Ott ma már az aratási munkák létfontosságú eszközei, hiszen a mai kombájnkapacitások már megkövetelik a folyamatos kiszolgálást. Az elmúlt egy évtizedben Európában is egyre jobban terjednek ezek a pótkocsik, számos gyártó bővítette az elmúlt 10-15 évben kínálatát ilyen eszközökkel a kontinensen.

gép

Ma már Európában és hazánkban is egyre több átrakókocsi áll munkába – fotó: Agroinform.hu

A szállítójármű-kapacitás átmeneti fennakadásának áthidalása és a talajszerkezet kímélése szempontjából is kedvezőbb az átrakókocsik alkalmazása. Betakarításkor a termény szállításának átrakókocsival történő kétfázisúvá tételével könnyebben szervezhető a szállítójárművek munkája, főleg ott, ahol a terményszállító közúti vagy mezőgazdasági pótkocsik szállítási teljesítménye, raktérfogata, illetve teherbírása még nem illeszkedik a megnövekedett betakarítási teljesítményhez.

Olyankor is optimálisabb a gyűjtő-, átrakókocsik alkalmazása, amikor a betakarítás körülményei megnehezülnek, romlik a terület járhatósága, rosszabb terepen kell a termény betakarítását, lehordását végezni. Ilyenkor a nagy teljesítményű nehézuniverzális traktorral vagy akár gumihevederes erőgéppel vontatható átrakókocsik könnyíthetik meg a feladatot.

Az európai gyártók az ebben rejlő lehetőségeket felismerve továbbgondolták az átrakókocsik szerepkörét, és napjainkban már gumós termények, csemege- és hibridkukorica, illetve silótakarmány gyűjtésére, szállítójárműre történő továbbítására is fejlesztettek ki speciális eszközöket.

Már néhány éve ott tart a pótkocsik fejlesztése is, hogy egyes nagy befogadókapacitású, lehordószerkezetes vagy letoló rendszerű járművek felszerelhetők átrakó adapterrel, legyen szó szemes vagy gumós terményről.

Cikkünkben a hazai piacon is elérhető gyűjtő-, átrakókocsikat tekintjük át konstrukció szerint, de a tengeren túli megoldásokról is szólunk néhány mondatban.

Az európai gyártású gabonagyűjtő, -átrakó kocsiknak zöme trapéz alakú, lefelé szűkülő tartályba gyűjti a terményt, amelyből  hidrosztatikusan vagy teljesítményleadó tengelyről hajtott, nagy átmérőjű, hidraulikusan nyitható, csigás ürítőrendszer továbbítja a terményt a szállítójárműre.

Az esetleges eltömődés vagy hirtelen fellépő terhelésváltozás áthidalására a kihordó ürítőszerkezet meghajtását túlterhelés-biztosítással is védik már. A szállítócsigák ürítési szöge már a legtöbb modellnél változtatható, és már nagyon sok változatnál a kiömlőnyílás pozíciójának szabályozásával a szállítójármű az átrakókocsi ürítés közbeni mozgása nélkül is egyenletesen feltölthető.

Arról, hogy a tartály telítettségének szintje mekkora, általában kettő vagy több kémlelőnyílás segít tájékozódni a felépítmény frontrészén kialakítva. A felépítményen belül a kihordócsigát védőrács védi minden olyan idegen anyagtól, ami az üzem közben kárt tehet a szerkezetben.

Napjainkban a legtöbb modellt már jól lehet alkalmazni a betakarítás kiszolgálása mellett a műtrágyaszóró gépek és vetőgépek feltöltéséhez is. Ezekhez a feladatokhoz különböző keresztmetszetű és hosszúságú kiömlőnyílásokat biztosít már a legtöbb gyártó, amelyeket általában opcióban lehet rendelni a kocsikhoz.

Járószerkezet szempontjából ma már a mezőgazdasági pótkocsiknál alkalmazott minden változat elérhető az átrakókocsiknál is, legyen szó egytengelyes, tandem, tridem vagy gumihevederes futóműről, laprugós, légrugós vagy hidraulikus csillapítású felfüggesztésről, kormányzott tengelyről.

