Bizonyára már sok munkáltatóval és kiválasztással foglalkozó szakemberrel előfordult, hogy úgy gondolta, a meghirdetett pozícióra nem találja a megfelelő embert. Talán nem kis túlzással állítható, hogy a „megfelelő” ember megtalálása egyre nehezebb feladat.

Vetőmag kereskedelemmel és növénynemesítéssel foglalkozó vállalatunk számára is kihívást jelent a fent említett kérdéskör, hiszen fáradhatatlanul az a célunk, hogy olyan árut teremtsünk, amilyenre minden termelőnek szüksége van. Ebben a folyamatban pedig kiemelkedően fontos a hozzáértő humánerőforrás megléte. Ezért is volt izgalmas és rendkívül informatív, az Agroinform.hu és a HR Portál közös szervezésében megrendezett AgroHR konferencia.

Figyelemfelkeltő és tartalmas köszöntőt hallhattunk Ondré Pétertől (Agrármarketing Centrum), aki három alappillérre helyezte a hangsúlyt. Szorgalomra, ambícióra és tudásra van szükség, hiszen a jövő a precíziós mezőgazdaságban rejlik. A sztereotípiák elhagyásáról is beszélt, miszerint a mezőgazdaság igenis trendi, és a munkáltatókban érdemes azt tudatosítani, hogy a magyar fiatalság mindehhez jó táptalaj.

Ondré Péter

Ondré Péter: "Napjaink egyik legfontosabb kihívása az agrárszakma megbecsültségének visszaszerzése" – fotó: Agroinform.hu

Ezt követően Ummenhoffer Péter (MEGFOSZ) a munkaerő-megtartás fontosságáról, és a hatékony munkavégzésről osztotta meg gondolatait, melyhez a középút a munkavállaló emberként kezelése, és a jó munkahelyi légkör megteremtése. „Legyen szexi a mezőgazdaság” – hangzott el zárásképpen, mellyel tudatosította bennünk azt, hogy a 21. században, 21. századi nyelvezettel hasznos megszólítani azon fiatalokat, akikből a jövő mezőgazdasági szakemberei verbuválódhatnak.

Umenhoffer Péter

Umenhoffer Péter: „Legyen szexi a mezőgazdaság” – fotó: Agroinform.hu

A K&H HR igazgatója, Végh József olyan modern kiválasztási módszerekről mesélt, mely biztosan felkelthette valamennyi jelenlévő kiválasztási szakember figyelmét. Az egyéni motivációs csomagba épített sportolási lehetőséggel, véleményem szerint sokan szívesen élnénk. A „selfie interview”, mint módszer, akár négy héttel is lerövidítheti a toborzási-kiválasztási procedúrát, mely hosszútávon a cég termelésének növeléséhez vezethet. A gyors szakember beillesztéssel nincs sok kieső idő, a folyamat digitalizálásával a hatékonyság növelése a cél. Ezen technológia megléte megfelelő számítógépes tudással bíró munkavállalókat követel, ezért is vezette be a vállalat, a „digitális jogosítvány” programot, melynek keretében minden munkatárs képessé válik a digitális világban történő tájékozódásra.

Végh József

Végh József modern kiválasztási módszerekről beszélt – fotó: Agroinform.hu

Az X-Sight Vezetési Tanácsadó Kft. képviselőjétől, Hajnal Gézától megtudhattuk, hogy vállalatunk szervezeti kultúrája egészséges-e vagy mérgező. Szerencsére a mérgező kultúrák számára is van remény! Akár kicsit, akár nagyon mérgező egy szervezeti kultúra, akkor is egészségessé válhat, a megfelelő módszerekkel és folyamatokkal, melyhez az X-Sight szívesen nyújt segítséget.

