Az ausztrálok jó ideje nem tudják, mit kezdjenek a kontinens közepén kóborló és egyre szaporodó tevenyájakkal. A 19. században a központi területek feltárására importált tevéknek sokáig jó hasznát vették olyan száraz körülmények között, amikor a szekerek kerekei küllőkre estek szét, és a ládák szétrázódtak a szállítás közben, annyira összeszáradt a fa.

Ekkoriban áldás volt a teve, ám ahogy megépült a vasút, illetve az üzembiztossá vált teherautókból létrehozták a földutakon vörös porfelhőt húzó, a félpótkocsi után még két pótkocsival ellátott 16 tengelyes „road train” szerelvényeket, a tevének befellegzett. Már ami a munkát illeti. A szabadon engedett állatok aztán elszaporodtak, hiszen itt ideális életkörülményeket találtak, ellenségtől viszont nem kellett tartaniuk, így a teve elkezdett országos gonddá válni – írja a Syngenta blog.

Előbb vadászták, és a húsát exportálták, majd élve szállították az Arab-félszigetre, de mégsem lehet egy kontinens összes tevéjét – 2020-ra 2 millió lesz – átszállítani egy másikba, különösen akkor, ha ezzel az érintett tevék nem értenek egyet. Mert a szabadságba beleszokott, elvadult állatok nagyon okosan el tudják kerülni az embert.

teveEgyre több a tevetejüzem Ausztráliában – fotó: Shutterstock

Ezért az ausztrálok tevetejüzemeket kezdtek építeni. Már tucatnyi működik, és amint a helyi hírportál írja, megjelent a piacon a pasztőrözött tevetej, a tevesajt, tevejoghurt, sőt a tevetejpor és még bőrápoló is. A tevetej, illetve a belőle készült termékek azonban igen szűk vásárlókör számára vonzóak, hiszen egy liter bekerülési költsége 17 ausztrál dollár, azaz 3520 forint.