Továbbra is alacsony munkanélküliség és kedvező foglalkoztatottsági arány jellemzi a magyar gazdaságot. A KSH legutóbbi adata szerint 4,4 százalékra mérséklődött a munkanélküliségi ráta, a foglalkoztatottak átlagos létszáma pedig 4 millió 393 ezer fő volt, 79 ezer fővel több, mint egy évvel korábban.

- A foglalkoztatottságról szóló adatok örvendetesek, azonban egyre több szektorban találkozunk szakemberhiánnyal. Ezt támasztja alá kutatásunk is, amely szerint ma már azok a cégek vannak többségben, amelyeknek akár időszakosan, akár állandósuló problémát okoz a szakképzett munkaerő utánpótlása. A kkv-k 37 százaléka szinte mindig azzal szembesül, hogy nehezen talál új munkaerőt, további 30 százalék pedig időnként fut bele ebbe a problémába. A kkv-k 28 százaléka szerencsésnek mondhatja magát, mivel nekik nem okozott gondot a megfelelő szakember megtalálása – részletezte az eredményeket Kovács Viktor Zoltán, a K&H Bank kkv-marketing főosztályának vezetője.

A különböző ágazatokat tekintve az iparnak és a mezőgazdaságnak van a legnehezebb dolga a munkaerő-keresés szempontjából.

Az agráriumban érdekelt kkv-k 80 százaléka nehezen talál új dolgozókat.

- A kutatás azt is feltérképezte, hogy jelenleg milyen szakképzettségű munkavállalók dolgoznak a hazai kkv-szektorban. Az eredményekből kiderül, hogy a kkv-dolgozók körében a középfokú szakképesítés dominál (44 százalék), felsőfokú végzettséggel pedig a munkavállalók harmada rendelkezik. A különböző ágazatok közül egyedül a szolgáltató szektorban találkozhatunk az átlagnál magasabb arányban felsőfokú képzettségű munkavállalókkal (38 százalék), míg a mezőgazdaságban a legalacsonyabb ezen dolgozók aránya (14 százalék) – mondta el a szakember.

munkaerőAz agráriumban érdekelt kkv-k 80 százaléka nehezen talál új dolgozókat – fotó: Shutterstock

A cégek többsége hagyományos módon toboroz új munkaerőt, de egy részük nyitott az újdonságokra. Ezt mutatja, hogy a kkv-k közel kétharmada (61 százalék) álláshirdetést ad fel. Hangsúlyos szerepet kap a dolgozók vagy ismerősök ajánlása is, hiszen minden második cég ez alapján választja ki az új kollégákat, míg minden nyolcadik cég a közösségi média erejét hívja segítségül. Egy kis réteg (4 százalék) az, akik már közvetlenül az oktatási intézményekben hirdetik meg a megüresedett vagy új pozíciókat.