Hogyan működött?

Kétségtelen, hogy kissé nehézkes volt a rendszer, mert kellett egy kardántengelyről hajtott hidraulikaszivattyú, egy szintén a kardánra csatlakozó hidromotor, egy olajtartály és egy különleges, két részre osztott nyomásálló henger, amelyben egy térelválasztó dugattyú mozgott. Egyik felén nitrogéngáztöltés volt.

Fékezéskor a szivattyú olajat juttatott a hengerbe, miközben az egyre több folyadék egyre nagyobb nyomással préselte össze a nitrogéngázt. Induláskor megváltoztak a szelepek állásai, és a nitrogéngáz a dugattyú segítségével a hidromotoron át préselte vissza az olajat a tartályba, és a jármű elindult, a dízelmotor használata nélkül. Egészen 25-35 km/óráig tudott felgyorsulni.

A további fejlesztéseknek és alkalmazásnak az előretörő elektromos hibridegységek és szuperkapacitások vetettek véget, melyek nemcsak olcsóbbak, könnyebbek, de szervizigényük is minimális.

Volvo

A VCE hidraulikus energiatároló egysége és az új hidraulikarendszer egy 30 tonnás forgókotrón

Új területen

A VCE (Volvo Construction Equipment), a Volvo Group munkagépes részlege szorosan együttműködött a finn Norrhydro Oy céggel a kutatási projekten, eredetileg egy tudományos együttműködésből született ötletre támaszkodva. Az innováció mára valós megoldássá vált, folyamatos ügyfélteszteket követően, várhatóan felgyorsítja az elektromos üzemmód bevezetését a Volvo CE legnagyobb kotrógépplatformján, és mielőbb elérhetővé válik az ügyfelek számára.

Természetesen az elektromos meghajtásnál is lényeges szempont az energiafelhasználás optimalizálása, a hosszabb üzemidő, amelyet például a hidraulikarendszer energiaveszteségének csökkentésével lehet fokozni.

Az új rendszerfelépítésben minden munkafunkció egy-egy hidraulikus energiatárolóhoz csatlakozik egy közös nyomócsöves fővezetéken keresztül, amely két vagy több nyomásközvetítő vezetékből áll. A hidraulikus akkumulátorokból álló energiatárolás lehetővé teszi a kinetikus energia és a csúcsteljesítmény hatékony visszanyerését.

A hidraulikus munkahengerekhez úgynevezett "intelligens működtetők" kapcsolódnak, amelyek a hidraulikus teljesítményt energiahatékonyan alakítják át változó teljesítményre, illetve változó sebességű mozgásra. A rendszer lehetővé teszi az energia-visszanyerést a gép forgómozgásának nyomatékából vagy a gémmozgásból.

A gyakorlati alkalmazás akár egy agrárcélú rakodógépen is működhetne, például a (terhelt) gém leengedéséből származó energiát az újbóli gémemeléshez, felrakodáshoz lehetne felhasználni.

A hidraulikus akkumulátorokkal jelentősen csökkenthető a hidraulikaszivattyú üzemideje, és kisebb méretű olajhűtő is elegendő.

A mindennapos gyakorlati tapasztalatok még hátravannak a tervezett alkalmazásnál, amelyek ötletet adhatnak, és eldönthetik az újítás további sorsát más munkagépekben történő, szélesebb körű alkalmazáshoz.

Forrás: www.volvogroup.com