Az ólomtartalmú üzemanyag legutolsó algériai készletét is elhasználták ugyanis idén júliusban.

De miért kellett egyáltalán ólom az üzemanyagba?

1921. december 9-én a General Motors laboratóriumában, az Ohio állambeli Daytonban a vegyészek egy teáskanál ólom-tetraetil nevű vegyületet öntöttek egy motorba azzal a reménnyel, hogy lecsillapítják a motort romboló rezgéseket, amelyek az alacsonyabb minőségű benzin elégetése miatt jelentkeztek. Az ólomtartalmú adalékanyag hozzáadása után a motor gyönyörűen kezdett működni – olvasható a Sharon Bertsch McGrayne Prometheans in the Lab című könyvében.

Az áttörésnek nevezhető felfedezést követően új autók, repülőgépek és motorok generációi keltek életre. A célra egyébként az alkohol is megfelelő lett volna, ám az alkoholt nem lehetett volna levédetni, a speciális ólomvegyületet viszont szabadalmaztathatták annak gyártói – írja a greenfo.hu.

Egy volt a gond: mérgező a kipufogógáz

Az ólmozott üzemanyag elterjedésével a világ minden táján megszaporodott a szívbetegség, a rák, a stroke, de leginkább a gyerekek fejlődésében való elmaradás jelensége – olvasható az unep.org oldalon.

Rob De Jong, az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) egyik vezetője azt mondta, hogy az ólmozott benzin óriási hiba volt az elejétől kezdve. A világ egy évszázadig is kénytelen a keletkezett problémák kezelésével foglalkozni.

Bejelentették, hogy véget ért egy korszak

Az ENSZ Környezetvédelmi Programja keretében (UNEP) a kenyai Nairobiban tartott sajtótájékoztatón jelentették be, hogy Algéria, az utolsó ólmozott benzint használó ország is megszüntette az üzemanyag használatát. 1923 óta most először a bolygón senki sem lesz jogilag képes megtölteni a tankját ólomtartalmú benzinnel.

zöld autó

Az ólmozatlan benzin használata óriási egészségügyi problémákhoz vezetett  – Fotó: pixabay

Az ólmozott benzin tilalma hatalmas mérföldkő a globális egészség és a környezet szempontjából” – mondta Inger Andersen, az UNEP ügyvezető igazgatója.

Becslések szerint évente az ólmozott üzemanyag használatának tilalma több mint 1,2 millió ember életét menti meg, miközben tetemes mennyiségű egészségügyi és egyéb költség fog lecsökkenni.

A legtöbb európai országban az 1980-90-es években kezdték el kivezetni az ólmozott üzemanyagot, 2000-től pedig uniós szintű tiltás következett. Magyarországon 2004-ig lehetett ólmozott üzemanyagot forgalmazni. 2015-ben Algéria és Irak tettek arra ígéretet, hogy végleg felhagynak a forgalmazásával.