Virág Nikolettet, a VNDesign Technology ügyvezetőjét kérdeztük, ők mit tapasztalnak a biomarketing tekintetében.

Azonosíthatók a vásárlók típusai?

Virág Nikolett: Szerintünk igen. A biozöldségek és -gyümölcsök vásárlója tudatos, szem előtt tartja az egészségét, esetleg beteg és szeretne meggyógyulni, szeretne egy közösséget vagy családot támogatni, illetve örömmel csatlakozna valamilyen fenntarthatósággal kapcsolatos jó ügyhöz. Környezettudatos, kedveli a megújuló energiaforrások használatát, érdekli, hogy bevizsgálhatóan, bizonyíthatóan bioterméket fogyaszt. Szeretné csökkenteni a személyes hulladékmennyiségét. A vásárló szívesen kísérletezik receptekkel. Az elkészített ételek egyszerre egészségesek és nagyon szépek. A biotermékek fogyasztóinál az étel szépsége is fontos. A fogyasztó szeretne egészséges, fitt, vonzó maradni. Nyitott az ajánlásokra, érdekli, mi vált be másoknál. Örül a vásárlás mellé kapott apró ajándéknak. Sokan állatjóléti szempontok alapján is döntenek.

Nő konyhában zöldségeket vág, tudatos vásárló, biofogyasztó

A vegetáriánusok, vegánok abszolút célcsoportot jelentenek – fotó: VNDesign

Mondok néhány konkrét célcsoportot is. Betegség miatt egészséges életmódot élők. Beteg családtag vagy betegség miatt életmódot váltók. Sporttal, tudatosodással, egészséges életmóddal foglalkozó személyek. Kiemelten a jógázók. Olyan emberek, akik aktív sportolók és az ételüket maguk készítik. A vegetáriánusok, vegánok abszolút célcsoportot jelentenek. Olyan kismamák, kispapák, akik a gyerekük és a föld jövőjét tartják szem előtt és ezáltal próbálnak tudatosan vásárolni. Előfordulnak a nagy családosok között olyan szülők, akik alternatív iskolába íratják a gyermekeiket. Van olyan is, akit egyszerűen érdekel a téma. Szeretne tenni önmagáért és a szeretteiért. És egy meglepetés: az elektronikus zene kedvelői, pl. goa, techno rajongók is kiemelt célcsoport.

Önök mit látnak, hogyan tájékozódnak a biovásárlók?

Legfőképpen egymástól tájékozódnak, például Facebook zárt csoportokból. Népszerűek a bioboltokban kihelyezett szórólapok. A biofogyasztóknál elsődleges szempont az is, kitől vásárolnak, szeretik tudni, mit képvisel maga a termelő. A fogyasztók belekukkantanak egymás kosarába, aktív hírlevélre feliratkozók, blogposzt fogyasztók. Követik a hiteles influenszereket a Facebookon, Instagramon és TikTokon. Ha online marketingben gondolkodunk, ne a like-okra utazzunk, hanem a közösségépítésre. Építsünk adatbázist, legyen hírlevélre feliratkozás. A videókból pedig a sok sem elég.

Számít a lokáció? Hol, hogyan vásárolnak a fogyasztók?

Több helyen is megfordulnak. Közvetlenül a termelőtől vásárolnak, ha van rá lehetőség. Azért fontos, hogy közvetlenül tőle, személyesen vagy a webshopjából, mert a vásárló így tudja biztosan, hogy aki eladja a portékát, ő is termesztette vagy valamilyen köze van hozzá. A vásárló látni szeretné az embert, aki a biotermékek mögött áll. Másik opció, hogy a vásárló közösségi finanszírozásos gazdaságból vásárol. Vagy biokertészetet választ. Például egy évre előre szerződik és évente, fél évente fizet. Több szállítási pont van, ott lehet találkozni a gazdával, a termelővel, ott lehet kérdezni tőle.  A vásárló heti hírlevelet is kap, amelyben fotókkal, szöveggel tájékozódik arról, hogy „mi újság" a földeken. Ha sok eső esik, mit csinálnak, hogy megmaradjon a zöldség, vagy ha sok a napsütés, hogyan építenek ponyvát, miből stb. Tehát a termelő közvetíti a napi élethelyzeteket, amelynek óriás marketing ereje van.

Kislány, kosár, biogyümölcs, eper

Olyan kismamák, kispapák is vásárolják, akik a gyerekük és a föld jövőjét tartják szem előtt – fotó: VNDesign

Úgy is el lehet adni, hogy a vásárló nem találkozik a termelővel. A személyes marketingre érdemes fókuszálni, még akkor is, ha a vásárló nem feltétlenül ismeri a termelőt személyesen, de képen látta, olvasott tőle gondolatokat. Egyetért a termelés során felhasznált eszközökkel, módszerekkel. A biotermékek megvásárlásával gyakran a fogyasztó egy eszmét, közösséget vagy családot támogat. Amikor standuk, piacunk, gazdaságunk van, gondoljuk át, hogy a saját lokális terünket miképp tudjuk szélesíteni például az online térben. Lehet, hogy már az eladást generál, ha gazdaként megosztom, aznap mit csináltam. Csatornákat érdemes építeni az eredményes értékesítéshez.