A nagy teher okozta lengések csillapítására és a stabilitás növelésére számos modell rendelhető rugózott vonórúddal is. A hirtelen fellépő időjárás-változások ellen is meg kell védeni a terményt, ezért már a legtöbb típus felszerelhető keretes védőponyvával, amelyet vagy manuálisan, vagy pedig hidraulikusan emelhetünk rá a felépítményre.

gép

Hátra emelve billentő pótkocsi – fotó: farmtech.com

Az gyűjtő-, átrakókocsik másik fajtájának is tekinthetjük a hátra emelve billentő kocsikat, hiszen ezekkel is megvalósítható a termény betakarítógéptől való átvétele és szállítójárműre való kiszállítása, ürítése. Hasonlóan alkalmasak a műtrágyaszórók és vetőgépek gyors feltöltésére is.

Ugyancsak emelve billentést alkalmazva rakodják át a szállítóeszközre a csemege- és hibridkukorica-betakarító gépek után kapcsolható gyűjtőkocsik, amelyek ezek mellett silózó után kapcsolva is jól használhatók.

A gyors ürítést mindkét esetben a billentés biztosítja, viszont vannak ugyanilyen vagy hasonló emelő mechanizmussal működő, de láncos kaparóléces, illetve lehordó hevederes rendszerrel ürítő átrakókocsik is.

Ezek leginkább nagy térfogatú, alacsony tömegű termények, mint pl. silókukorica, csemegekukorica, gumós növények begyűjtésére és szállítójárműre ürítésére szolgálnak.

Önjáró silózók folyamatos kiszolgálásához már többféle konstrukcióval is piacra lépett számos gyártó, de egyelőre nagy létszámban egyik verzió sem terjedt el. Általában ezek a nagy raktérfogatú szállítóeszközök lehordószerkezetesek.

Egyik esetben a felépítmény mellső záró részére került egy, a silózókon alkalmazotthoz hasonló kifúvó torony dobóventilátorral, és így valósul meg a szecskázott növény átrakodása a szállítójárműre, míg a másik esetben egy hagyományos silószállító lehordószerkezetes pótkocsi felépítményének hátsó részét hidraulikus emelőrendszerével, 23 fokban, 4,5-4,6 méteres magasságba képes emelni.

Ezt követően a hidraulikus hátsó fal kinyitása után a felépítményből a láncos kaparóléces szerkezet mindössze 80-90 másodperc alatt átrakja egy kamion rakfelületébe a silózott takarmányt.

Ennek a kifúvó toronnyal rendelkező változattal szemben csak annyi hátránya van, hogy míg az előbbit menet közben is üríthetjük a szállítójárműre, és lényegében áthidalhatjuk vele a szállítási kapacitás hézagait, addig utóbbival már ez nem lehetséges.

A gumós termények, burgonya, cukorrépa betakarításkor való gyűjtése és szállítójárműre átadása, ha lehet mondani, a lehető legjobban igényli a kétfázisú megoldást. Főleg cukorrépa-betakarításkor számtalanszor előfordul, hogy már igen kedvezőtlen körülmények között kerül sor a betakarításra, és a felázott talajon a hagyományos módon a nagy teljesítményű egymenetes betakarítógépet kiszolgálni nem lehet.

Ilyen körülmények között a tábla végén prizmába való lerakodás a répakombájnból sem megoldás, hiszen azt ott célszerű kialakítani, ahol már a hagyományos szállítóeszközök is könnyen meg tudják közelíteni. Néhány éve már erre is egyre több speciális gyűjtő-, átrakókocsi létezik, és újabbakkal bővül folyamatosan a kínálat.

A nagy cukorrépabetakarítógép-gyártók az önjáró gépeik gyűjtőtartályának és átrakó elevátoraik felhasználásával alakítottak ki ilyen eszközöket.

Vannak pótkocsigyártók, amelyek saját fejlesztésű lehordószerkezetes pótkocsiból alakítottak ki ugyancsak kihordó elevátoros megoldással bővítve gyökértermést gyűjtő és átrakó kocsikat.

Ma már ott tart a technikai fejlődés, hogy eszközhordozóra is vásárolható gyűjtő, átrakó felépítmény, legyen szó siló-, gabona- vagy cukorrépa-betakarításról.

Ha átrakókocsit keres, ne feledje el megtekinteni az Agroinform.hu Apróhirdetés és Géppiac rovatait!