Az Unióban 2022-ben mintegy 6,1 millió tonna tésztát gyártottak, 20%-kal többet mint 5 évvel ezelőtt, ennek 68%-át Olaszországban. Hazánkban a tésztagyártás viszonylag kis szakágazat, 2022-ben részesedése az élelmiszeripar egészének árbevételéből 0,6 százalék volt.
Jelenleg közel 150 cég foglalkozik száraztészta gyártásával, mintegy 2000 munkavállalót foglalkoztatva. Ezen cégek körülbelül fele 50 millió forint alatti árbevételű vállalkozás, jellemzően 50 tonna alatti éves gyártási kapacitással, őket nevezhetjük kézműveseknek, míg a nagyobb cégek éves volumene ezer, vagy akár több tízezer tonnára tehető.
Az ágazat árbevétele 2021-ben 72 mrd; 2022-ben már 116 mrd forint volt a nettó árbevétel, ami 61%-os növekedés, melynek hátterében részben a jelentősen emelkedő alapanyag és energiaárak állnak, mely a fogyasztói árakat is feljebb tornászta. A kisebb és közepes szereplők az ágazatban jellemzően elsősorban hazai piacra termelnek, de köztük is fordulnak elő exporttevékenységet is folytató vállalkozások.
A nagyobb gyártók termékeinek körülbelül 30-35%-a kerül exportra. A belföldi értékesítés nagy része kis- és nagykereskedelembe kerül, mintegy 20%-a pedig a HORECA szektorba és a közétkeztetésbe.

Hazánkban a tésztagyártás viszonylag kis szakágazat, 2022-ben részesedése az élelmiszeripar egészének árbevételéből 0,6 százalék volt – Fotó: Pixabay
Összesen mintegy 50 ezer tonna száraztészta fogy el egy év alatt hazánkban
Fogyasztás szempontjából az őszi és a téli időszak erősebb, a nyári szabadságok, iskolai szünetek időszaka visszafogottabb forgalmat eredményez. Ünnepek előtt, a karácsonyi, húsvéti időszakban jobban megugrik a kereslet, de sok múlik az áruházláncok aktuális akciós tervén is.
Míg az exportpiacokon leginkább a durum száraztészták a legkedveltebbek, addig
hazánkban a 8 és 4 tojásos termékek, alakjukat tekintve a cérnametélt, csiga, eperlevél, fodros nagykocka, spagetti, szarvacska, tarhonya körettészta és levesbetét formátumok a legnépszerűbbek a vásárlók körében. ezen termékek adják a teljes hazai tésztafogyasztás nagy részét.
Régiósan is vannak eltérések, az egyes tájegységek népszerű, jellegzetes ételei alapján, például a Hortobágy mellékén a lebbencs tészta igen népszerű, hiszen a SLAMBUC (egy Hortobágyi pásztor étel) alapanyaga ez a forma. A piacon jelentős átrendeződés egyelőre nem látszik a fogyasztók tészta preferenciájában.
A legtöbben továbbra is a hagyományosnak mondható tojásos termékeket részesíti előnyben, így több vállalkozás nem változtat jelentősen a kínálatán, ugyanazt a minőségi terméket állítja elő sikeresen. A legnépszerűbb tojásos termékek mellett a házi jellegű tészták iránti igény továbbra is megmaradt, és a reform élelmiszerek iránti egyre nagyobb kereslettel a durum termékek térnyerése is évről-évre nő, a HORECA szektorban kifejezetten erős ez a termékkör.
Kisebb mértékben, de érezhető az érdeklődés a teljes kiőrlésű száraztészta termékek iránt
A funkcionális tészták iránti igény is nő, és emellett egyre gyakoribb a fogyasztók körében a különböző ételallergiával küzdők, vagy speciális étrendet folytatók aránya, így már több cég termékkínálatában megtalálhatók a szénhidrátcsökkentett-, gluténmentes-, alakor-, paleo-, tojásmentes száraztészták. Mindazonáltal az innovatív termékek, így az egészségtudatos táplálkozásba illeszthető termékek sem adnak jelentős volument.

A funkcionális tészták iránti igény is nő – Fotó: Pixabay
Az elmúlt időszak gazdaságra gyakorolt hatásai miatt az árérzékenység még inkább felerősödött a fogyasztók körében, az elmúlt évben megfigyelhető volt, hogy a vásárlók részben az olcsóbb termékek felé fordultak, vagy csökkentették vásárlásaikat.
Eddig az volt jellemző, hogy a vevők a számunkra is jól bevált márkájú termékeket vásárolták az üzletekben, és ugyan részben megmaradt a fogyasztók részéről a márkahűség, azonban a jelen helyzetben sokan az akciós termékekből állítják össze vásárlásaikat.
Az ágazatot súlytó problémák közé tartoznak a magas alapanyagárak, energia, üzemanyag, és logisztikai költségek és a munkaerőhiány, az ezeket érintő hirtelen növekedés és kiszámíthatatlanság komoly kihívást jelent a cégek számára. Emellett jelentős a túlkínálat, sok a külföldről behozott termék alacsony árakon.
Egyre kevesebben tudják megengedni maguknak a magasabb minőségű termékeket, mivel a megnövekedett alapanyag és rezsi árak mellett a tojásos és speciális alapanyagú tésztákat drágábban lehet előállítani, a vállalkozások nem tudják biztosítani a korábbi árszintet. Mindezek mellett az előállítók nem szeretnének engedni termékeik minőségéből, termék és csomagolásfejlesztésekkel, automatizációval, a műszaki színvonal, és a tradicionális termékek minőségének fenntartásával igyekeznek megtartani versenyképességüket.
Forrás: NAK
Indexkép: pixabay.com