Eddig sem volt a Terra Variant dizájnja hétköznapi, de azt lehet mondani, hogy a HOLMER formatervezői tettek rá még egy lapáttal.

gépEddig sem volt a Terra Variant dizájnja hétköznapi, de a HOLMER formatervezői tettek rá még egy lapáttal – fotó: holmer-maschinenbau.com

Azért arra gondosan vigyáztak, hogy a jellegzetes összetéveszthetetlen Terra Variant-os jegyek megmaradjanak az új modellnél is.

A tekintélyt parancsoló megjelenésű eszközhordozó felépítményeivel elsődlegesen továbbra is a szerves- (Bergmann) és hígtrágya-kijuttatási (Zunhammer) feladatokra összpontosít, de kínálnak hozzá már gabona- és cukorrépagyűjtő átrakóadaptert és vetőgép üzemeltetéséhez műtrágya/vetőmag tartályt is.

A TV 585 az EuroTier-kiállításon – fotó: Simon Péter/Agroinform

Az új típusban, német önjáró lévén, egy Mercedes Benz OM 473 LA típusú, hathengeres, 15,6 literes, 585 lóerős dízelmotor szolgál erőforrásul, amely teljesíti a Tier 4 Final emissziós normákat.

Az erőátvitelről már a nagyobb testvérénél, a Terra Variant 600 ECO-nál is alkalmazott FUNK DF 500 típusú, 18/6 fokozatú full PowerShift váltó gondoskodik, amely a nagy teherbírású mellső és hátsó hajtott tengelyek segítségével akár 40 km/h maximális sebességet biztosít. A váltótól a nyomaték a hajtott futóművek felé csuklóstengelyek segítségével jut el.

A nagy tömegű gép talajra gyakorolt minimális terheléséről nagyméretű, alacsony nyomású Michelin MegaXBib T2, illetve CerexBib IF abroncsok gondoskodnak. Természetesen a kerekek kormányzása mind a négy kerékre ható hidrosztatikus rendszerű, és az összkerékkormányzás mellett a már megszokott eltolt nyomvonalon való haladást is biztosítja.

A hidraulikus rendszert rendeléstől függően 297 l/min szállítási kapacitású Sauer Danfoss vagy percenkénti 500 liter szállítási teljesítményű LINDE HPV szivattyú szolgálja ki. A hátsó hidraulikus emelésű hárompontfüggesztő szerkezet CAT IV. szabványú, és emelőképessége eléri a 80 kN-t.

gép

A Terra Variant 20 éve és napjainkban – fotó: holmer-maschinenbau.com

A vezetőfülke talán már ettől kényelmesebb nem nagyon lehet. Automata klíma, 12,1 colos érintőképernyős információs és kezelőfelület, kartámaszba épített elektronikus kapcsolású kezelőszervek, hidrodinamikus kabinfelfüggesztés, légrugós Grammer-ülés, hogy csak a legfontosabb kényelmi funkciókat említsük, és akkor még nem tértünk ki a számtalan éjszakai munkavégzést segítő, magas fényű LED-reflektorra vagy a karbantartást segítő hidraulikus fülkebillentésre.

gépA vezetőfülke kezelőfelülete – fotó: holmer-maschinenbau.com

A fentebb már említett felépítmények 30 perc alatt felszerelhetők az eszközhordozóra. A Zunhammer hígtrágyatartály és -injektáló 21 köbméteres befogadóképességű, a tartály feltöltését egypercenként 9000 liter átemelésére képes VOGELSANG rotációs szivattyú végzi, míg a injektálórészt egy ugyancsak VOGELSANG RotaCut® RCX-58 H típusú, 12 000 l/min szállítási teljesítményű szivattyú szolgálja ki.

gépA 21 000 literes Zunhammer tartály – fotó: Simon Péter/Agroinform

Az egész rendszer vezérlése WTK Field Operator 300 típusú ISOBUS-terminálon keresztül történik a vezetőfülkéből. A tartály feltöltése a szállító tartálykocsiból egy 5,7 méter hosszú, 170 fokban körbeforgatható átemelő csővel történik.

A gyűjtő-átrakó felépítmények közül három is rendelkezésre áll, melyek közül a kihordószalaggal szerelt cukorrépa- és az univerzális változatok 35 köbméteres befogadókapacitásúak, míg az ürítő csigával rendelkező gabonaátrakó tartály 25 ezer literes.

gép

A tartály feltöltése a szállító tartálykocsiból egy 5,7 méter hosszú, 170 fokban körbeforgatható átemelő csővel történik – fotó: holmer-maschinenbau.com

A Bergmann szervestrágya-szóró adapter alapkivitelben 19 köbméteres raktérfogatú, de magasítóval egészen 26 köbméterig bővíthetjük. A kettő darab 500 mm átmérőjű terítőtárcsája 30 méteres munkaszélességgel dolgozik, a szóró adapter pedig CCI ISOBUS-terminálon keresztül vezérelhető.

Természetesen még hosszasan lehetne sorolni azt a sok-sok műszaki innovációt, amivel ez a legendás önjáró gép rendelkezik, hiszen ma már a fejlesztések oda eljutottak, hogy az eszközhordozó jellege mellett akár nagy teljesítményű traktorként is kiválóan alkalmazható a talajművelési és vetési feladatok ellátásában, tovább szélesítve ezzel a nagyértékű önjáró erőgép alkalmazási körét.