A török traktorgyártásról általánosságban elmondható, hogy számos cég hosszú évtizedekig csak valamelyik nyugat-európai nagy múltú márka – licencvásárlás kapcsán megszerzett – népszerű modelljének klónját gyártotta, főleg belföldi vagy a szomszédos államok piacára. Azt hamar belátták, hogy ezekkel az európai piacon érvényesülni maximum a keleti-blokk országaiban lehetséges, így új konstrukciók fejlesztésével és bemutatásával próbálnak a nyugati színtéren érvényesülni.

A BASAK Traktor már 1914 óta gyárt mezőgazdasági gépeket, 1968 óta pedig erőgépgyártással is foglalkozik. Először Ford-licenc alapján gyártott erőgépeket, majd 10 évvel később Steyr-klónokra váltott. 1996-ban készült el első saját fejlesztésű erőgépük, amely külső jegyeiben még szintén a Steyr-vonalat követi, és mind a mai napig kínálatuk részét képezi.

4 hengeres, 3,6 literes, 116 lóerős, Deutz TCD dízelmotor szolgáltatja a nyomatékot az új erőgépben – fotó: Basak Traktor

2012 óta a BASAK Traktor a Sanko Holding cégcsoport leányvállalataként működik, évente kb. 10 ezer traktor gyártására is képes, és több mint 20 országba exportálja termékeit. Jelenleg 48-120 LE között kínál mezőgazdasági és kommunális erőgépeket, illetve egyéb munkagépeket. A cégbemutatás folytatása helyett lássuk azt a modellt, amellyel az EU piacát is szeretnék meghódítani, és amit a közelmúltban rendezett olasz EIMA, illetve a francia SIMA kiállításon is bemutattak, de még Skóciában, a Highland Show-n is felvonultatták. Várhatóan a novemberi hannoveri seregszemlén is ott lesz. 
A BASAK-5120 traktor külső megjelenésben egyáltalán nem vall szégyent a nagy „brand”-ek traktorai mellett, de lássuk főbb pontokban, mit is takar a formatervezett külső. A traktor erőforrása egy Tier IV Final emissziós besorolású, 3,6 literes, 4 hengeres, SCR rendszerű, HPCR Common Rail befecskendezésű, 116 LE teljesítményű, 480 Nm-es nyomatékú, Deutz TCD turbo-intercooler dízelmotor. Az erőátvitelről egy 4 tartományos, ZF 32/32 sebességfokozatot biztosító, terhelés alatt kapcsolható fokozatokkal, elektronikusan, a kormányoszlopról kapcsolható (Powershuttle) irányváltóval szerelt sebességváltó gondoskodik.

A II. kategóriájú hátsó hárompontfüggesztő szerkezet elektronikus vezérlésű és 5500 kg emelési kapacitású – fotó: Basak Traktor

Elektrohidraulikusan kapcsolható a mellső híd hajtása és a differenciálzár, illetve az 540/540E/1000 f/min fordulatot biztosító TLT-tengely is. A traktor lassításáról többtárcsás olajfürdős fékek gondoskodnak. Alapkivitelben 380/70 R28 mellső és 420/85 R38 abroncsméretű hátsó kerekekkel szállítják.

A CAT II. szabványú hátsó hárompontfüggesztő szerkezet emelőképessége 5500 kg, a vezérlés elektronikusan a vezetőfülkéből, illetve a hátsó sárvédőről történhet. A függesztőszerkezetet mozgató hidraulikus rendszer erő/helyzetszabályozóval rendelkezik.

Formatervezett, légkondicionált fülkéje kielégíti azokat az ergonómiai követelményeket, amelyeket egy új univerzális traktortól minimum elvárunk az EU-ban – fotó: Basak Traktor

A munkagépek hidraulikus működtetését alapkivitelben három pár csatlakozó szolgálja ki, de opcióban 5 párra bővíthető. Légkondicionált vezetőfülkéje – ahogy az illusztráción is jól látszik – kielégíti azokat az ergonómiai követelményeket, amelyeket egy új univerzális traktortól minimum elvárunk az EU-ban. Aki esetleg azt gondolná, hogy itthon még nem kapható az új török erőgép, annak kellemes csalódást okozunk, mivel a hazai piacon is elérhető már.