A kaliforniai San José egyik iskolakörzetében a diákok már nemcsak a tanórákon szereznek gyakorlati tudást, hanem saját kezűleg termelik meg az ebédhez szükséges zöldségeket is. Egy táplálkozási program keretében mostanra 14 iskolában működik hidroponikus farm, ahol a gyerekek friss salátát és zöldborsót nevelnek – teljesen talajmentes, vízalapú technológiával.



A program célja kettős: egyrészt népszerűsíteni az egészséges étkezést, másrészt játékos módon bevezetni a diákokat a természet világába. A kezdeményezés különlegessége, hogy nemcsak tanárok, hanem maguk a diákok is aktív szerepet vállalnak a gazdálkodásban.

A Quimby Oak Középiskolában például mintegy 40 tanuló vesz részt a „salátagépnek” becézett hidroponikus rendszer működtetésében. Ez az eszköz lehetővé teszi, hogy havonta akár 12 kilogramm salátát termeljenek, amelyet aztán az iskola menzáján szolgálnak fel több száz diáknak.

Egy nyolcadikos tanuló így mesélt a tapasztalatairól: „Egy csomó cső fut végig a gépben, amin keresztül a víz eljut a növények gyökereihez – ettől nőnek olyan természetesen.” Az órákat tanárok vezetik, ám a gyakorlati munka nagy részét a diákok végzik, ezzel is fejlesztve önállóságukat és együttműködési készségüket.


hidro

Fotó: Facebook

„Hihetetlen érzés látni a növényeket, ahogy napról napra fejlődnek, és végül az asztalra kerülnek” – mondta az egyik tanár. Másikuk szerint a gyerekek lelkesedése határtalan, folyamatosan érdeklődnek a következő lépésekről.

Az egyik diákvezető arról számolt be, hogy kezdetben aggódott a növények túlélése miatt, de hamar ráérzett a tápanyagok és a növekedés közötti összefüggésre, ami óriási élményt nyújtott számára.

A projekt csoportos munkára épül, így nemcsak a kertészkedési alapismereteket, hanem a kritikus gondolkodást, problémamegoldást és a fenntarthatósági szemléletet is erősíti. A program ráadásul kiegészül egy szabadtéri kerttel is, ahol a diákok a talajművelés alapjait sajátíthatják el.



„A természet megértése, a vízhasználat tudatosítása és a környezet iránti felelősség mind hozzájárul ahhoz, hogy ezek a fiatalok hosszú távon is fenntarthatóan gondolkodjanak” – hangsúlyozta az iskolakerület felügyelője.

Az iskolakörzet célja, hogy a tanév végéig minden iskolában bevezesse a hidroponikus gazdálkodást.

Forrás: ktvu.com

Indexkép: az iskola Facebook-oldala