Philippe Binard, a Freshfel Europe titkára aggodalmát fejezte ki a „Enjoy it’s from Europe” szlogen lecserélése miatt, és kérdéseket tett fel az „emelt költségvetés” jelentéséről a zöldség-gyümölcs ágazat szempontjából. A szervezet levelet küldött Ursula von der Leyen bizottsági elnöknek, miután szeptember 10-én az Európai Parlament bejelentette a promóciós költségvetés bővítését és a „Buy European Food” kampány elindítását.
A Freshfel szerint az uniós promóciós politika a Közös Agrárpolitika (KAP) egyik alapvető pénzügyi eszköze. A kampány teljes költségvetése korábban meghaladta a 180 millió eurót, és ebből a keretből a zöldség-gyümölcs az egyik fő kedvezményezettnek számított: a többszörös promóciós költségvetés (multi promotion budget) eredetileg 84,4 millió eurós keretéből 9 millió eurót szántak a gyümölcs- és zöldségpromócióra.
Csakhogy 2025-ben ennek a többcélú promóciós költségvetésnek a teljes keretét felfüggesztették az ukrajnai háború következményeinek kezelésére szánt források átcsoportosítása miatt. A szeptember 10-én bejelentett tervezet sarokszámait az utolsó pillanatban megváltoztatták, így promóciós célra már csak 40 millió euró állna rendelkezésre, ami 53%-os csökkenést jelent az eredeti, többcélú programra szánt költségvetési kerethez képest.
"Ez olyan tervezési kihívásokat teremt, amely a partnerek közötti együttműködést igénylik" – fogalmazott Binard. "Ráadásul a jövőre nézve a helyzet továbbra is nagyon bizonytalan. A 2026-os évre vonatkozó költségvetés fő száma jelenleg még nulla, és bizonytalan, hogy az utolsó pillanatban részleges átcsoportosításokra kerül-e sor, ami mély instabilitást és bizonytalanságot okoz az ágazatban. Amikor a Bizottság elnöke „megnövelt költségvetést” ígér, vajon ez ténylegesen a 180 millió eurós teljes promóciós költségvetés kibővítésével jár-e? Amikor a költségvetés növeléséről van szó, fontos, hogy ezek a szavak mit jelentenek valójában az üzleti élet számára. A kiszámítható és megbízható promóciós finanszírozás elengedhetetlen ahhoz, hogy az európai gyümölcs- és zöldségágazat hatékonyan tervezhessen és fektethessen be a friss termékek promóciójába. Az EU promóciós költségvetése évek óta a KAP alapvető eszköze a szűk árréssel működő, általában márkátlan friss termékek számára. A gyümölcs- és zöldségágazat számára elengedhetetlen a jól finanszírozott promóciós költségvetés."
Philippe Binard, a Freshfel Europe titkára aggodalmát fejezte ki a „Enjoy it’s from Europe” szlogen lecserélése miatt, és kérdéseket tett fel az „emelt költségvetés” jelentéséről a zöldség-gyümölcs ágazat szempontjából – fotó: Shutterstock
A Freshfel szerint az új kampány mottója és logója komoly aggodalmakat vet fel
"Az Európai Bizottság döntése, amelyhez nem kérték ki az EU által finanszírozott kampányban a logót használók véleményét, és amely döntést nem előzött meg semmiféle hatásvizsgálat, a jó kormányzás elveinek és a politikai döntéshozatalba vetett bizalomnak teljességgel ellentmondó eljárás volt" – hangsúlyozta a szervezet.
"A jelenlegi szlogen több mint egy évtizede használatos" – mondta Binard. "Széles körben elismert, megbízható jelképe az EU által finanszírozott promóciós programnak."
"Az „Enjoy its from Europe” logó egy nyitott logó, amely hatékonyan illeszkedik mind a mezőgazdasági, mind az agrár-élelmiszeripari termékekhez. A fókusz szűkítése az „élelmiszerre” teljesen aláássa a mezőgazdaság szerepét. A mezőgazdasági termékek másodlagos pozícióba kerülnek, pedig az EU KAP-költségvetéséből finanszírozott EU-promóciós tevékenységek középpontjában kell maradniuk" – tette hozzá. "Mezőgazdaság nélkül nincs élelmiszer."
"A már amúgy is korlátozott források átirányítása a jól ismert márkájú, magas haszonkulccsal rendelkező élelmiszeripari ágazatok felé nem stratégiailag megalapozott lépés az EU részéről" – figyelmeztetett a Freshfel. "mivel ezáltal az alacsonyabb haszonkulccsal rendelkező alapvető, természetes, feldolgozatlan, egészséges és fenntartható termékek, mint például a friss gyümölcsök és zöldségek, nem kapnak elegendő támogatást marketingtevékenységeikhez."
A „Buy European Food” kampány új logója további kérdéseket vet fel a célcsoportokat és az üzenet hitelességét illetően
"Minden friss gyümölcs és zöldség egyértelmű identitással rendelkezik – eredete az EU, a kötelező címkézési követelménye révén" – emelte ki a szervezet.
"A Buy European Food – Vásárolj európai élelmiszert” logóval kapcsolatos vita lehetőséget kínál a Freshfel Europe számára, hogy emlékeztesse a közvéleményt arra, hogy a promóciós politika csak olyan élelmiszerekre vonatkozzon, amelyek 100%-ban EU-s összetevőkből állnak, így az EU-s gazdák és termelők egyaránt részesülhetnek az előnyökből" – tette hozzá a szervezet. "Sok (ultra)feldolgozott élelmiszer magas feldolgozottsági szintű, nem az Európai Unióból származó összetevőket tartalmaz, amelyek ultra-feldolgozott formában közvetetten részesülhetnek az EU-s finanszírozásból."
A Freshfel átláthatóságot sürget a költségvetési számok kapcsán, és világos adatokat kér.
"A gyümölcsökre és zöldségekre szánt robusztus költségvetés összhangban állna az Európai Bizottság azon törekvésével, hogy átálljon az egészségesebb és leginkább fenntartható étrendre" – hangsúlyozta a szervezet. A Freshfel Europe végül arra kérte az Európai Bizottságot, hogy a hosszú távú hatékonyság érdekében őrizze meg a jól bevált „Enjoy its from Europe” márka folytonosságát.
Forrás: fruitveb.hu
Indexkép: pexels.com