A Toyota megkezdte első üzemanyagcellás pick-upjának fejlesztését Nagy-Britanniában, és a sikeres teszteket követően kisszériás gyártásba kezdhet. A Toyota ezzel ebben a szegmensben is megnyitja az utat a fenntarthatóság felé. A beépítésre szánt üzemanyagcellás rendszer már meglévő konstrukció, a Toyota Mirai személygépkocsikból veszik át, természetesen kisebb módosításokkal, a beépítési lehetőséghez igazítva.

Toyota üzemanyagcellás rendszerek gyártóként és beszállítóként

Napjainkban számos teljesen különböző profilt rejt a Toyota mint világcég, amely nem az autókkal lett híres először, hanem Sakichi Toyoda 1924-től textilipari szövőszékeket kezdett gyártani, s lám, a Toyota varrógépek ma is az egyik közismert és meghatározó profilt jelentik. Fia, Kiichiro Toyoda egy második feltörekvő profilként adta autógyártásra a fejét 1933-ban, sőt 1934. szeptember 25-én bemutatta az első személyautóját.

A közismert személyautók, terepjárók, pick-upok mellett igen széles a járműkínálat teherautókból, autóbuszokból is Hino márkanéven, de a villástargoncák sem hiányoznak.


A Toyota az elmúlt években már beszállítóként is megjelent például spanyol és indiai autóbuszgyártóknál, valamint amerikai nehéztehergépkocsi-gyártók szintén a Toyota üzemanyagcellás rendszerét építették be az adott alkalmazásoknak megfelelően.

Sikeres tesztelés után kisszériás gyártás lehetséges

Az üzemanyagcellás Hilux pick-upot a Toyota Motor Manufacturing UK Ltd., egy újonnan alakult konzorcium fejleszti.

A Toyota Mirai személygépkocsi, amelyből a rendszert adaptálták, hidrogénfogyasztása kombináltan 0,9-0,8 l/100 km; CO2-kibocsátás: 0 g/km (WLTP szerint), ez képezi a módosított Hilux alapját. Az első prototípusokat már 2023-ban legyártják a Toyota burnastoni (UK) üzemében, de a gépkocsi még egyelőre nem rendelhető.

Toyota pickup

Az első prototípusokat már 2023-ban legyártják – fotó: www.toyota-media.de

A Toyota Motor Europe (TME) kutatási és fejlesztési részlege támogatja az Egyesült Királyságban sokéves szaktudással rendelkező kollektívákat a hidrogén üzemanyagcellás hajtásláncok következő generációjának kifejlesztésében. Ezenkívül a konzorciumnak további szakképzett partnerei vannak, például a Ricardo tanácsadó cég is segíti, valamint termodinamikai szakemberekkel az ETL és D2H vállalatok és a Thatcham Research biztosítótársaság. Továbbá az Advanced Propulsion Centre (APC) is, amely az új, környezetbarátabb motorok, technológiák és mobilitási megoldások kifejlesztésében jártas.

Az üzemanyagcellás Hilux pickuppal a Toyota újabb lépést tesz a szén-dioxid-semlegesség felé. A vállalat így támasztja alá a technológiák nyitott megközelítését, amely különböző felhasználói igényeket és piacokat kielégítő, különböző hajtáskoncepciókat foglal magában, a hibrid- és plug-in hibrid járművektől kezdve a tisztán elektromos autókon át az üzemanyagcellás modellekig.

A hidrogén központi szerepet játszik a fenntartható társadalom felé vezető úton. Ez a projekt lehetőséget nyújt a Toyota számára, hogy az üzemanyagcellás technológia fokozatosan más nagyobb járművekben, járműszegmensben is elterjedjen, hozzájárulva a szén-dioxid-mentesítéshez egy fontos ágazatban.

Üzemanyagcellás Toyota Hilux pickup

Az üzemanyagcellás Hiluxszal a Toyota újabb lépést tesz a szén-dioxid-semlegesség felé – fotó: www.toyota-media.de

Az Egyesült Királyság az egyik legfontosabb piac a pick-upok és a Toyota számára. Feltétlenül meg kell említeni, hogy a brit kormány is jelentős pénzekkel támogatta és támogatja a projektet, biztosítva a konzorcium számára, hogy folytassák az üzemanyagcellás hajtáslánc kifejlesztését a Toyota Hiluxhoz.

A konzorcium partnerei:

• Ricardo: Egy globális mérnöki és környezetvédelmi tanácsadó cég, amely a közlekedés, az energiaszektor és a környezetvédelem területére szakosodott, valamint ők felelnek az üzemanyagcellás rendszer alkatrészeinek, részegységeinek integrálásárért a Hilux alvázába.

• ETL: Az European Thermodynamics magas integritású termikus megoldásokat kínál a kiemelkedő tervezés és innovációk révén, és segítséget nyújt a modern hőháztartási megoldások terén

• D2H: A D2H vállalatcsoport csúcstechnológiai mérnöki szolgáltatásokat nyújt a szimuláció, modellezés, aerodinamika, termodinamika és dizájn terén a motorsport számára, valamint számos iparág részére. Az ő termodinamikai szakértelmük meghatározó fontosságú a projekt szempontjából.

• Thatcham Research: 1969-ben alapította a gépjármű-biztosítási ágazat a biztosítási kárigények költségeinek csökkentése és a biztonsági előírások megkövetelése érdekében. A Thatcham Research felel a projekt balesetbiztonsági és biztosítási besorolásáért.

Toyota

Az üzemanyagcellás Hilux röntgenképe még egy hibrid verziót sejtet – fotó: www.toyota-media.de

Forrás: www.toyota-media.de