A világpiacon tapasztalható geopolitikai feszültségek – például az izraeli–iráni konfliktus – ellenére a fundamentumok bőséges kínálatot vetítenek előre. De mit jelent mindez a mezőgazdaság szereplői számára?
Olcsóbb üzemanyag? Egyelőre kérdéses
A mezőgazdaságban az egyik legnagyobb tételt az inputköltségek között az üzemanyagár, különösen a gázolaj teszi ki. A traktorok, kombájnok, permetezők és szállítójárművek többsége dízellel működik, így az olajpiaci folyamatok közvetlen hatással vannak a gazdák költségeire.
Az IEA szerint a globális olajtermelési kapacitás 2030-ra napi 114,7 millió hordóra nőhet, míg a kereslet 105,6 millió hordónál tetőzhet. Elméletileg ez árcsökkenést vagy stabilitást jelezhet, de a valóság ennél összetettebb. A geopolitikai kockázatok, mint például a Hormuzi-szoros lezárásának veszélye, rövid távon bármikor árrobbanást idézhetnek elő – ahogy ezt a közelmúltbeli 7%-os árugrás is mutatja.
Költségoldali nyomás: nem szűnik meg
Bár hosszú távon a piaci túlkínálat kedvezhet a mezőgazdaságnak, a gazdák nem számíthatnak azonnali vagy tartós dízelár-csökkenésre. A feldolgozás, szállítás, valamint a kőolaj származékaira – például műtrágyákra, kenőanyagokra – épülő termékek árazása továbbra is érzékenyen reagál a piaci zavarokra. A hazai mezőgazdasági termelőknek így továbbra is körültekintően kell tervezniük az inputköltségeiket.
Befektetési döntések és fenntarthatóság
A stabilabb olajellátás előrejelzése fontos lehet azoknak a mezőgazdasági szereplőknek is, akik energetikai beruházásokban gondolkodnak – például biomassza-erőmű, gázmotor, napelemes rendszer telepítésében. Ha a fosszilis energiahordozók ára hosszabb távon alacsonyan marad, ezek megtérülési ideje megnőhet. A döntéshozatalnál a jövőbeni árak mellett az energiafüggetlenség és a fenntarthatóság is fontos szempont marad.
Kína és az exportpiacok
Az IEA szerint Kína olajkereslete 2027-ben tetőzik, majd stagnálni fog, ami a globális szállítási és logisztikai költségek alakulására is hatással lehet. Mivel Kína jelentős agrárimportőr, a magyar mezőgazdasági exportban érdekelt szereplők számára ez fontos tényező lehet. Az olajkereslet csökkenése ugyanis a szállítási költségeket is befolyásolhatja, hosszú távon akár kedvezőbb feltételeket teremtve a külpiacra lépéshez.
Az IEA előrejelzése kedvező piaci környezetet jelez az olajárak szempontjából, de ez csak közvetve és időben eltolva jelenthet könnyebbséget a mezőgazdasági szereplők számára. Az inputárak, különösen az üzemanyag és a műtrágya, továbbra is érzékenyek a geopolitikai feszültségekre, így a gazdáknak továbbra is rugalmasan és óvatosan kell kezelniük a költségtervezést.
Forrás: Világgazdaság
Indexkép: Shutterstock