Több nemzetközi hírportál is beszámolt (voanews.com és a topagrar.pl)az első ukrán kukoricaexportot bonyolító hajó útjával kapcsolatos különös fordulatokról.
A hajó kapitánya megváltoztatta a hajó útját, és törölte az útitervből a Tripoli-i célkikötőt – fotó: pixabay.com (illusztráció)
A "megkönnyebbülés napja"
Ez év augusztus elsején a Sierra-Leone-i zászló alatt futó Razoni nevű hajó 26.000 tonna ukrán kukoricával a rakterében a libaboni Tripoli kikötő felé hajózva elhagyta Odessza kikötőjét.
Ezt a napot az ukrán politikusok a „megkönnyebbülés napjának" nevezték, mivel első alkalommal nyílt lehetőség ukrán gabona szabad exportjára, ami egyben a további exportlehetőségek reményét is táplálta.
A jelenleg élelmiszer-válsággal küzdő Libanonnak pedig égető szüksége lett volna baromfitáp készítése céljából.
A libanoni vevő megtagadta a rakomány átvételét
A tengeri fuvarozást figyelemmel kísérő Marine Traffic szerint bizonyos ideig Törökország partjai mellett horgonyzott, majd augusztus 9-én a hajó kapitánya megváltoztatta a hajó útját, és törölte az útitervből a Tripoli-i célkikötőt. Erre állítólag azért került sor, mert a libanoni vevő a több hónapos késedelemre hivatkozva megtagadta a rakomány átvételét.
A libanoni kereskedelmi minisztérium és az ukrán hatóságok most arról vitáznak, hogy ki, milyen határidőre és milyen feltételekkel rendelte meg az ukrán kukoricát.
Egyelőre senki sem lát tisztán az ügyben, és a libanoni hatóságok nem hajlandók nyilatkozni. A kukorica azonban keresett cikknek tekinthető, és minden bizonnyal akad rá vevő a Földközi-tenger keleti medencéjében.