Egy szép június eleji napon végre rávettem a tulajdonost, hogy ne halogassa tovább a kombájn szezon előtti felkészítését. Mikor megérkeztem, szívélyesen fogadtak. Egy finom kávét és néhány mondatot követően a gépkezelő kíséretében megkerestük a gépet. Kissé nehézkesen, de beindult a motor. Amikor sikerült neki kimanőverezni a többi gép közül, kinyitotta a magtartályt, és a megbeszéltek szerint beindította a cséplőrendszert. Megijedtem! A ferdefelhordóból előre és a rostákról hátrafelé kövér patkányok szaladtak szanaszét!

Az állatok sok tennivalót hagytak maguk után. Az elektromos rendszert rendbe hozni nem volt egyszerű feladat. A sérülések olyan helyeken voltak eldugva, ahova csak hosszas megbontás után lehetett hozzáférni. Néhány kábel javítása és egy klímatömlő cseréje után már egészen működőképesnek tűnt a szerkezet. Ettől függetlenül az aratási szezon első napjai folyamatos hibakereséssel és javítással teltek. A tulajdonos sem és én sem örültem a hirtelen jött állásidőnek.

Azért, hogy neked ne kelljen ilyen kellemetlen élményeket átélned, a szezon előtti felkészítést kezdd el időben. Fontos azonban, hogy ősszel úgy vedd tárolásba a gépet, hogy tavasszal minél kevesebb váratlan teendőd legyen!

Röviden arról, hogy szerintem mit kell tenned a téli tárolásba vételkor

Első feladat az ismert hibák feltárása, feljegyzése. Sokszor előfordul, hogy a munkavégzés folyamatosságának érdekében a szezonban ideiglenes javítás, a hibás alkatrész megkerülése mellett dönt az üzemeltető. A gép működik, az aratás folytatódhat. Azonban az így „megdrótozott" gépek hibái elfelejtődnek, legközelebb csak a következő szezon első napjaiban jut eszébe mindenkinek: Hááát, ez már tavaly is rossz volt, nem működött.

Az elkészült listát már télen előveheted, így lesz időd a szállítókat versenyeztetni, a legjobb árat érheted el. Kihasználhatod az előrendelési akciókat is, amelyekkel szintén komoly kedvezményt érhetsz el.

A tisztítás első lépése

A kombájnt járasd meg, nyiss ki rajta minden rostát, hogy a növényi maradványok könnyen távozhassanak a szerkezetből. A dobkosarat célszerű többször is lenyitni és visszazárni. Pár perces járatással elérhető, hogy minimálisra csökkenjen a gépben lévő növényi maradványok mennyisége.

Ezt követően ahol csak lehet, nagynyomású levegővel takarítsd ki a réseket. Ezzel eltávolíthatod a lerakódott port, növényi részeket. Ne felejtsd ki a magtartályt, a fülke mögötti rést. Elég hosszú fúvatópisztollyal a csigákban és felhordókban maradt termény is eltávolítható. Használhatsz lombfúvót is. Ez kis nyomást, de nagy légáramot hoz létre, sok növényi maradványt tudsz vele eltávolítani.

kombájn

A fülke mögött lerakódott szennyeződés a korrózió és a rágcsálók otthona – fotó: Fecsó Gábor

Ezt követheti az első mosás. Ezzel a lerakódott szennyeződés, sár nagy részét el kell távolítani. A mosáshoz nagy átfolyású, alacsony nyomású rendszert használj. Ezzel, mint ahogy a patak elhordja a partját, eltávolíthatod a vastagabban lerakódott szennyeződéseket.

A növényi maradványok eltávolítása

Sajnos ilyenkor még mindig marad elég szennyeződés a gépen, gépben. Nem lehet elkerülni, hogy bemássz a gép belsejébe. Csak így tudod a beszorult kukoricacsutát, a leragadt szemeket valamilyen szerszámmal vagy kézzel kipiszkálni.

Miért kell ezt megtenni? Élelem a rágcsálóknak, probléma a következő szezon elején. A beszorult anyag miatt a kalászos- vagy repcebetakarítás során nem lehet majd beállítani a megfelelő nyílást. Előbb-utóbb úgyis ki kell takarítani a ládákat és a rostákat.

Magasnyomású, forró vizes mosóval kerüld az elektromos csatlakozókat, a gumi alkatrészeket, mint pl. a szíjak vagy tömlők. A nagy nyomás hatására a víz képes behatolni még a szigetelt csatlakozókba is, megindul a korrózió. Átmeneti ellenállás jön létre, amely az 5 vagy 12 voltos elektronikus rendszerben komoly káoszt képes előidézni, megkeseríti a következő betakarítási szezont. Hosszabb távon pedig megindul a vezetékek korróziója, ami olyan hibajelenségeket hoz létre később, amit első ránézésre még a gyakorlott szakemberek sem tudnak hova rakni. A vezetékek rafinált meghibásodásairól ide kattintva bővebben is olvashatsz.

kombájn

Távolítsd el az összes növényi maradványt – fotó: Fecsó Gábor

Teendők a motor körül

Ugyan a napi karbantartás része, ezért biztosan nem hanyagoltad el, de ne felejtkezz el a radiátorok tisztításáról. A poros hűtőkön kicsapódó pára hatására leragad és megkeményedik a szennyeződés. A következő nyáron kellemetlenségeket fog okozni.

