A magyar zöldségtermelők ismét versenyt futnak az importárukkal a boltok polcain. A DélKerTÉSZ legutóbbi szentesi sajtóeseményén világossá vált: a cél az, hogy a 2019-es szinthez hasonlóan ismét legalább 80 százalékban hazai zöldség kerüljön a vásárlók elé. A szezon kezdetén még mindig túlsúlyban van az import, pedig a magyar termelők készen állnak a minőségi ellátásra.
Visszafogott jelenlét a boltokban
A DélKerTÉSZ vezetői szerint a magyar gazdák elegendő mennyiségű és kiváló minőségű paprikával és paradicsommal tudnák kiszolgálni a piacot a tavaszi szezon kezdetétől. Mégis, május után is bőven található észak-afrikai zöldség a boltokban. Ennek oka részben a vásárlói árérzékenység, részben az, hogy az import áru sokszor kedvezőbb feltételek mellett kerül forgalomba.
Dr. Apáti Ferenc, a FruitVeB elnök-ügyvezetője kiemelte: a frisspiaci termékek esetében különösen fontos lenne a magyar termékek arányának növelése, akár azáltal is, hogy külön polcon kínálják azokat, jól látható eredetmegjelöléssel.
Versenyhátrányban a hazai termékek
Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke rámutatott: a magyar termékek gyakran hátrányos helyzetből indulnak, mivel a hazai gazdákra szigorúbb uniós szabályok vonatkoznak – legyen szó fenntarthatóságról, munkakörülményekről vagy minőségbiztosításról. Az import, főként észak-afrikai zöldség ezeknek a kritériumoknak sok esetben nem kell megfeleljen, így olcsóbban kerülhet a polcokra.
Ezt a helyzetet tovább súlyosbítják a magasabb hazai áfakulcsok és az EPR-díj, amelyek jelentős többletköltséget rónak a termelőkre. Eközben a vevők – különösen az energiaválság óta – egyre inkább az akciókat keresik, így a hazai áru nehezen tud versenyezni az olcsóbb alternatívákkal.
Fenntarthatóságban és minőségben élen járnak
A DélKerTÉSZ termelői fenntartható megoldásokkal próbálnak előnyt kovácsolni. Nyolcvan százalékban már kiváltották a fosszilis energiákat, napelemeket telepítenek, korszerűsítik a fóliasátrakat, és biológiai növényvédelemre térnek át. Mindez nemcsak környezeti szempontból jelent előnyt, hanem lehetővé teszi a később, érettebben szedett, ízletesebb zöldségek piacra vitelét is.
Új csatornákon keresztül a vásárlókhoz
A hazai termelők közvetlen elérését is erősíti a szentesi szövetkezet. Megnyitották saját mintaboltjukat és júniusban elindítják a webshopjukat is, hogy közvetlenül a fogyasztókhoz juttassák el a kiváló minőségű szentesi paprikát és paradicsomot.
Forrás: delmagyar.hu
Indexkép: Shutterstock