Egyszerű, könnyen karbantartható, jól viseli a terhelésváltozásokat, és kis teljesítményveszteséggel adja tovább a nyomatékot.

kardán

Kifogástalan állapotú kardántengely – fotó: Claas

Ahhoz viszont, hogy megfelelő minőségű hajtásátvitelt nyújtsanak és biztonságosan működjenek, időszakonként igényelnek némi odafigyelést. Cikkünkben ezekre a momentumokra hívjuk fel a felhasználók figyelmét.

Fontos, hogy megfelelő módon fel tudjuk térképezni, hogy az elmúlt szezonban milyen elváltozások érték a kardántengelyt, hiszen ezeknek tudatában tudjuk eldönteni, hogy javításra, felújításra vagy komplett cserére van szükség.

kardán

Fontos a túlterhelésvédő nyomatékhatároló ellenőrzése – A szerző felvétele

A használat alatt jó néhány természetes kopásból keletkező változás éri a kardántengely bizonyos részeit. A csúszóprofiljaik forgás közben radiális irányban mozognak, így az igénybevétel és a mozgás iránya miatt idővel kopás keletkezik rajtuk, de ehhez hasonlóan a csatlakozó villák belső részében kialakított bordák is kophatnak. Idővel a túlterhelésvédő nyomatékhatároló dörzstárcsája is elkopik, de a szabadonfutó hajtástovábbító elemei is elhasználódnak az igénybevételtől.

A kardánkeresztek még a gondos kenés ellenére is egyszer elérik élettartamuk végét. Általában ezek a természetes kopásból adódó problémák rendszerint egy felújítással még helyrehozhatók, és ezzel – amennyiben más sérülés nincs a tengelyen – még jelentősen meghosszabbítható az élettartamuk. Ma már erre felújító műhelyek állnak rendelkezésre, amelyek szakszerűen végzik ezeknek a tengelyeknek a  feljavítását.

kardánTúlterheléstől elcsavarodott csatlakozótengely-bordák – A szerző felvétele

Vannak olyan sérülései a kardántengelyeknek, amelyek a nem rendeltetésszerű használattól, illetve a túlterheléstől keletkeznek. A kardánkereszt eltörik, a csúszóprofilok vagy a csatlakozó villák bordái elcsavarodnak, vagy akár a villa el is törik. A nyomatékhatároló többszöri túlterhelése és a dörzstárcsák leégése már a berendezésről kívülről is látszik, hiszen elszíneződik vagy leég róla a festékbevonat.

A szabadonfutó nyomatéktovábbító alkatrészeinek gyors kopása és törése is előfordulhat a nem kívánt túlterheléstől. Ezek a meghibásodások általában már csak a kardántengely vagy a túlterhelésvédő egység cseréjével orvosolhatók csak.

kardánÉletveszélyes kardántengely-kapcsolat – A szerző felvétele

Sajnos a felhasználók többsége nem igazán fordít megfelelő figyelmet a szezon alatt a kardántengelyekre, így sokszor előfordul néhány olyan meghibásodás, amely ennek hiányára vezethető vissza. Ilyen például a kardánkeresztek tűgörgőinek kenés hiányából adódó idő előtti kopása, de a porvédők hiánya is hasonló problémát okozhat náluk. Amennyiben nem kapnak megfelelő kenést, úgy a csúszóprofilok is idő előtt elkopnak, sőt rosszabb esetben berágódnak, meg is szorulnak.

A végén meg kell említeni a legfontosabb dolgot, aminek mindig kifogástalannak kell lennie, ez pedig a védőburkolat. Számtalanszor találkozunk egyáltalán nem burkolt vagy összetört, megolvadt, hiányos burkolatú kardántengelyekkel, amelyek hatalmas veszélyforrást jelentenek a felhasználók számára.

kardánSzakszerűen alkalmazott, megfelelően rögzített, ép burkolattal ellátott kardánkapcsolat – A szerző felvétele

Nagyon sok csonkolásos, illetve halálos kimenetelű balesetet okoztak már a burkolat nélkül, szakszerűtlenül használt kardántengelyek. Sajnos annak ellenére is sokszor előfordul még emiatt baleset, hogy a munkavédelemmel foglalkozó szakhatóság rendszeresen ellenőrzi és szankcionálja az ilyen hiányosságokat.

Nagyon fontos, hogy a burkolat forgás ellen lánccal rögzítve legyen, és minden esetben teljesen ép állapotban védje a tengelyt úgy, hogy az könnyen tudjon forogni a burkolatban. A legfontosabb az emberélet és az egészség! Ne egy ilyen apróságon múljon!