A DDS (angolul Due Diligence System) a "Kellő gondosság elvén alapuló rendszer". Ezt a rendszert kell létrehozniuk és működtetniük kereskedőnek ha az Európai Unió területén akarnak fa és fatermékeket értékesíteni legálisan. Az importőrök e rendszerbe foglaltan határozzák meg, hogy az általuk importált fatermékek esetében milyen módon, milyen dokumentumok alapján vizsgálják és biztosítják a legális eredet igazolását.
Legális fakereskedelmet csak a DDS rendszer megléte mellett csinálhatunk - fotó:pixabay
2021-ben fokozottan ellenőrizte a Nébih a hazai faanyag-kereskedelmi láncba harmadik országokból bekerülő fatermékekkel kapcsolatos jogsértéseket. A korábbi évek ellenőrzési tapasztalatait alapul véve, bővült az ellenőrzött termékek és a származási országok köre is. Utóbbiak korrupciós indexe alapján az Ukrajnából, Oroszországból és Fehéroroszországból származó szállítmányok kerültek górcső alá. A fatermékeket tekintve pedig, a tűzifán kívül, további 6 vámtarifaszám-csoport importőreit is ellenőrzés alá vonták a szakemberek.
A Nébih munkatársai a 2021-ben 15 esetben a hiányosságok pótlására kötelezte az érintetteket, a 6 legsúlyosabb szabálysértőt pedig eltiltotta a kereskedelmi tevékenység gyakorlásától. A tavalyi évben majdnem 5 millió forint bírságot szabott ki.
A DDS rendszer elkészítéséhez és működtetéséhez a hatóság útmutatót készített, az ellenőrzöttek több mint a fele egyáltalán nem rendelkezett ilyennel. Más ugyan elkészítette de hibás adatokat adott meg a valós kereskedelmi tevékenységüknél. Sőt, arra is volt példa, hogy az importőr nem alkalmazta a gyakorlatban a saját DDS-ében foglalt előírásokat. Mindez különösen meglepő annak fényében, hogy az EUTR hatóság több héttel az ellenőrzés előtt minden érintett vállalkozást értesített a várható szemléről.
Ezért a tavalyi év negatív tapasztalatai után a Nébih munkatársai felhívják a figyelmét a faanyag-kereskedelmi lánc szereplőinek, hogy a jövőben fokozottan vizsgálják a DDS meglétét, de mindenekelőtt annak tartalmi megfelelőségét és gyakorlati alkalmazását.