Egyelőre nem született döntés az új belsőégésű motoros járművek 2035-ös uniós betiltásáról. A javaslatról pénteken történt egyeztetés, ahol a soros svéd elnökség közölte, hogy az amúgy március 7-ei szavazás helyett máskor vitatják meg az ügyet.

Az Európai Parlament és az EU Tanács közösen dönt

Az EU Tanács képviseli a tagállamokat, így az Európai Parlamenttel közösen kell döntést hozniuk a 2035-öt követően forgalomba hozott új járművekről. Az előzetes egyezség még tavaly októberben kötődött, ami egyben azt is jelenti, hogy a szavazás már lefutott. Ennek alapján a tanácsi elnökség, valamint az EP jelentéstevője közösen mérik fel, hogy van-e elég szavazat a korábban kialkudott megállapodás mögött.

A Tanács esetén minősített többségre van szükség, ez a tagállamok több mint felét jelenti, pontosabban 55 százalékát, amely az uniós lakosság 65 százalékát teszi ki - írja a Telex.

Problémák merültek fel

A gond ott kezdődik, hogy 2022 szeptemberében az olaszok új, jobboldali-szélsőjobboldali kormányt választottak. Ők így egyáltalán nem támogatják a javaslatot, hiszen egy erős autóiparú országról van szó. Az olasz infrastrukturális és közlekedési miniszter öngyilkosságnak véli az alkut, valamint a kínai iparnak adott ajándéknak tekinti azt.

Antonio Tajvani külügyminiszter korábban 100 helyett "csak" 90 százalékos arányt javasolt a belsőégésű motorok arányára. Ezzel együtt járna, hogy a gyártás során megmaradnának a korábban már halálra ítélt plug-in hibridek. Ezeknél a benzines és az elektromos motor kettőse segíti az autó működését. Georgia Meloni miniszterelnök szintén elmondta, hogy nem ért egyet és ellenezni fogja a tiltást, ami már nem az első halasztás lenne az olaszok egyet nem értése miatt.

Németország is döntésképtelen

Nemcsak az olaszokban merültek fel kétségek. A másik nagy EU-s autógyártó állam, Németország is egyre jobban kihátrálni látszik az egész egyezségből. Volker Wissing közlekedési miniszter nemrég elmondta, hogy a kormány akár meg is vonhatja a támogatását az egész ügytől, főként ha nem tesznek kivételt a megújuló energiával termelt "e-üzemanyagok", mint például a "zöld hidrogén" kapcsán.

További országok álltak be a sorba

A Politico szerint a lengyelek és a bolgárok is ellenzik az egész tervet, amely már négy országot jelentene. Ők közösen blokkolhatják, lassíthatják le a folyamatot. Ráadásul ezek közül három országnak igen nagy a népessége. A kalkulátor szerint nélkülük pedig nem is biztos, hogy meglenne a 65 százalékos arány, amire szükség lenne a terv elfogadásához. Viszont hozzá kell tenni, hogy van egy olyan szabály, hogy három nagy lakossággal rendelkező ország még nem állíthasson le semmit. Ilyenkor négy országra van szükség, azonban itt jön a képbe Bulgária, akivel együtt a feltétel könnyen teljesül.

Egyelőre nagy a kérdőjel azzal kapcsolatban, hogy mi lesz 2035-től az új autókkal az EU-ban - fotó: pexels.com

Bár a hírek szerint a német közlekedési miniszter csupán tartózkodást említett, ez ilyenkor tulajdonképpen "nem"-et jelent. A tanácsi kalkulátor szerint tehát elég mind a négy országnak ezt állítja, az eredmény máris bukásra van ítélve.

Egyeztetnek a német kormánnyal

A Politico hírei szerint az Európai Bizottság vezetője, Ursula von der Leyen vasárnap akar egyeztetni a német kormánnyal.

Frans Timmermans, az uniós testület zöld csomagjáért felelős alelnöke azonban azt mondta korábban, hogy semmilyen formában nem kellene használni az "e-üzemanyagokat", főleg nem közúti közlekedésre, hiszen az elektromos járművekhez képest így is túlzottan sok áramra van szükség az előállításukhoz. Hozzátette, hogy a repülésben viszont jó megoldást jelentene, így azon kellene gondolkodni, hogyan lehet ezt megvalósítani.