1991-ben a JCB cég forradalmasította a traktorokról kialakult képünket. Magas fokon kombinálta a traktorok terepjáró képességét a teherautós szállítás gyorsaságával. „Fastrac” eszközhordó erőgépe volt az első teljesen rugózott traktor, ami közúton akár 80 km/óra sebességre is képes. Ezt teherautó-típusú felépítésének köszönheti, ahol a teherhordó alváz első tengelyén spirálrugóval szerelt, lengéscsillapítóval ellátott kerekek vannak, hátul pedig egy hidropneumatikus önszintező rendszer működik. Fékrendszere sem emlékeztet egy szokványos traktoréra: alapfelszereltség a 4 tárcsafék és extraként a maximális biztonságot garantáló, kérhető ABS fékrendszer.

Farming Simulator 15 Presentazione JCB Fastrac 4220

Nem ráncfelvarrás – 90%-ban új kialakítású elemek

A JCB Fastrac erőgépeinek eddig talán legsikeresebb 2000-es sorozatát ősszel a 4000-es sorozat váltotta fel. Ennek legerősebb tagját - a Fastrac-sorban még mindig kicsinek számító! - 4220 típust tavaly a „2016. Év Traktora” cím jelöltjei között tartotta számon az illetékes szakmai grémium. Az új sorozat 160 és 220 LE közötti teljesítményű motortechnikája ugyanaz, mint a 3000-es vagy a legerősebb 8000-es sorozaté.

JCB permetező

Elöl 3000 literes, hátul 400 literes permetlétartály – fotó: farmersguide.com

A 4000-es sorozat Fastrac-erőgépei fokozatmentes CVT-váltóval és AGCO-Power motorokkal jöttek ki. A JCB új „cégtáblája” azonban ezen túlmenően is sok újdonsággal szolgál. A 72 dBA alatti zajszinttel jellemezhető fülkében a luxusé a főszerep. A két teljes méretű ülés és légkondicionáló alapfelszereltség. A körkörös kilátást kínáló, csupaüveg vezetőfülke előrefelé meghosszabbított vonulata a legforróbb nyári napon is árnyékot vet a gépkezelőre és a műszerekre.

Ha beszálláskor a nagyobb kényelem érdekében a kormányoszlopot el kell mozdítani, akkor az a vezetőülés elfoglalását követően automatikusan visszaáll korábbi helyzetébe. A vezetőülés a hátul szerelt munkagépek kényelmesebb ellenőrzése érdekében jobbra 50 fokkal, balra 20 fokkal elfordulhat – majd  természetesen visszatér középhelyzetébe.

vezetőfülke

Igazi luxuskabin, forgószékkel! – fotó: claasharvestcentre.com

Négy kormányzott kerékkel, 540-65R30 méretű gumiabroncsokkal a fordulókör átmérője minden eddiginél kisebb, 10 m alatt marad. Terepen, táblán, alacsonyabb sebességgel végzett munkánál többféle kormányzási lehetőség áll rendelkezésre. Az egyik az egyszerű elsőkerék-kormányzás. Egy másik mind a négy kerék elfordítása úgy, hogy az első kerekek két fokos kitérését hátul egy fokban követik a kerekek, és így egészen pontosan egymás nyomában maradnak. Lejtős terepen az összkerék-kormányzásnál a hátsó kerekek elfordulása 10% és 50% között késleltethető. Az oldalazó, egy irányba kitérő – kutya vagy rák módjára történő – összkerék-kormányzás pedig igazi különlegesség.

Homlokrakodó

Most már homlokrakodó is lehet a Fastrac – fotó: farmers guardian

A kormánymű áttétele módosítható. Szántóföldön vagy közúton a megszokott kormánymozdulatokra reagál a gép, alacsony sebességnél vagy kerti munkánál azonban sokkal kisebb kormánymozdulat is elég a szélső állásba kormányzáshoz, a gyorsabb forduláshoz. Bármilyen kormányzási rendszert választott is a vezető, 25 km/h felett az összkerék-kormányzás finoman visszaállítja a hátsó tengelyt középhelyzetébe, és ettől kezdve a megszokott módon irányítható az erőgép. A kormánymű fogaskerekes szivattyúját kivéve a munkavégző hidraulikát 140 l/min szállítású axiáldugattyús szivattyú szolgálja ki. A hátsó függesztőmű emelőképessége a leváltott típushoz képest 30%-kal nagyobb, 8.000 kp – elöl továbbra is 3.500 kp maradt. Az első és hátsó TLT fordulatszáma 540, 540Eco, 1,000 and 1,000Eco (min-1) lehet.

Ez az első eset. hogy a Fastrac homlokrakodóként debütál. Ehhez természetesen külön gémre is szükség van, de annak felfogatási helye előkészített, a szükséges hidraulika-csatlakozók pedig eleve rendelkezésre állnak.