A friss tavaszi illatok csábítanak egy kis terepezésre, és máris belelendülünk a zord hideg időből itt maradt árnyékos pocsolyákba. A mindenit, most látom, ez kész sártenger, no de semmi pánik, itt van velem az Edge, és mivel neki sincs kedve itt éjszakázni, így aztán a hihetetlen jól tapadó Michelin Latitude Alpin 255/ 45 R 20” papucsaival, intelligens öszkerékhajtásával (AWD) lazán kikapaszkodott a tengelyig érő fekete csúszós léből.

A pocsolyák és a sár sem ijesztett meg minket az Edge-ben ülve – fotó: Agroinform.hu

Nem vagyok oda a nagyon automatizált dolgokért, de meg kell hagyni az intelligens hajtáslánc jól kapcsolgatja az öszkerékhajtást, és a difizárat. Mondjuk, a keményebb terepes hancúrozást kizárja az elektromos kézifékkel együtt, és hasmagassága sem a valódi árkon, bokron haladásokra való, de ettől az Edge vezetési élménye cseppet sem csorbul. Sőt aki a kényelmet szereti, annak kedvében jár, hogy semmihez nem kell nyúlni, magától kapcsol – mutogatja is a műszerfalon, és a gazdaságunkban is minden kátyúból, sárból, jégből, hóból lazán kivágja magát. Mert a jó fotókért meg kell dolgozni a járatlan utakon is. Azért nehogy elfelejtsük, a Ford Edge jó terepes képességei és hatalmas ereje ellenére sem munkagép, hanem egy erőteljes, elegánsan robusztus, nevéhez híven szögletes vonalakkal övezett prémium kategóriás SUV!

A Ford Edge egy erőteljes, elegánsan robusztus, prémium kategóriás SUV – fotó: Agroinform.hu

Tesztautónk Arany-Barna-Sárga (kicsit nehéz meghatározni ezeket az autó színeket) fényben csillogott a fotózás kedvéért megenyhült szép napsütéses időben. Nyitásnál szembeötlő, hogy az ajtók alja kívülről takarja a küszöböket. Elsőre kicsit fura, és a magasabb járdákon, terepen könnyedén leérhet ha kinyitjuk, viszont hatalmas előnye a sáros latyakos időben, hogy küszöbjeink tiszták maradnak alatta. Ki-beszálláskor nem piszkolja ruhánkat! Tovább haladva a külsejéhez méltóan tágas, hatalmas, kényelemes beltér fogad elöl, hátul. Beülés előtt kápráztató fényjáték köszönt minket az Edge-nél. Álló motornál kéken, járó motornál pirosan világít az ajtó pakolórekesze, a küszöbünkön látványos Edge felirat virít, és a pedáljaink is kék fényben úsznak, hogy lássuk nem lépünk akármibe.

Belül is elegánsan szögletes vonalakkal, krómozott kontúrokkal, kézzel varrott bőrrel és plüsskárpittal fokozzák prémiumérzésünket. Bebújni, lehajolni nem kell, méretesen magasan van az elektromosan állítható, programozható pilótaülés, de az ajtók pereme is körbevesz minket. Kicsit gátol a kilátásban, de hatalmas tükreink, és a holttér figyelő radarok mindent bepótolnak. Ötletesen a tükörben ég egy sárga LED, ha mellettünk vagy a közelünkben akadály van. Indexelésnél villogással is figyelmeztet minket. Ha beindítjuk a motort, az indítás persze gombnyomásra automatikus, olyan érzésünk van, mintha repülőgépben ülnénk.

Belülről elegáns és kényelmes – fotó: Agroinform.hu

Semmi túlzás, de körbevesznek minket a kijelzők, a lágy kék fényekben úszó gombok. Aki szereti a digitális kütyüket, rengeteg kapcsolható, programozható funkciókkal minden igényét kielégíti az Edge: hagyományos napi számlálók, fogyasztásmérő funkciók, óra, iránytű, hőfokmérő, légnyomásmérő, jelzőtáblák kijelzése, kormányzás intenzitásának állítása, stb. Műszereink maximálisan digitálisak, de a nagy felbontású, jó minőség mellett észre sem vesszük, hogy nem analóg mutatóink vannak. Középen 8 colos érintőképernyőre került a navigáció, a telefonos kapcsolatunk, a digitális 2 zónás klímánk és a digitális hifi rendszer. A Ford  SYNC 2 rendszerével hangbemondással is tudjuk ezeket vezérelni.

Rengeteg kapcsolható, programozható funkció – fotó: Agroinform.hu

Másik különlegességünk a Ford aktív zajcsökkentő rendszere. Láthatatlan mikrofonok veszik a felesleges zajokat, és a hifi rendszerből sugárzott ellenhullámokkal oltanak ki minden olyan hangot, ami zavarna minket. Ez azt jelenti pontosan, hogy még 140-es tempónál sincs semmi menetzaj, semmi gépdübörgés, stúdió minőségű a belső csend, és a zene! Ha megszólalnak a radaros és egyéb figyelmeztető hangok, a hifi rendszer automatikusan elcsendesül.

Itt még nem merül ki az Edge különleges felszereltsége! Kaptunk egy sávtartó rendszert is. Ha bekapcsoljuk, zöld vonalak jelzik, hogy érzékeli a sávunkat, és ha a szélére hajtunk, aktív kormányzással visszahúzza az Edge-t a helyes irányba. Sajnálatos, hogy nem tartja középen, így a kipróbálásakor kicsit kacsázik az autó egyik csíktól a másikig, és megijesztheti a mellettünk haladókat is a közeli manőverekkel. Nem is csoda, ha a tesztelése után nagyon benéztek a minket előző vezetők, hogy vajon mennyire lehetek pityókás? Persze a kijelzőnk is nyomban figyelmeztet, hogy álljunk meg, és igyunk egy jó kávét! Ne hagyatkozzunk rá, csak egy kiegészítő biztonsági szolgáltatás, ha a felfestések halványak, vagy a szokásos össze-vissza csíkozás van az úton, szutyok az idő, akkor sem érzékeli a sávunkat!

