Őrülten készleteznek az orosz gázolajból az európai kereskedők

Az uniós embargó életbe lépésére készülve az európai kereskedők sietnek feltölteni a készleteket orosz gázolajjal, és a kieső mennyiséget új forrásokból próbálják pótolni. Ebben játszhat kulcsfontosságú szerepet  Kína, ahonnan orosz olajból feldolgozott üzemanyag érkezhet - írja a vg.hu

olajfinomító

A kontinens finomítói nem képesek annyit előállítani dízel üzemanyagból, ami kielégíthetné a keresletet – fotó: pixabay.com

Dízelhiány várható?

A brüsszeli szankciók már december 5-től tiltják az orosz nyersolaj tengeri, február 5-től pedig az orosz olajtermékek behozatalát - írja az index.hu. A korábban bevezetett ársapka lényege, hogy tengeri szállítású orosz nyersolajat az unión kívüli országok továbbra is importálhassanak, de tiltja a hajózási, biztosítási és viszontbiztosítási társaságoknak, hogy orosz nyersolajszállítmányokat kezeljenek – ha nem 60 dollárnál olcsóbban értékesítik.

Akár dízelhiányt is okozhat a tagállamokban a február 5-től életbe lépő szabály, ami betiltja a feldolgozott orosz olajtermékek importjátA feladat kivitelezése nem egyszerű, hiszen nehéz azt meghatározni, hogy honnan származik a finomított termékekhez használt nyersolaj.

Mindenesetre az embargóra készülve az európai kereskedők az orosz gázolajból igyekeznek feltölteni a készleteket, amit mi sem bizonyít jobban, mint a Vortexa energetikai elemzőcég adatai, miszerint januárban eddig napi 770 ezer hordónyit importáltak, a legtöbbet tavaly március óta.

Annyit igyekeznek beszerezni a határidő előtt, amennyit csak tudnak

– mondta a Reutersnek a vállalat vezető olajipari elemzője, Rohit Rathod

Oroszország már régóta Európa legfőbb dízelellátója, a Refinitiv adatai szerint tavaly – azaz már az ukrajnai háború kirobbanása után – a teljes import majdnem 50 százalékát adta. A kontinens finomítói ugyanis nem képesek annyit előállítani ebből az üzemanyagból, ami kielégíthetné a keresletet. Az embargó így egyben azt is jelenti, hogy az orosz beszállítókat új beszállítókkal kell pótolni, ennek viszont meglesz az ára.


Tartósan emelkedhet a dízel ára

A gázolaj nyersolajhoz viszonyított árrése január–júniusban átlagosan hordónként 38 dollár lesz a WoodMac várakozásai szerint, ami több mint a kétszerese a 2018–22-es hathavi átlagnak.

A magas dízelárak ráadásul tartósak lesznek a komplex logisztikai és szállítási költségek miatt. Ez a komplexitás, amely következésképpen csökkenti a piaci likviditást, valószínűleg ugyanúgy fent fogja tartani a gázolaj-finomítás árréseit, mint ahogyan azt 2022-ben láttuk

– hívta fel a figyelmet Rob Turner, a PwC UK energia és erőforrás ágazati vezetője.

Nekünk se lesz mindegy, mi történik

Bár a kormány kiharcolta, hogy az olajembargó alól részleges mentességet kapjunk, így a behozatali tilalom csak az orosz tengeri exportra vonatkozik – a vezetékes szállításokra nem –, Magyarország számára is lényegesek a legújabb szankciók. Ennek az az oka, hogy a hazai szükségletek kielégítésére nem lesz elegendő az itthon finomított dízelmennyiség, aminek következtében importra szorulunk.

Februártól azonban tiltják az orosz olajtermékek továbbértékesítését is. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint az európai piac igyekszik felkészülni a helyzetre és köszönhetően az átállásra biztosított türelmi időnek nem kell egyik pillanatról a másikra új importútvonalakat találni. A főtitkár elmondta, hogy a gázolajtípusú termékek jelentős hányadát a tüzelőolaj teszi ki, ami igen gyakori termék Nyugat-Európában.

Ezek a középpárlatok segíthetnek a dízeligény kielégítésében, mivel adalékanyaggal a tüzelőanyagból dízel állítható elő

– mondta, majd hozzátette Közép-Kelet-Európában már más a helyzet: itt valószínűsíthető, hogy lesznek nehézségek.

közlekedés

Az embargó egyben azt is jelenti, hogy az orosz beszállítókat új beszállítókkal kell pótolni, ennek viszont meglesz az ára – fotó: pixabay.com

Európa Ázsiából és a Közel-Keletről is próbál minél több dízelt beszerezni

Az elmúlt hónapokban mindkét forrásból szállítottak üzemanyagot a világ legnagyobb, kétmillió hordónál nagyobb kapacitású tankereivel, de nagyon megemelkedtek a költségek, mert az út átlagosan nyolc hétig tart. Matt Wright, a Kpler vezető logisztikai elemzője szerint a hosszabb szállítási idő miatt az idén a tavalyi harmadik negyedévihez képest 7,2 százalékkal nő majd a kereslet a feldolgozott olajtermékek szállítására alkalmas tankerek iránt.

Nehéz 12 hétnek nézünk elébe, amíg a kereskedők megtalálják a megoldást. A piac sokkal volatilisabb lesz

– mondta Alan Gelder, a WoodMac vezető olajipari kutatója is.

Az új beszerzési források felderítésével lényegében az EU elismerte, hogy kerülő úton ugyan, de továbbra is nagyrészt orosz olajból fedezi majd a dízelellátást – csak lényegesen drágábban a korábbinál.

tankerhajók

Idén a tavalyi harmadik negyedévihez képest 7,2 százalékkal nő majd a kereslet a feldolgozott olajtermékek szállítására alkalmas tankerek iránt – fotó: pixabay.com

India és Kína pótolhatja az embargó okozta kiesést

Az egyik beszerzési forrásnak számító India ugyanis nem fogadta el a G7-ek és az EU által bevezetett árplafont, így nagy mennyiségben vásárolja meg a diszkontáron kínált orosz olajat.

India a jelentős feldolgozási kapacitásának eredményeképpen képes és kész is lesz nagy mennyiségű dízelt exportálni Európába.

Hasonló a helyzet Kínával is, a Wood Mackenzie szakértőinek előrejelzése szerint január és június között napi 400–600 ezer hordó feldolgozott olajtermék, nagyrészt dízel exportjára lesz képes, így ezzel az exportkvótát az egy évvel ezelőttihez képest máris majdnem a felével emelte. Ágazati elemzők véleménye szerint, Kína nélkül Európa valószínűleg nem is lenne képes pótolni azt a napi félmillió hordónyi kiesést, amelyet az embargó okoz.