A legfrissebb statisztikák szerint 2025 halloweenjén az amerikai fogyasztók több gumicukrot és nem csokoládés édességet vásárolnak, mint hagyományos csokoládétartalmú termékeket. A Circana piackutató cég adatai szerint a csokoládé aránya a halloweeni édességek között tavaly még 52% volt, de idén már csak 44%, míg a gyümölcsös és egyéb nem csokis édességek előretörtek.
Mi áll a háttérben?
A legfőbb ok a kakaó világpiaci árának drasztikus emelkedése, amely 2023 januárja és 2025 januárja között több mint négyszeresére nőtt a nyugat-afrikai rossz termés miatt. Ez a csokoládé alapanyagául szolgáló kakaóbab 70%-át adó régió, így a hatás globális.
Ennek megfelelően a csokoládés édességek átlagosan 8,02 dollárba kerültek fontonként, míg a nem csokoládés cukorkák csupán 5,77 dollárba – ez jelentős árkülönbség a fogyasztók szemszögéből.

Fotó: Shutterstock
Fiatalabb generációk új ízlése
A csokoládé visszaszorulása nemcsak gazdasági kérdés: a fiatalabb generációk, különösen a Z generáció, régóta előnyben részesítik a színes, formás és gyümölcsízű édességeket. Ezek között a gumicukrok, liofilizált finomságok és kreatív snackek különösen népszerűek.
Új trendek hazánkban is?
Bár ez az adat az Egyesült Államokra vonatkozik, a globális édességpiacon megfigyelhető trendek gyakran gyorsan gyűrűznek be Európába is. Az árérzékenyebb magyar fogyasztók körében is megjelenhet az a minta, hogy a dráguló csokoládé helyett olcsóbb, gyümölcsös alternatívákat keresnek a boltokban halloweenre vagy más alkalmakra.
Forrás: foodmanufacturing.com
Indexkép: Shutterstock