Hajnal Géza

Hajnal Géza ismertette a mérgező szervezeti kultúra jellemzőit – fotó: Agroinform.hu

Dr. Farkas Judit, a PsyOn Üzleti Hatás Menedzsment munkatársának beszámolója alapján elmondható, hogy a jelenlegi munkaerő-piaci helyzet teljesen más megközelítést kíván munkáltatói oldalról is. Napjainkban már nem az a kérdés, hogy a meghirdetett pozícióra alkalmas-e a jelölt, hanem hogy összességében munkavállalónak alkalmas-e? Amennyiben igen, az, hogy milyen pozícióban helyezkedik el a vállalaton belül, jóformán csak részletkérdés. Mindez olyan szervezetet igényel, mely képes beilleszteni a munkavállalói szerepre alkalmas jelölteket.

Farkas Judit

Dr. Farkas Judit: "Ma már az a fő kérdés, hogy a jelölt munkavállalónak alkalmas-e?" – fotó: Agroinform.hu

Ujvári András, az Exline Kompetenciafejlsztő és Tanácsadó Kft-től megdöbbentő, de valós tényt tárt fel, miszerint egy munkavállaló, belépéskor a munkáját választja, de kilépéskor a vezetőjét hagyja ott. Mindezekből arra következtethetünk, hogy a munkavállalók számára a közvetlen vezető jelenti az egész vállalatot. Ezen megközelítést alapul véve egyáltalán nem mindegy, hogy milyen a közvetlen felettes vezetői stílusa. A szigorú, de emberséges támogatói stílusú vezetővel jól érzik magukat a munkavállalók, miközben munkavégzésük is eredményes. Ami lényeges, az ennek a stílusnak az elsajátítása.

újvári

Ujváry András bemutatta a negatív és a pozitív vezetői magatartásokat – fotó: Agroinform.hu

Detrik Szimonetta előadása által betekintést nyerhettünk a „Z” generáció mindennapjaiba. Világossá vált, hogy a sztereotípiák nem könnyítik a generációba tartozó fiatalok elhelyezkedését. Főképp a bizonytalanság jellemzi mind a munkavállalói, mind pedig a munkáltatói oldalt, mely általában csalódottsághoz vezet. Tulajdonképpen nem is beszélhetünk egyértelműen „Z” generációról, tekintve hogy a generációs intervallumok túl hosszúak, így nem a megfelelő határsávok vannak használatban. Érdekességképpen felmerült, hogy a kiválasztás során a jelölttől általában nem kérdezik meg, hogy Ő mit szeretne.

Detrik Szimonetta

Detrik Szimonetta szerint nagy a bizonytalanság a pályakezdők és a munkáltatók részéről is – fotó: Agroinform.hu

Dobos-Horváth Krisztina, az SAP HR képviselője a digitális eszközök használatáról beszélt, illetve arról, hogy ezen vívmányok hogyan támogatják és egyszerűsítik a mindennapi munkafolyamatokat. Elmondta, hogy általában a növekedést akadályozza a technikai készségek hiánya, mely csak a humánerőforrás fejlesztésével fordítható pozitív irányba.

Horváth Krisztina

Dobos-Horváth Krisztina szerint ma már elengedhetetlen élni a digitalizáció lehetőségeivel a HR szakmában is – fotó: Agroinform.hu

AGCO képviseletében Schütz Róbert a kiszervezéssel kapcsolatban elmondta, hogy minden esetben górcső alá kell venni azt, hogy a vállalati evolúció megérett-e a kiszervezésre. Csak abban az esetben szervezhető ki egy-egy folyamat, amennyiben a vállalat fő tevékenysége nem sérül. Mindennek alapja pedig a folyamatos fejlesztés. Ugyanakkor a munkavállalók akkor válhatnak igazán elkötelezetté, ha megértik, hogy milyen értéket teremt a vállalat. Ezért is érdemes minden esetben megismertetni a munkavállalókat a vállalat saját termékeivel, kézzelfoghatóvá tenni azt számukra, a mélyebb elköteleződés érdekében.

Schütz

Schütz Róbert elmondta, milyen tevékenységeket érdemes kiszervezni – fotó: Agroinform.hu

Összességében elmondható, hogy hasznos és tartalmas előadásokat hallhattunk, melyek új folyamatok és módszerek kidolgozására sarkallnak. Egyedülálló kezdeményezés! A folytatásban bízva…

Fazekas Ágnes
Alfaseed Kft.