A vásárlók megfordulnak továbbá bioboltokban, csarnokokban, piacokon, csomagolásmentes boltokban, releváns nagykerekben, vásárokon és áruházláncokban.

Mi az, ami talán nem evidens a bioterméket kínálók számára?

Erős a hírlevél ereje. Javasolt hírlevélben ajánlani a termékeket a feliratkozott követőknek. A biovásárlók többnyire kiváló gazdálkodók, pontosan tudják, mit mennyiért vesznek. Érdemes árukapcsolásban gondolkodni. Alma mellé almalé. Vagy épp biosajtok. A vásárlók szeretnek együtt vásárolni, mert ketten-hárman több, nagyobb mennyiséget rendelnek és így csökken a szállítási költség. Tehát az átvételt és szállítási költséget is át kell gondolni, ha szolgáltatást, terméket kínálok.

A saját közösségépítés a Facebookon, Instagramon és Tiktokon alapvető. A közösség nem magától épül, építeni szükséges. Vannak olyan bioterméket kínálók, akik nem értik, hogy miért tűnnek el vásárlók. Ők kísérletezők. Emiatt gazdaként, termelőként izgalmasnak kell maradni. Ehhez szükséges az, amit említettem: „közvetíteni" a földekről videókkal, üzenetekkel, blogposztokkal, hírlevelekkel. A bizalom fokozatosan épül.

Továbbá a biotermelők a bioélelmiszerek termesztése során a környezetet is figyelembe veszik, ami a biovásárlóknak szintén nagyon fontos. Olyan termékeket vesznek, amelyek a lehető legkevésbé terhelik a környezetet. A biovásárlók általában a génmódosítással sem értenek egyet. Márpedig bármelyik termék lehet génmanipulált. A bio ideálisan nem.

Bio mángold egyenesen a termelőtől

A vásárló látni szeretné az embert, aki a biotermékek mögött áll – fotó: VNDesign

Mire nem vevő a biovásárló? Mivel felesleges próbálkozni?

A biovásárló módfelett tudatos és érzékeny. Szóba sem jöhet műanyag palack pl. az ivóleveknél. Kizártak a vegyszerekkel kezelt termékek, a tartósítószerek. Nem nyitottak továbbá a hozzáadott cukros termékekre, ahogy az aszott zöldség, gyümölcs sem kelt bizalmat. A csomagolás esetében a túlzottan színes-szagos címke, matrica sem vonzó, mert akár félelmet is kelthet, hogy „nem is olyan tiszta" a termék, csak a címkével akarják eladni. Van azért kivétel, mert egy bizonyos célcsoport a biofogyasztókon belül is kedveli az ún. cuki-faktort a csomagoláson.

Sokan az zöldségeket, gyümölcsöket természetes gyógyszernek tekintik.

A növények és gyümölcsök gyógyírként is szolgálnak. A biofogyasztók alapvetően magukévá tudják tenni azt a nézetet, hogy a testünk a lelkünk tükre. Amint kinn, úgy benn, amint fenn, úgy lent. Egy részük úgy gondolkodik, és itt egy biotermékeket fogyasztó barátomat szeretném idézni, hogy

„ha a fizikai testem toxinokkal van tele, akkor nem tud az immunrendszerem öngyógyítani betegség esetén. Ha tiszta étel fogyasztok, valószínűleg a testem is tisztulni fog. Számít az étel, a tisztálkodószereim, a ruháim anyaga, a mosószerem, mosogatószeremfet stb. Idővel a sejtjeimben felhalmozódott méreganyagok is elkezdenek kitisztulni. Ha ezt hosszú távon fenntartom, akkor folyamatosan egyre erősödik az immunrendszerem és kiszűri a betegségeket, a testem öngyógyít."

Ez is a vásárlást megelőző döntés mögött áll. Ha egy másik embert érző lényként kezelünk, aki mellesleg vásárló is, azzal már kapcsolatot építünk.

Ön szerint mi a jövő és miben van potenciál?

Aki általában nem tesz energiát a speciális célcsoport megértésébe, nem hajlandó foglalkozni a miértekkel, az lemaradhat és forgalomtól, illetve profittól eshet el. Érdemes kérdezni a vásárlókat, beszélgetésbe elegyedni velük. El fogják mondani, mire van szükségük. Őszinte érdeklődéssel fordulni a vásárló felé azonnal bizalmat kelt.

Potenciál rejlik abban is, hogy aki képes megértetni, miért érdemes kifejezetten nála hazai bioterméket vásárolni, annak már nyert ügye van. Magyarországon kiváló termékek érhetőek el kitűnő szakemberektől, láttatni szükséges a gazdáknak, termelőknek önmagukat.

Virág Nikolett, Hauptman-Tőkés Antónia

VNDesign Digitális Ügynökség
www.vndesign.hu és https://vndesign.hu/agrar-marketing/
+36 30 97 67 168
hello@vndesign.hu