Épphogy kilábaltunk a járványügyi korlátozásokból, amikor háború tört ki a szomszédos országban, a mezőgazdasági alapanyagok piacán árrobbanás következett be, aszályos évjáratok következtek, jelenleg pedig az emelkedő infláció és a gazdasági válság adja fel a leckét.

Ezek hatását a mezőgazdasági beruházásokra, a gazdaságfejlesztésre és az agrárdigitalizációra már érintettük korábbi cikkeinkben. Most a gazdálkodók életét megkönnyítő néhány eszköz és szolgáltatás használatában bekövetkezett változásokról lesz szó.

Az AgroStratéga országos felmérése még mindig növekedést mutat az okostelefonok használatában. A gazdaságok döntéshozóinak 87%-a használta 2022-ben, szemben az előző évi 86%-kal és a járvány előtti 81%-kal. Az internetbankot rendszeresen használó gazdálkodók aránya (76%) szintén hat százalékponttal növekedett a 2019-es szintről (70%).

Az okostelefonok használatának növekedésével új alkalmazások is elterjedtek a gazdaságirányítók körében. Az ingyenes üzenetküldő szolgáltatások közül a gazdálkodók 71%-a használja már a Facebook Messengert és 46%-uk a Vibert. Minden ötödik döntéshozó Skype-használó, 15% a WhatsApp, 11% a Google Chat és mindössze 3% a Snapchat szolgáltatását igénybe vevők aránya.

A járványügyi korlátozások előtt mért adatokhoz képest csak a Skype használata csökkent időközben, a többi csatornáé nőtt 2019 óta. A Messenger használata tíz százalékponttal, a Viber és a WhatsApp alkalmazásoké öt-öt százalékponttal, a sorban utánuk következő szolgáltatásoké pedig kettő, illetve egy százalékponttal nőtt 2022-re.

grafikon

Forrás: agrostratega.hu

A gazdaságirányítók 66%-a legalább hetente látogatja a Facebookot és 57%-uk a Youtube-ot. Az Instagram (19%) és a Linkedin (4%) legalább hetente történő látogatása ennél jóval kisebb arányú. Összességében viszont a Youtube-ot keresik fel a legtöbben (90%), ezt követi a Facebook (78%), az Instagram (38%), majd a Linkedin (16%) látogatószáma.

grafikon

Forrás: agrostratega.hu

Ma már a gazdálkodók négyötöde (80%) keres üzleti tartalmakat a közösségi portálokon, 69%-a pedig személyes jellegű információkért látogatja meg ezeket a webhelyeket. Tízből hat válaszadó a privát mellett a munkájával kapcsolatos tartalmakat is keres, míg a közösségi portálokat egyik típusú tartalom böngészésére sem használja a válaszadók 11%-a.

Országos felmérésünk 84–89%-ban az alapanyag-, gép- és alkatrészbeszerzésben, továbbá az értékesítésben és pénzügyekben döntéshozó; valamint 10–13%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. A válaszadók mindegyike döntéshozó vagy döntésbefolyásoló legalább egy szakterületen.

A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Az adószám nélküli őstermelők, az önellátásra termelők és a hobbigazdálkodók válaszait nem vettük figyelembe az értékeléskor. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő és egységes agrártámogatási kérelmet benyújtó gazdaságokat reprezentálja. A minta nagysága 1465 fő. A piackutatás országosan reprezentatív.

Az országos felmérésnek 2022-ben is szakmai partnere volt az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége), a FRUITVEB (Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács), a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége) és a MÁSZ (Magyar Állattenyésztők Szövetsége). E négy szakmai szervezet mellett a HARDI, a NUFARM, a RAPOOL és a SAATEN-UNION is támogatta kezdeményezésünket.

AgroStratéga

Az országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány letölthető ide kattintva.

Pólya Árpád – Varanka Mariann

AgroStratéga