23 éve egy fa alatt álló Lada, Zsiguli 2102, 1200-es kombi, 2101-es kombi, ki hogy nevezi, került Háda Lóránt (így használja a nevét a fiatal youtuber) tulajdonába Szlovákiából.

"Sokkal nagyobb feladatra készültem és arra, hogy ott be is indítjuk, de egy TZ4K traktor sokat segített nekünk a kihozatalban. 2000-ben lett leállítva, azóta nem ment. Jó helye lett a kertben, a Lada Niva alkatrészek mellett egy Trabanttal osztozik a helyen, szerencsére az Aro 10 garázsban van már egy ideje. A Barkas már nem engem boldogít, helyette szimpatikus UAZ 452-t nem találtam egyelőre." – írja a Zsiguli tulajdonosváltásának és "kiszabadításának" történetét taglaló érdekes videó alatt.

A VAZ-2101 „Zhiguli" a legelső autó, amit az orosz Lada-AvtoVAZ gyártó gyártott. A Fiat 124 alapján 1970-től 1988-ig gyártották és számos változatban forgalmazták, a VAZ-2102 kombi-t először 1971-ben dobták piacra. Fontos cél volt, hogy minden évben kerüljön ki egy-egy új modell, ezért még decemberben össze is szereltek néhány tucat 2102-es kombit, mely ugyanazokat a változtatásokat kapja meg a Fiat 124 Familiaréhoz (a 124-es kombi változata) képest, mint amik a 2101-et érték a 124 Berlinához (szedán) viszonyítva. A több mint 800 változtatás célja az volt, hogy egy robusztusabb, könnyen, házilagosan szervizelhető autót hozzanak létre, amely bírja a szovjet utak realitásait.


Évtizedeken át etalon volt a Zsiguli/Lada, melynek páratlan karrierje a "függöny" leomlásával ért véget, amikoris a 10-15 éves nyugati használt autók tömege árasztotta el Kelet-Európát és a Szovjetuniót. Ennek hatására a keleti autók jó része hamar bontóba került, a megmaradt gépkocsik árai a mélybe zuhantak, a féltett Ladák is munkásautókká degradálódtak, s mivel nagyon olcsók voltak, karbantartásukról senki nem gondoskodott. Mindezzel együtt a 2101-es típus és az abból kisarjadó változatok alapvetően változtatták meg a kelet-európai utak képét. Magyarországra 25 év alatt egymillió Lada érkezett. Közel 17,5 millió eladott példánnyal a hátsókerekes Lada a mai napig az automobilizmus történetének második legnagyobb példányszámban gyártott modellje. S ez – ahogy mondani szokás – nem semmi...