Először a Steyr Konzept névre hallgató tanulmánytraktor kapcsán hallhattunk erről a megoldásról, majd a Landini REX4 Electra kertészeti traktor kísérletezett ezzel a megoldással.

steyr

Steyr Hybrid Drive Train – fotó: www.steyr-traktoren.com

A Steyr továbbfejlesztette az Agritechnicán 2019-ben bemutatott Konzept tanulmány traktor hajtásláncát, és most Hybrid Drive Trainként tudhatunk meg többet erről az ígéretes koncepcióról. A megoldás lényege, hogy a hajtásláncban egy mechanikus és egy elektromos ágat ötvöztek, mely így előnyösebb tulajdonságokkal rendelkezik, és jobban vezérelhető, mint a hagyományos, mechanikus hajtásrendszerek.

8%-os üzemanyag-megtakarítás

A gyártó szerint az új megoldással 8%-os üzemanyag-megtakarítást értek el az elmúlt hónapok tesztjein a hagyományos hajtáslánccal szerelt verzióhoz képest. Ezenkívül maga a dizájn is jóval kompaktabb, könnyebb, és kisebb helyet igényel, mint a hagyományos verziók.

Az erőgép motorja egy generátoron keresztül tölt egy akkumulátorcsomagot, melyből igény esetén akár 80 lóerős többletteljesítmény is nyerhető a hajtásláncba beépített elektromos motor segítségével. Ez különösen jól jöhet emelkedőkre való felkapaszkodáskor, illetve gyorsításkor, amikor a traktornak többletteljesítményre van szüksége a sebesség tartásához. Lejtmenetben és lassításkor pedig megfordul a rendszer működése, és hajtáslánc fékezi a traktort, így energiát nyer vissza, mely az akkumulátortelepeket tölti, és később felhasználható, ha teljesítménynövelésre van szükség. Ezenkívül a fékrendszert is kíméli, hiszen jóval kevesebbet kell használni a hagyományos féket.

steyr

Igény szerint vezérelhető fronthajtás – fotó: www.steyr-traktoren.com

A hagyományos traktorokon az első kerekek hajtása egy mechanikus kapcsolat segítségével történik, mely áttétele fix, tehát nem változtatható. Hybrid Drive Train esetében az első tengelyre leadott teljesítmény tetszőlegesen szabályozható, így a kerékcsúszás szinte teljesen megszüntethető, mely jelentős üzemanyag-megtakarítással és talajkíméléssel jár. Továbbá a fordulókör mérete is csökkenthető közel másfél méterrel a gyártó ígérete szerint.

A rendszer további előnye, hogy segítségével rásegítő elektromos hajtással rendelkező vontatmányokat is képes működtetni, így többletteljesítményt és többlet „tolóerőt" képes kifejteni a szerelvény. A koncepció egyelőre még fejlesztés és tesztelés alatt van, ezért pontos gyártási dátum még nem került bejelentésre.

Forrás: https://www.steyr-traktoren.com/