Hajtáslánc-hatékonyság és precíz irányíthatóság

A ZF közismert és régi beszállítója, fejlesztője a mezőgazdasági-, építőipari-, valamint rakodógépek gyártóinak. A mezőgazdasági traktorokhoz legutóbb háromféle újdonsággal jelent meg.

TERRAPOWER

TERRAPOWER

A TERRAPOWER mechanikus erőátviteli rendszer, 4 vagy 6 alapfokozatú, automatikus kapcsolású, CAN bus hálózaton keresztül csatlakozik a központi vezérlő-egységhez. 70-270 lóerő közötti motorokhoz alkalmazható, számtalan áttétel-variációval, és opcióban automatikus csoportkapcsolás is kérhető. A mellékhajtás akár 4 fokozatú is lehet. A korábbiaktól nagyobb szállítási sebesség lehetséges, alacsonyabb motorfordulat mellett. Közúton már 1200-as fordulaton elérhető a 40 km/óra, míg 1500-nál az 50 km/óra.

TERRAMATIC

TERRAMATIC

A TERRAMATIC egy úgynevezett fokozatmentes (CVT) váltómű, akár 10 százalékkal is képes csökkenteni az üzemeltetési költségeket. A motor a mindenkori terheléskor, szinte azonos, a legoptimálisabb fordulatszámon dolgozik, különféle programok illeszthetők hozzá és megálláskor üresbe kapcsol. ECCOM 6.0 erőátvitellel kombinálva, csuklós kormányzású, 600 lóerő fölötti gépekben is alkalmazható.

TERRA+ 48 voltos hibridmodul

TERRA+ 48 voltos hibrid modul.

A TERRA+ már a hibrid technológiát képviseli, amely az előbbi erőátvitelhez kapcsolódik, egy motorgenerátorként. A 48 voltos rendszerhez (opcióban 72 voltos) egy 18 kilowattos egység tartozik, míg a nagyfeszültségű, 650 voltos rendszernél 60 vagy 80 kilowattos a motorgenerátor teljesítménye. Ezek nemcsak indítómotorként szolgálnak, hanem munka közben biztosítják a plusz teljesítményt egy akkucsomagból, míg közúton lassításkor visszatáplálnak és növelik a fékteljesítményt.

TERRA+ 650 voltos hibridmodul

TERRA+ 650 voltos hibrid modul.

Továbbá, a mellékhajtás lehet elektromos üzemű, sőt jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el, ha például egy eke vagy pótkocsi, de akár más vontatott eszköz elektromos meghajtással rendelkezne. Erre a célra szolgálnak az eTRAC gyártmányok, az eTDW10 típus, 32 voltos tápfeszültségről, 5,4 kilowattal és 1720 newtonméterrel segítheti egy mélyeke vontatását, a kerékagyba építve.

Az eTDW80 már 2 vagy 3 tengelyes pótkocsikhoz való, a kerékagyba építve, 400 voltos feszültségről, 2 x 60 kilowattos teljesítménnyel és 2 x 16.500 newtonméterrel segíti a vontatást nehéz terepen, nem kevés üzemanyagot megtakarítva.

 eTRAC / eTDW10 típusú kerékagymotor, ekébe építve

eTRAC / eTDW10 típusú kerékagymotor, ekébe építve.

A 2013-ban megjelent TERRASTEER első kormányzott és hajtott tengelyt továbbfejlesztették, immáron 52-55 fok maximális elkormányzási szöggel, könnyebb, de nagyobb teherbírású, precíz iránytartást és nagyobb szabad magasságot nyújt. A 60-260 LE-s gépekhez alkalmas.

kerékagymotor, ekébe építve

eTRAC / eTDW10 típusú kerékagymotor, ekébe építve.

Elektromos homlokrakodó

Ma már egyre több gyártó kínálatban szerepelnek, kb. 5,5, tonnás tömegig. Az egyik motor csak a meghajtást szolgálja, a másik, a hidraulikaszivattyút működteti. Az akkuegység részben ellensúlyként is szolgál. Csak egy, a villanyautókéhoz hasonló töltőberendezést kell telepíteni.

Elektromos homlokrakodó

Elektromos, csuklós törzsű, homlokrakodó és hajtáslánca (eTRAC / eTDA30).

Nem kell a gázolaj és AdBlue beszerzéssel, tárolással bajlódni, nincs kényelmetlen kézi szivattyús, hordós tankolás. Általában 5-8 órát lehet egy feltöltéssel dolgozni, nincs kipufogógáz a terménytárolóban vagy állattartó épületben, és szinte hangtalan a működés.

Elektromos, csuklós törzsű, homlokrakodó és hajtáslánca (eTRAC / eTDA30).

Aktív biztonság, okos gazdálkodás és géppark-felügyelet

Nemcsak a közúti közlekedés során, de például alkonyati, éjszakai munkavégzésnél egyaránt növeli a biztonságot a radarrendszer, amely 90 méter távolságig és jobbra-balra 75-75 fokos szögben érzékeli az akadályokat. Az oldalsó holttér-érzékelők előzéskor, kikerüléskor és kanyarodáskor egyaránt figyelmeztetik a mezőgazdasági gép vezetőjét, ha ott például gyalogos, kerékpáros vagy motoros tartózkodik, elkerülve a súlyos, tipikus baleseteket. Különösen igaz, ha traktorral két pótkocsit is vontatunk.

A radarrendszer táblagépen és okostelefonon egyaránt elérhető.

Ma már a gépesített gazdálkodásnál is elvárás, hogy folyamatosan, on-line látható legyen, hogy melyik gép éppen merre dolgozik, milyen munkát végez és milyenek a pillanatnyi üzemeltetési paraméterei. Üzemóra és az aktuális munkák alapján már előzetes szervizelési- és karbantartási ütemterv készíthető – ha kell, a szükséges alkatrészt időben megrendelve – minimalizálható a tervezett leállás és elkerülhető a váratlan műszakihibás leállás.

Az üzemeltetés nemcsak asztali PC-n, de táblagépen és okostelefonon egyaránt elérhető (ZF AgriApp). Az adatok programtól függően saját vagy felhő alapú tárhelyen archiválhatók. A térkép alapú, domborzatfüggő, előrelátó (prediktív) haladási stratégia mellett, nagyon fontos az új, intelligens haladási program, amely rugalmasan azonnal alkalmazkodik a kívánt teljesítményhez. Hiába sík a munkaterület, ha a gép megsüllyed egy nedvesebb szakaszon vagy az eke egy keményebb talajréteggel találkozik.

A Tech Docu 4.0 portál keresztül on-line szakmai, szerelési tanács is kérhető.

A ZF tavaly vezette be az Openmatics, felhő alapú, bárhonnan on-line elérhető, műszaki, információs rendszerének, mezőgazdasági gépekre kifejlesztett változatát. A Tech Docu 4.0 portál naprakész, szabadon hozzáférhetők a szükséges műszaki leírások, alkatrészkatalógusok stb. Sőt, akár élő, on-line szakmai, szerelési tanács is kérhető.

Szöveg és képek forrása: www.zf.com/press