Start-stop rendszerünk a takarékosságban segít. A már megszokott adaptív tempomatunk is aktív, a beállított sebességhatáron belül érzékeli ha valaki lassít előttünk. De itt is tartsuk meg a kontrollunkat! Menetkényelmünkben elektronikák sokasága segít, a kormányzásunk is intelligens. Állandóan figyeli vezetési technikánkat, sebességünket, útviszonyokat, és ahhoz mérten állítja a kormányzást, a szervo rásegítő erejét. Lassú manővereknél így az Edge méretéhez képest bámulatosan kis fordulási köröket tudunk produkálni.

Zajcsökkentő- és sávtartó rendszer is van az autó különleges felszereltségei között – fotó: Agroinform.hu

Gazdaságunkban munka közben nem lenne szívem bepiszkolni az autót, de utánfutóval remekül el lehet látni a mindenféle szállításokat. És ebben a Ford mérnökei is gondoltak ránk, alkottak az Edge-hez egy stabilizáló rendszert! Nagyobb tempónál sem enged ringatózni semmi vontatmányt, amit az Edge mögé akasztunk. Így, ha állatainkat is szállítani kell, nem lesznek tengeribetegek. A rendszer a kerekekre jutó nyomaték és a légnyomás szabályozásával tartja kordában a kilengéseket.

A kép úgy teljes, ha a városba megyünk, a parkolást egy parkoló asszisztens manőverezi helyettünk. A párhuzamos, a derékszögű beállásnál is nekünk csak a váltót és a féket kell kezelni, amit az első és hátsó fedélzeti kamerákkal tudunk remekül figyelemmel kísérni. Elsőnek fantasztikus élmény, ahogy a Ford Fordulgat, tekeri a kormányt, és precízen beáll a járdával párhuzamosan 5 centire. Ahogy a nagykönyvben írva vagyon. Poroszkálásnál sem kapcsolja le a kamerákat, és tudjuk nagy látószögűre is állítani. Sajna rossz időben hamar koszolódnak.

Elöl, hátul is, több fokozatú ülésfűtés, üléshűtés, kormányfűtés, USB és szivargyújtós csatlakozók mindenfelé, és a hátsó üléseknél egy 220-as 150 wattos csatlakozót is találunk! Igaz nem a mi szabványaink szerinti aljzattal, de a túrás boltokban lehet kapni ilyen átalakítót. A sok felszerelés ellenére azért van némi bánatom, és kicsit sírok, hogy egy ilyen prémium kategóriás autó sem tudja felhúzni a nyitva felejtett ablakait a központi zár bekapcsolásakor.

Könnyebb terepes, és jó menetteljesítménye megbirkózik a legtöbb akadállyal – fotó: Agroinform.hu

És még egy hihetetlen látványos játékszer, de azért a haszna sem utolsó, a gombbal vagy távirányítóval nyitható-zárható hátsó ajtó! Ez ám a kényelem, pláne hogy a hátsó lökhárító alatti láblengetéssel kéz nélkül is nyithatjuk. Mögötte a csomagtartó istállónyi nagy teret tár elénk. Alapban 602 literes, az ülések ledöntésével már 1850 literesre bővíthető. Még egy szalmabálát is bepakolhatunk, ha utána győzzük kitakarítani.

Tesztautónk a 210 lóerős Sport változat! Automata váltója 6 sebességes, és meglepően kevés „gondolkodással” gyorsan reagál minden gázmozdulatunkra! Normál és nagyon dinamikus sportfokozattal. A kormány alatti fülekkel kézzel is kapcsolható. Gyári vegyes üzemű fogyasztásunk 5.8 literre van megadva. A hideg időben nekünk finoman hajtva 8 liter körül fogyasztott, de terepezésnél 9-10 litert is abrakolt. Felszereltségtől függő 2 változata a Titánium, és a Sport. 2000-es Diesel motorja is két változatban létezik, egy változó geometriájú turbós 180 lóerős, és egy biturbós 210 lóerős.

Összegezve: a Ford Edge árarányában is magasra tette a mércét. Nem csak a prémium kategóriába, hanem a jövő autó automatizálásába is belépő. Rengeteg kiegészítő és biztonsági berendezése a kényelmünket és biztonságunkat szolgálja, de feltétlenül a mi kontrollálásunkkal. Belső tere, kidolgozása kifogástalan minőségű, fényjátékai, digitális grafikái látványosak. Utánfutó stabilizáló rendszere jól jöhet állataink, munkagépeink szállításakor. Könnyebb terepes, és jó menetteljesítménye minden akadályt maga alá gyűr, hogy a legzordabb időben is hűen, biztonságban, kényelemben hazavigyen minket családunkkal együtt a gazdaságunkba.

Ford Edge műszaki adatai:
Hengerűrtartalom: 1997 cm3
Hengerek/szelepek száma: 4/16 Váltó: kézi 6 fokozat automata 6 fokozat 
Teljesítmény: 180 LE 3500 fordulaton, 210 LE 3750 fordulaton
Nyomaték [Nm (1/min)]:  400 Nm 2000-2500 fordulaton 450 Nm 2000-2250 fordulaton  
Fogyasztás – vegyes gyárilag: 5,8 5,8

Ha további képeket nézegetne a Ford Edge-ről, kattintson a képgalériára!

Galéria
Galéria
Galéria-search