A vásárlói választások az árnövekedések miatt egyre költségtudatosabbak, miközben a minőségből sem szívesen enged senki. Két fő irány rajzolódik ki. Egyrészt erős a nosztalgia a klasszikus ízek és hagyományok iránt: ennek ikonikus terméke a zselés szaloncukor, amely a nyolcvanas évek óta a szaloncukor-eladások királya. A szaloncukor kategóriája évről évre 3.000–3.500 tonna közötti stabil mennyiséget ér el. Ugyanígy, csokimikulásból évi mintegy nyolcmillió darab talál gazdára.
Másrészt egyre keresettebbek a különleges, magas hozzáadott értékű termékek: a magas gyümölcstartalmú (körte, áfonya, szilva), alkoholos jellegű, valamint a prémium olajos magvakkal – például pisztáciával, dióval – készült édességek.
A fiatalabb generációk keresik az újdonságokat és egy részük a fenntarthatósági jellemzőket, valamint stabil a kézműves, kis szériában készült termékek iránti érdeklődés.
2025-ben a kakaó ára ugyan korrigált a korábbi csúcsokhoz képest, de még mindig kétszerese néhány évvel ezelőtti szintjének.
Mivel a gyártók jellemzően 6–12 hónapos beszerzési ciklusokkal dolgoznak, a világpiaci ármérséklődés csak 2026 elején–közepén hathat a beszállítói árakra – és kizárólag abban az esetben, ha a kakaó ára tartósan és megbízhatóan alacsony marad, valamint más okok nem hatnak az áremelkedés irányába. Több más alapanyagoknál – cukor, glükózszirup, tejpor, csomagolóanyag – enyhébb volt ugyan a nyomás, de az árak továbbra is meghaladják a több évvel ezelőtti szinteket.
A munkaerőköltségek emelkedése, párhuzamosan a strukturális munkaerőhiánnyal és kötelező béremelésekkel, különösen érzékenyen érinti a munkaintenzív édességgyártást. Az iparág válasza az, hogy a vállalatok gyors ütemben fordulnak az automatizálás felé. Sok helyen jelentek meg robotizált csomagoló-, dobozoló- és raklapozó rendszerek.
Az alapanyagárak emelkedése, a munkabérek, a szigorodó szabályozások és az energiaárak együtt teszik próbatétellé a tervezést – mindezt egy olyan környezetben, ahol az árfolyamok, a költségek és a szabályozások is rendkívüli változékonyságot mutatnak.

A vásárlói választások az árnövekedések miatt egyre költségtudatosabbak, miközben a minőségből sem szívesen enged senki – Fotó: Pixabay
A következő év sem lesz kihívásoktól mentes. A cégeknek a hatékonyság, a megszakítás nélküli üzemelés és a versenyképesség fenntartása érdekében folytatniuk kell az automatizációt, robotizációt, termékfejlesztést, valamint a gyártási, logisztikai és üzleti folyamatok felügyeletének digitalizálását.
A magyar édességgyártók számára kulcskérdés lesz a folyamatos alkalmazkodás a gyorsan változó körülményekhez, a rugalmasság és az innováció – mindezt úgy, hogy közben a tradicionális fogyasztói igényeket is szem előtt kell közben tartani.
A 2025-ös év legfontosabb eredményei, hogy a vállalatok fenntartották gyártási kapacitásaikat, fejlesztettek és automatizáltak, és továbbra is magas minőségű termékekkel szolgálták ki a fogyasztókat.
Jövőre, ahogy az elmúlt években, továbbra is a lehető legjobb ár-érték arányú termékeket keresik majd a vásárlók. A szezonális, húsvéti és karácsonyi édességek iránti igény erős maradhat. Az emelkedő árak miatt ugyanakkor összességében valószínűleg kevesebb termék kerül majd a kosárba.
Forrás: Magyar Édességgyártók Szövetsége
Indexkép: pixabay.com