Bemutatta új csúcsmodelljét a Lada, az Azimut 2026-tól kerülhet sorozatgyártásba. Az új, modern formavilágú szabadidő-autó a márka egyik legambiciózusabb fejlesztése, és komoly kihívást jelenthet a kínai modelleknek is.
A Lada, vagyis az orosz AvtoVAZ autógyár történetének egyik legfontosabb pillanata zajlott le a Szentpétervári Nemzetközi Gazdasági Fórumon, ahol bemutatkozott a márka új csúcsmodellje, az Azimut. A modell fejlesztését három évvel ezelőtt indították, és annak ellenére, hogy a fejlesztést számos hátráltató szankció és alkatrészhiány kísérte, sikerült a tervek szerint haladni. A jármű alapját a már jól ismert Lada Vesta padlólemeze adja, de az új modell így is 996 új alkatrészt tartalmaz – ezek közül sok a műszaki innovációk sorát bővíti, köztük egy teljesen új fejlesztésű hátsó felfüggesztés is.
Impozáns a beltér Fotó: Lada
Az Azimut az elsőkerék-meghajtás ellenére is felkészült a könnyű terepjárásra: 208 mm-es hasmagasság, rövid túlnyúlások és terepszög-barát lökhárítók biztosítják a mozgékonyságot. A külső megjelenés letisztult, modern, a LED-es fényszórók és az erőteljes vonalvezetés egyértelműen a prémium SUV szegmens felé közelítenek.
Belső terében teljes digitális műszeregység és érintőképernyős központi kijelző fogadja a vezetőt, amely a Lada új, saját fejlesztésű „Sber” multimédia-platformját használja. Ez a rendszer kifejezetten az orosz piaci viszonyokhoz igazodik, helyi alkalmazásokkal, online/offline navigációval, és beépített hangvezérléssel szolgálja a felhasználót.
Motorizáció és opciók
A modell alapmotorja a Lada 1,6 literes szívó benzinese 120 lóerővel, melyhez választható hatfokozatú kézi vagy fokozatmentes automata (CVT) váltó. Elérhető lesz az 1,8 literes motor 132 lóerővel, valamint a sorozatgyártás indulása után egy 1,5 literes turbómotor 150 lóerővel, amit hatfokozatú hagyományos automata váltóval párosítanak.
Az extralistán olyan tételek is szerepelnek, mint a kétzónás digitális klíma, panorámatető, kulcsnélküli indítás, körkamera, teljes LED-es világítás és tolatókamera – ezek közül több alapáron jár majd.
Márkatörténeti háttér
A Lada hosszú múltra tekint vissza a kelet-európai és orosz autógyártásban. A márka legismertebb modelljei közé tartozik a klasszikus Niva terepjáró, amely a 70-es évek óta ikonikus szereplője volt a terepjáró szegmensnek. Az Azimut e hagyományokat igyekszik modern köntösben folytatni – immár városi és családi használatra hangolva. A névválasztás sem volt véletlen: az „Azimut” megnevezést a gyár dolgozói választották szavazás útján, bár a név szabadalmi bejegyzése még folyamatban van.
Egy új korszak kezdete
A Lada Azimut tehát nem csupán egy új autómodell, hanem egy új irány szimbóluma is. Olyan modell, amelyet a márka szimbolikus zászlóshajójának szánnak a következő évtizedre. A gyártás 2026 második felében indul, és bár az árakat még nem véglegesítették, a vállalat ígérete szerint az Azimut olcsóbb lesz, mint kínai versenytársai.
Forrás: Magyar Nemzet
Indexkép: Lada