osztrák határ környékéről csaknem 110 embert telepítettek ki.

A nedves talaj miatt sok helyen megnőtt a földcsuszamlások veszélye, a szlovéniai geológiai intézet ezért óvatosságra intett.

Az áradások miatt lezárták a Maribor felé vezető autópályát, így csak Graz felé tett kitérővel juthattak haza a Szlovéniából Magyarországra tartók.

Ausztriában is a fellazult talaj jelent veszélyt. A tűzoltókat több alkalommal hívták elöntött pincékhez, Karintiában pedig legalább 40 házat és lakást evakuáltak földcsuszamlás veszélye miatt.

Leírhatatlan a pusztítás Szlovéniában – fotó: Facebook/neurje.si

A szlovén vasút tájékoztatása szerint az alábbi változásokkal kell számolni a vonatközlekedésben:

Valamennyi nemzetközi vonat közlekedik, a Celje–Ljubljana szakaszon részben, vagy teljes szakaszon pótlóbuszok szállítják az utasokat. Esetenként Őrihodoson (Hodoš) és/vagy Mariborban másik vonatra kell átszállniuk az utasoknak. Jelentősen megnő az eljutási idő minden viszonylaton. A Citadella nemzetközi nappali vonat jellemzően Budapest–Celje között közlekedik onnan pótlóbusszal kell utazni. Az Istria nemzetközi éjszakai vonat egyik vonatszerelvénye Ljubljanában maradt, így Koper/Rijeka–Ljubljana között közlekedik. A másik vonatszerelvény Budapest és Hódos–Maribor–Celje között közlekedik a helyzettől függően. A háló-, vagy fekvőkocsiba jegyet váltott utasoknak arra kell számítania, hogy nem tudja a megváltott szolgáltatásnak megfelelően végig utazni az éjszakát. A kerékpárszállítás a pótlóbuszok miatt nem lehetséges.