A hideg beállta előtt ellenőrizd a motor-hűtőfolyadék, fagyálló és az ablakmosó folyadék fagyáspontját. Szükség szerint gondoskodj a megfelelő koncentrációról. A gyári hűtőfolyadék fagyáspontja általában -36 és -40 °C között van. Idősebb konstrukciók esetén lehet, hogy elegendő -25 °C körüli értékre beállítani a fagyáspontot. Újabb gépek esetén tartsd be a gyári értéket, ugyanis a megfelelő koncentráció nemcsak a fagyáspontot csökkenti, hanem a forráspontot is növeli. Ez azért fontos, mert néhány gépen a rendszer a 100 °C hőmérsékletet még nem tartja károsnak, viszont a szezonban az alacsony koncentráció miatt észrevétlenül „megfőzheted" a motort.

Gyártói előírások szerint a hűtőfolyadék cseréje 4 -6 évente esedékes. Ha elérte a gép a ciklusidőt, a tárolásba vétel előtt lecserélheted

Fordíts egy kis figyelmet a levegőszűrőkre is. A páralecsapódás a megülepedett por sarasodását, megkötését okozza. Érdemes tárolásba vétel előtt kifúvatni, a szezon kezdete előtt pedig cserélni a motor és a fülke levegőszűrőit is.

Üzemanyag

A fémből készült üzemanyagtartályt a legkönnyebben úgy tudod megvédeni a korróziótól, ha teletankolod a gépet. Ekkor kevés levegő marad a tartályban, a hőmérséklet-változás hatására kicsapódó nedvesség kevesebb. Azonban a hosszú állás nem kedvez az üzemanyag minőségének sem. Ha csak teheted, mindenképpen biokomponens-mentes gázolajat használj erre a célra. Az üzemanyagszűrők dugulását megelőzheted, ha betartod a gázolajra vonatkozó tárolási alapelveket.

Műanyag tartállyal szerelt gépek esetében nem szükséges teletankolni a gépet, viszont a következő indításkor ellenőrizd, és ürítsd le a vízleválasztó szűrőt.

Kenőanyagok

A végső mosást követően zsírozd le a gépet. Ezzel pótolhatod a munka és a mosás közben keletkezett veszteséget. A zsír kiszorítja a mosás közben esetleg a csapágyakba került vizet, ezzel csökkented a csapágyak korrózió okozta meghibásodásait. Járasd meg a gépet, aztán a szíjak védelme érdekében a hosszú megállás előtt tehermentesítsd azokat. Természetesen a motor szíjhajtásait nem kell lelazítanod, azok általában automata feszítővel vannak felszerelve.

Néhány kezelési utasítás a tárolásba vétel teendői között előírja a motorolaj cseréjét. Több elmélet is kialakult ezzel kapcsolatban. A leginkább szakszerű eljárás az, ha korróziógátló anyaggal adalékolt olajat használsz a feltöltésre, azonban ezeket a kenőanyagokat a szezon előtt az előírt specifikációjú motorolajra kell cserélned. Ha pedig a következő aratás előtt úgyis lecseréled a motorolajat, meggondolandó, hogy érdemes-e ezt a műveletet elvégezni. A korszerű, hosszú csereperiódusú olajok korróziógátló képessége különben is sokkal jobb, mint a néhány évtizeddel ezelőtt forgalmazott termékek esetén.

kombájn

A megfeszített szíjak hosszasan a tárcsákon állva berepedezhetnek, tönkremennek – fotó: Fecsó Gábor

Tartozékok

Ha lehetséges, szereld ki az elektronikai eszközöket, mint pl. a monitorok, GPS-antennák. Állás közben úgysem lesz szükség rájuk.

Egy előző cikkemben javasoltam, hogy a betakarítógépre az előírtnál több és hatásosabb tűzoltó készüléket érdemes felszerelned, ezzel javítva az esélyeidet esetleges tűzeset esetén. A habbal oltó készülék fagyveszélyes, télen nem valószínű, hogy szükséged lesz rá, vidd fagymentes helyre!

Az akkumulátort célszerű kiszerelve zárt (fűtött) helyen tárolni. 2-3 havonta ellenőrizd a töltöttséget, szükség szerint kapcsold rá a töltőt. Élettartam-növelő hatása van ennek módszernek. Ha megfelelően tárolod, tovább fogja szolgálni a gépet, és elkerülheted, hogy a következő indítás az akkumulátor cseréjével kezdődjön.

John Deere kombájn szín alatt

Kombájnok a szín alatt – fotó: Fecsó Gábor

A hely kiválasztása

Tárold a gépet fedett helyen! Az jót tesz, ha egy kicsit huzatos, mert a rágcsálók azt nem szeretik. A gumiabroncsokat fújd fel a közlekedési körülményekre előírt nyomásra. Ezzel elérheted, hogy az abroncs kevésbé torzul, kisebb az esélye, hogy berepedezzen. Még jobb eljárás, ha felbakolod a gépet, ezzel tehermentesíted az abroncsokat és a járószerkezet csapágyazását is.

Összefoglalás

• Jegyezd fel a téli és szezon előtti teendőket, készíts hibalistát!
• Szakszerűen végezd el a gép tisztítását!
• Ellenőrizd és pótold a folyadékokat, kenőanyagokat!
• Az érzékeny alkatrészeket szereld ki és tárold fűtött, zárt helyen!
• A gépet tárold a szín alatt, ha lehetőséged van rá, bakold fel!
• Ne felejtsd kiüríteni a hűtőszekrényt!

Jó pihenést, és a következő szezonra is sikeres felkészülést kívánok!

Fecsó Gábor