Néhány éve még a jövő élelmiszer-forradalmát hirdették, ma már a csőd szélén táncol a Beyond Meat. A növényi húspótlók úttörője 14 milliárd dolláros tőzsdei sztárból néhány dolláros papírrá zsugorodott, miközben a piac és a fogyasztók egyaránt elfordultak az ultrafeldolgozott „zöld húsoktól”.
Egy meteorszerű felemelkedés és zuhanás története
A Beyond Meat 2019-ben robbant be a tőzsdére, és pillanatok alatt az egyik legnagyobb befektetői sikersztorivá vált. A cég értéke rövid idő alatt elérte a 14 milliárd dollárt, termékei pedig megjelentek a McDonald’s, a Burger King és más gyorsétteremláncok kínálatában. A befektetők a klímavédelem és az egészségtudatos táplálkozás új korszakát látták benne, a piac pedig akár 140 milliárd dolláros potenciált vizionált a következő évtizedre.
A varázs azonban gyorsan megtört. A járvány utáni infláció, az emelkedő alapanyagárak és a fogyasztók bizalmatlansága drasztikusan visszavetette a növényi húspótlók iránti keresletet. Az ultrafeldolgozott, mesterségesnek tartott termékekkel szemben egyre többen fordultak a természetes, egyszerű élelmiszerek – például a hüvelyesek és gabonák – felé.
A "műhús" összetevői: víz, borsófehérje 16 %, repceolaj, kókuszolaj, rizsfehérje, aroma, stabilizátor, E461 - metilcellulóz, burgonyakeményítő, almakivonat, színezék, maltodextrin, gránátalma kivonat, só, káliumsó, sűrített citrom gyümölcslé, kukoricaecet, sárgarépapor, emulgeálószer.
A zöld ígéret gazdasági kudarca
A Beyond Meat árbevétele 2022 óta folyamatosan csökken, és a cég még egyszer sem tudott éves szinten nyereséget felmutatni. A fizetésképtelenség elkerülése érdekében a vállalat adósság–részvény csereprogramot hirdetett, amely ugyan átmenetileg enyhítette a pénzügyi nyomást, de jelentős részvényesi veszteséget okozott. Emellett leépítések, vezetőváltás és átalakítási program is következett – mindezek ellenére a piac továbbra sem hisz a feltámadásban.
A részvények árfolyama az elmúlt napokban ugyan hétszeresére ugrott, de a szakértők szerint ez csak egy „short squeeze” volt – vagyis a spekulánsok kényszerű pozíciózárása –, nem pedig valódi befektetői bizalom.
A fogyasztói trendek is ellene fordultak
A Beyond Meat kudarcát nemcsak pénzügyi, hanem kulturális változások is magyarázzák. Az Egyesült Államokban az elmúlt években elindult „Make America Healthy Again” mozgalom a természetes, kevésbé feldolgozott élelmiszereket hirdeti, míg a fogyókúrás gyógyszerek – például az Ozempic – elterjedése új fogyasztói szokásokat teremtett.
A növényi húspótlók piaca ennek megfelelően összezsugorodott: a korábbi százmilliós forgalmak mára 280 millió dollár alá estek. A Beyond Meat vezérigazgatója, Ethan Brown a visszaesést „indokolatlan bizalmatlanságnak” nevezi, és igyekszik új imázst építeni egészségesebb összetevőkkel – például avokádóolajjal, sárgaborsóval és csicseriborsóval.
Új befektető nélkül nincs jövő
A McCombs School of Business professzora, Amiyatosh Purnanandam szerint a cég sorsa most azon múlik, hogy sikerül-e meggyőzni a piacot életképességéről. Ehhez egy nagy stratégiai befektető belépése vagy egy belső részvény-visszavásárlás adhatna bizalmi jelet. Enélkül a Beyond Meat jövője továbbra is „borús és kiszámíthatatlan”.
Tanulság a zöldgazdaság számára
A Beyond Meat története intő példa: a fenntarthatósági és egészségtudatos célok önmagukban nem garantálják a piaci sikert. A fogyasztók bizalmának elvesztése, a túlzott árak és az átláthatóság hiánya még a legjobb szándékú innovációkat is tönkreteheti.
Forrás: azüzlet.hu
Indexkép: Pexels