A korábbi FS játékoknál már megszokhattuk, hogy a megjelenés évében, az általában őszre időzített premiert megelőzően már a tavaszi hónapokban megtudtuk, hogy milyen gyártók gépeivel bővül a modok kínálata, illetve milyen újítások, fejlesztések várhatók az előző generációhoz képest. Idén erre egészen augusztusig kellett várni és majdnem csak három hónappal a játék kiadása előtt tudhattunk meg és láthattunk konkrétumokat.

Mindeddig csak egy trailer-rel kellett beérnie az érdeklődőknek, illetve gépek terén azzal, hogy bővül az AGCO aktuális újdonságaival, illetve a John Deere munkaeszközeivel a játékban használható gépek palettája. IDEAL kombájn, Fendt 1100 MT gumihevederes traktorok, John Deere 8R traktorok, CASE IH gyapotbetakarítók, Elmer’s átrakó kocsik. Arról is megosztott a játék kiadója egy videót, hogy milyen grafikai változások várhatóak.

A nyár közepén a FarmCon 18, majd főleg a mögöttünk hagyott hónapban, a Gamescom 2018 rendezvényeken már számos információt, utóbbin pedig már jó néhány videót láthattunk az új játékról. Az eddig megjelent infókat és videókat elemezve sok újdonság mellett, néhány csalódást okozó tapasztalatról is beszámolhatunk, de nézzük sorjában.

A játékban a fényhatás jelentősen realisztikusabb lett. Mozgó nap, hold és felhők. Reálisabb árnyékok és fények, fémes részek valósághűbb csillogása és így tovább sorolhatnánk az elsőre érzékelhető változásokat, melyet még az év elején összehasonlító fotókkal is prezentált a játék kiadója a FS 17-hez mérve.

Nagyságrendekkel valósághűbb hangulata lesz az FS 19-nek. A legnagyobb előrelépés a fényhatások mellett az eddig bemutatott új mapon érzékelhető. Sokkal realisztikusabb textúrájú objektumok és dekorációs növények, fák bokrok, virágok. A termeszthető haszonnövények és a tenyészthető haszonállatok választéka is bővült. A vonat természetesen elmaradhatatlan tartozék már, de újdonság a madarak felrepülése a talajról vagy a növényzet közül, és a lovaglás lehetősége. Ha már a növényzetnél tartunk, azok dinamikájában, mozgásában is van változás.

Jobban kidolgozott járművekből áll a közúti forgalom is, bár elég zavaró, hogy minden harmadik jármű egy önjáró mixerkocsi, de hát nem lehet minden tökéletes, még a németeknél sem. Eléggé rontotta a játékélményt az eddigi FS verziók alatt, hogy a magasabb növények belógtak a fülkébe és a gép többi elemébe, ha ráhajtottunk. Az FS 19-el ez is megszűnik és a növények, legyen szó, a termesztett vagy a dekorációs növényzetről, elhajlanak a gép alatt haladás közben. Alapból benne van az új játékban, a korábbi verziókban kiegészítő modként már régóta alkalmazott „Chopped straw”, vagyis a kombájnoknál a szalmaszecskázás után a felaprított szármaradvány valóságos megjelenítése a tarlóra hullva.

Tápanyag-visszapótlásnál most már alapból megjelenítésre kerül a talajon a kijuttatott trágya vagy műtrágya. Bővült a szántóföldi munkák száma a gyomirtással, amelyet végezhetünk mechanikusan vagy permetezéssel és a munka során a területen kinőtt gyomok gyors pusztulását is megjeleníti a játék. Az is változás az előző játékverziókhoz képest, hogy multiplayerben immár csak 4 játékos játszhat együtt.

Hosszasan lehetne még sorolni a fejlesztéseket újításokat pl. a területek létrehozásánál, a küldetéseknél, de nem beszéltünk még az elhelyezhető tárgyak, illetve az elhelyezés lehetőségeinek bővüléséről, illetve arról, hogy több gazdaság létrehozására is mód van mostantól a játékban.

Inkább térjünk rá a gépekre, hiszen nagyon sok játékrajongót az érdekel leginkább, milyen új gépekkel bővült a vásárolható eszközök kínálata, és milyen új funkciók alkalmazásával tették még realisztikusabbá a játékélményt a fejlesztők.

Új márkák között ott van a John Deere, Bednar, Hardi, de az eddig már korábban is az FS-ben szereplő brand-ek közül számos új típusokkal is bővült az eszközpark. Hagyomány volt már a játék korábbi verzióinak fejlesztésénél is, hogy számos olyan plusz funkciót beépítettek alapból a gépekbe, amely korábban a modding csapatok által készített gépekben már bevált és sikeresen, széles körben alkalmaztak. Ilyen lesz az FS19-ben az önjáró gépekben, a kezelőszervek közül a pedálok, karok mozgása haladási irány váltásakor, vagy a traktor + munkagép kapcsolatnál a hidraulikus, illetve féktömlők, elektromos vezetékek dinamikus csatlakoztatása és a tömlők, vezetékek hajlása mozgáskor. Utóbbi FS17-ben már tömegesen került privát módokban alkalmazásra, míg a kezelőszervek mozgásának megvalósítása, a modderek által készített gépekben már több évvel korábbi játékverzióra is visszanyúlik.

Az eddig közzétett videók alapján az tapasztalható, hogy alapból bekerült a játékba az FS 17 nél még utólag kiegészítésként kiadott 4Real Module, vagyis a kerekekkel kapcsolatos növénytaposás, koszolódás, stb. Viszont az eddig látott gameplay videókból úgy tűnik ez választható lesz. Megmaradt és valamennyit bővült a gépek konfigurálhatóságának lehetősége, amely először FS 17-ben volt elérhető a játékban, de jelentős fejlesztés történt a konfigurálás menűrendszerében is. Az FS19-ben már 360 fokban körbeforgatva szemlélhetjük meg, hogy a választott konfigurációban hogyan mutat gépünk.

Sajnos van olyan tapasztalat az új játékkal kapcsolatban, amely csalódást okoz. 10 év alatt nem sikerült a Farming Simulatornak eljutni oda, hogy a gépek kerekei ne éljenek külön életet a keréktengelytől, vagy felfüggesztéstől. Sajnos ebben nincs változás az FS 19-nél sem. Továbbra sem tudták (vagy akarták) másként megoldani a gépek stabilitását. A merev tengelyek kerekei még mindig a tengelytől függetlenül, le-föl rugózva mozognak, legyen szó traktorról, kombájnról vagy egyéb önjáró, illetve vontatott munkagépről.

Pirossal jelölve látható, hogy egyes kerékváltozatoknál jelentős távolságokra van a felniközép a tengelyvégtől – fotó: Farming Simulator 19

Arról meg már ne is beszéljünk, amit a konfigurációs menüben a John Deere 8R kerékválasztásnál tapasztaltunk a videókon. Mint ahogy az illusztráción is – pirossal jelölve – látható, egyes kerékváltozatoknál fényév távolságokra van a felniközép a tengelyvégtől, ami még egy nem ennyire jól látható helyen elnézhető lenne, de így nagyon illúzióromboló. Mivel ez még a játék "preview" verziója, így reménykedhetünk benne, hogy az ilyen hibákat még javítják.