Óriási meglepetéssel indult az október a közép-európai kiskereskedelmi piacon: az orosz hátterű Mere diszkontlánc végül nem Magyarországon, hanem Szlovákiában, Besztercebányán (Banská Bystrica) nyitja meg első boltját a térségben. A hír különösen érdekes, mivel az elmúlt hónapokban számos jel utalt arra, hogy a Mere magyarországi piacra lépése csak idő kérdése – most úgy tűnik, 100 kilométerrel odébb húzták meg az első vonalat.
A boltlánc, ami új szintre vinné a diszkontpiacot
A Mere egy alacsony költségű, alacsony árrésen működő diszkontlánc, amelyet gyakran az „orosz Lidlként” vagy „orosz Aldiként” emlegetnek – bár ez erős leegyszerűsítés. A lánc üzleti modellje teljesen más alapokon nyugszik:
az átlagos 45–60 százalékos kiskereskedelmi árrés helyett csak 15 százalékos árrést alkalmaz, így a termékek ára akár harmadával is olcsóbb lehet a megszokottnál.
A diszkontlánc boltjai nem a kényelemre vagy dizájnra építenek. Egyszerű, raktárszerű elrendezéssel, jellemzően külvárosi vagy ipari övezetben kialakított üzletekkel találkozhatunk, amelyeket kifejezetten autós vásárlókra szabtak.
Fotó: Shutterstock
Szlovákiában startolnak, de Magyarország sincs elfelejtve
A besztercebányai bolt már fel is vette a Mere márkajelzést, ám a hivatalos megnyitó dátumát még nem jelentették be. A szlovákiai működést a pozsonyi Chain Stores SK koordinálja, amely a szerbiai Hung Trade DOO tulajdonában van – utóbbi több szálon is kapcsolódik az orosz Torgretail cégcsoporthoz, amely mögött szankciókkal sújtott üzleti körök is állnak.
A Mere 2022-ben Csehországban is próbálkozott, több európai piacon viszont nehézségekbe ütközött – a balti államokban és az Egyesült Királyságban például átcímkézett üzletekkel próbálta elkerülni a politikai és gazdasági nyomást. Ezzel párhuzamosan kriptovaluták segítségével igyekeznek kijátszani a nemzetközi szankciókat – ez az orosz vállalatok körében egyre elterjedtebb gyakorlat.
Mi a helyzet Magyarországon?
A Mere magyarországi terjeszkedéséről 2024 áprilisában röppent fel az első hír: akkor a cég képviselői e-mailben kerestek meg potenciális üzleti partnereket, és határozott terveket vázoltak:
- 2025 első feléig 20 bolt nyitását tervezték Budapesten és környékén,
- három éven belül 200 üzletet céloztak meg,
- az éves forgalmat 700 millió euróra (kb. 280 milliárd forintra) becsülték.
Ez utóbbi összeggel a Mere a top 10 magyarországi kiskereskedelmi lánc közé emelkedhetne – legalábbis a tervek szerint.
A magyar piac és a kormányzat azonban semmilyen hivatalos információval nem rendelkezett a bolthálózat érkezéséről. Bár a Mere hazai leányvállalata valóban bejegyzésre került, eddig semmilyen építkezés vagy boltnyitás nem indult el Magyarországon.
Új modell, új kihívások
Ha a Mere valóban megjelenik hazánkban, az alapjaiban rengetheti meg a diszkontpiacot. Ugyanis míg a Lidl és az Aldi a vásárlói élményre, a kényelmes elrendezésre és saját márkákra épít, a Mere a nyers funkcionalitásra és az agresszíven alacsony árakra koncentrál.
Az új modell azonban komoly kérdéseket is felvet:
- Milyen beszállítókkal dolgozik a cég?
- Milyen termékminőséget kínál?
- Mennyire lesz átlátható a működése egy szankcionált hátterű vállalat esetében?
Ezekre a kérdésekre egyelőre nincs válasz – de az biztos, hogy a Mere megjelenését nagy figyelem övezi mind a vásárlók, mind a konkurens cégek részéről.
Forrás: Világgazdaság
Indexkép: Shutterstock