Fiat haszongépjármű

Fiat Fiorino. Fotó: Inufa Katalog

A Fiat Fiorinot hétköznapi, praktikus, elérhető áru munkaeszköznek tervezték gazdálkodó és mesteremberek számára, amit mi hosszú ideig csak a külföldi tudósításokban láthattunk. Az alap nem volt más, mint az akkori olasz autógyártás egyik remekműve, az 1971-ben bemutatott Fiat 127-es, amely „Az év autója 1972“ díjat is elnyerte. Azonban a kishaszonjármű-kínálat csak a 2. széria megjelenésével, 1977-ben indult útjára. A sorozatgyártás 10 év után, 1987-ben ért véget.

Fiat Fiorino haszongépjármű

Fiat Fiorino. Fotó: Inufa Katalog 1986.

Két modell közös alapon

A motorkínálat egy 4 hengeres, 903 köbcentiméteres, 47 lóerős, 71,7 newtonméteres benzinmotorral indult, amelyhez 4 fokozatú, manuális váltó kapcsolódott, keresztben beépítve, fronthajtással. A Fiat 127-estől megörökölt fődarabok és padlóváz alapján nem egészen 370 kg volt a teherbírása, ami akkor sem számított soknak.

haszongépjármű

Fiat Fiorino. Fotó: Inufa Katalog 1986.

A változás 1980-ban érkezett, egy szintén 4 hengeres, 1048 cm³-es, 51 lóerős, 77 newtonméteres benzinmotorral, sőt immáron 5 fokozatú sebességváltóval és a teherbírást is megnövelték 480 kilogrammra.

1982 szintén fontos évszám lett, hiszen a motorkínálatba bekerült egy 1302 cm³-es szívódízel is, 45 lóerő, 75 newtonméter paraméterekkel, szintén 5 fokozatú váltóval. Ez a blokk a legelső Pandákban is megjelent. A gépkocsikkal maximum 800 kg össztömegű, fékezett utánfutót lehetett vontatni.

haszongépjármű

Egy angol rajongó hobbi járműve. Ma már balkormánnyal is igencsak ritka. Fotó: Fcaheritage.com

Az „ős“ Fiorino kishaszonjárművek főbb méretei azonosak voltak: hossz 3736 mm, tengelytáv 2225 mm, szélesség 1527 mm, magasság 1370  mm (pickup). A dobozosnál 1550 mm volt a szélesség hátul, a magassága 1805 mm, raktérfogata 2,5 köbméter volt. Az üvegezett kivitelt Fiorino Panoramának hívták, elöl 2, hátul 4 fő részére, hosszanti ülőpadokkal, amit még az akkori jogszabályok megengedtek.

haszongépjármű

Dobozos Fiorinók. Fotó: Liener György, Autótípusok 1976.

A késői utód, a Strada, 1996-ban került piacra. Ez már egy teljesen új koncepció, amelyet már sokadik változatban gyártanak, csak Braziliában. Idehaza is értékesítették, 2009-ig, majd kikrült az európai kínálatból.