Ezek általában különféle terepjárók lehetnek, ám a SUV-ok és Crossoverek világában már ez sem egyértelmű, melyik lehet a legjobb választás. Milyen autót nézzünk tehát farmerként?

autó

A legjobb, ha az alvázszám alapján kikeressük a gépjármű adatait – fotó: carvertical.com

Maradjunk az alapoknál – az univerzális pickupok

Léteznek legendás terepjáró-szériák, amelyek még harminc év múltán sem tudnak nemhogy kikopni, de kimenni sem a „divatból". Ezeket az autótípusokat egyszerűen azért gyártják újra és újra, mert jók. Milyen típusokról van tehát szó? A legismertebbek egyértelműen a pickupok családjából valók. Ezeket remekül lehet megpakolni, még a legdurvább sárban is bivaly módjára átverekszik magukat, és ami szintén egy fontos szempont: nagyon nehezen mennek tönkre bennük az alkatrészek.

A Toyota Hilux régi társa a gazdaságot vezetőknek, építkezésre járóknak, bányászoknak és számtalan más nehéz terepi foglalkozást űzőknek, ahol szükség van a pakolótérre és az erőre. Megbízhatóságát talán csak népszerűsége múlta felül, nem is véletlenül. A használtautó piacon még a húszéves Hiluxoknak is igencsak nagy keletje van.

S ha már a pickupokról van szó, a Mitsubishi L 200 ismételten csak egy olyan legendás autó, amitől jobbat nehezen találnánk. A top 10-ben pedig helye van a pickupok között a Nissan Navara és a Ford Ranger modelljeinek is. Az ilyen pickupokat akár nyugodt szívvel beszerezhetjük 10+ éves korral is, hiszen olyan erőgépeket vásárolunk általuk, amiket valóban profin összerakott, erős karosszéria és kiválóan húzó motor, na meg futómű jellemez.

Azonban itt is találkozhatunk olyan eladókkal, akik szeretnék például egy múltbeli baleset nyomati eltitkolni. Egy repedt alvázzal rendelkező pickup pedig valószínű nem lesz olyan hosszú életű, mint kellene. Ezért a legjobb, ha az alvázszám alapján még a megtekintés előtt kikeressük a gépjármű adatait. Itt nem csak a baleseteket láthatjuk, de a vizsgákon megállapított állapotot is, valamint minden szervizzel összefüggésbe hozható mozzanatot. Ezen kívül tájékozódhatunk az előző tulajokról, és még számtalan más lényeges információról, amit egy szimpla adatközlő oldal nem tud már megadni. Az alvázszámot dekódoló, kifejezetten erre specializált oldalon azonban élő, folyamatosan frissülő adatbázisok alapján nyerhetünk teljes képet az autó előéletéről.

Legendás terepjárók, amelyek mindenen átgázolnak

A mai terepjárók többsége, valljuk be, olyan kicsit, mint amikor a kutya őséből, a kemény farkasból szobacirkálót tenyésztettek. A kemény, bivalyerős terepjárók közé már olyan városi SUV-ok is vegyültek, amelyek kirándulásra ugyan tökéletesek, de nem egy több hektáros, sáros földterület bejárására találták ki őket. Ezért kétségtelen, hogy az alapokhoz kell visszanyúlni, ha jó terepjárót akarunk. Ebből is pontosan ezért igazán érdemes használtat vásárolni.

A Land Rover nagy klasszikusa a Defender egy igazi terepfaló, amit ráadásul alaposan meglehet pakolni. Ugyanakkor a Land Rover szinte összes klasszikusát is bőven lehet ajánlani, mint a Range Rovert, és persze a Discoveryt. A mindenki által jól ismert Mitshubishi Pajero a japán tökéletesség és minőség egyik példája, ahogyan a Toyota Land Cruiser is. Na persze nem érdemes megfeledkezni a Jeep két klasszikusáról a Cherokee és a Wrangler szériákról sem. Utóbbi a plusz egy, ami talán nem a nagy pakolhatóságáról híres, azonban terepbejárásokhoz ideális választás lehet, ha nem szeretnénk nagy terepjárót.