Útra tévedő nagyvaddal az év bármely szakaszában találkozhatunk, de a tavaszi hónapokban különösen megnövekszik a vadak aktivitása, hiszen ilyenkor elhagyva a téli menedékhelyeiket, a megszokott területüktől távolabb merészkedhetnek. 2021-ben Magyarországon közel 7500 nagyvadat ütöttek el gépjárművel, egy ekkora nagyságú állat pedig hatalmas károkat tud okozni a gépjárműben, a személyi sérülésekről nem is beszélve.

vadak

A tavaszi hónapokban különösen megnövekszik a vadak aktivitása – fotó: unsplash.com

Nehéz megítélni ki volt a hibás

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) arra hívja fel a figyelmet, hogy az ütközés miatt keletkező károkat a casco-biztosítás, illetve a vadkár-kiegészítő biztosítás térítheti meg az autósnak.

Mindenki számára ismert a KRESZ azon előírása, hogy a vadveszélyt jelző táblánál csökkenteni kell a sebességet és mivel számítani kell arra, hogy hirtelen fékezésre lehet szükség nagyobb követési távolságot is kell tartani. Egy baleset esetén, ahol háromszereplős a történet viszont meglehetősen nehéz eldönteni, hogy ki volt a hibás, hiszen felmerülhet a sofőr, a vadásztársaság és az útkezelő felelőssége is.

Az autóvezetés és a vadászat egyaránt veszélyes üzemnek számítanak. A Polgári törvénykönyv (Ptk.) szerint, ha "veszélyes üzemek" találkoznak, elsődlegesen a felróhatóság arányában, másodlagosan az lesz köteles megtéríteni a kárt, akinek az érdekkörében felmerült a rendellenes működés. Rendellenes működésnek számít például a gyorshajtás, a rossz műszaki állapotú autó, vagy például a hajtóvadászat a vadásztársaság részéről.

Ha nem állapítható meg egyértelműen, hogy kinek az érdekkörében merült fel a rendellenes működés, vagy ha egyik félnek sem róható fel, akkor jellemzően mindenki maga viseli a kárát. Az autós a javítás költségeit, a vadásztársaság az elhullott vad miatti kárt. Ez az általános eljárás, mert néhány esettől eltekintve nehéz megállapítani, hogy kinek volt egyértelműen felróható szerepe a vadgázolásban.


Mikor lehet felelős az autós?

Az olyan az útszakaszokon, ahol tábla figyelmeztet a vadveszélyre, a sofőrnek körültekintőnek kell lennie és mindent meg kell tennie azért, hogy a baleset kivédhető legyen.

Ennek érdekében a gépjármű vezetőjének úgy kell megválasztania a gépjármű sebességét, hogy  el tudja kerülni az ütközést a vad hirtelen felbukkanása esetén is. Ez éjszaka, egy a vadak által sűrűn látogatott területen nagyon lassú, 20 km/órás sebességet is jelenthet.

Amennyiben mégis baleset történik, akkor az autóban keletkezett kárt a vadásztársaság nem köteles kifizetni akkor, ha a rendőrség a helyszínen talált nyomokból azt állapítja meg, hogy a baleset elkerülhető lett volna, ha az autós az ilyenkor elvárható óvatossággal vezet. Tehát problémát jelenthet a gyorshajtás, a rossz műszaki állapotú autó, és az ha nem az időjárásnak és a körülményeknek megfelelő vezetési technikát választott a sofőr. Fontos megjegyezni, hogy ez nem jelenti automatikusan azt, hogy ha volt kint tábla, akkor a sofőrnek nem jár kártérítés.

vadak

Az olyan az útszakaszokon, ahol tábla figyelmeztet a vadveszélyre, a sofőrnek körültekintőnek kell lennie és mindent meg kell tennie azért, hogy a baleset kivédhető legyen – fotó: pixabay.com

Mikor lehet felelős a vadásztársaság?

Amennyiben az adott útszakaszon nem volt vadveszélyre figyelmeztető tábla, a balesetet szenvedő autós hivatkozhat a vadásztársaság felelősségére, de kártérítésre csak nagyon ritka esetekben kerül sor. A vadásztársaság felelőssége jellemzően csak akkor állapítható meg, ha a baleset helyszínén olyan vadászati tevékenység folyt, aminek a biztosítása nem volt megfelelő a részükről. Szintén gondot jelenthet az is, ha a vadásztársaság az úthoz közel helyezett el vadetetőket.

Mikor lehet felelős a közútkezelő?

Ha a vadgázolás autópályán és autóúton történt, akkor minden esetben meg kell téríteni az autós kárát, ugyanis vadveszély esetén kerítéssel kell biztosítania a kezelőnek, hogy ne kerülhessenek eltévedt vadak az útra. A kezelő felelőssége abban az esetben is felmerülhet, ha a sofőr nem láthatta meg időben az állatot az utat szegélyező növényzet sűrűsége miatt.

Ha a felelősség kérdéséről nem tudnak megállapodni, akkor a felek bírósághoz fordulhatnak, ahol minden részletet alaposan megvizsgálnak: mekkora sebességgel ment a sofőr, milyenek voltak a látási viszonyok, megfelelő volt-e a vadkerítés állapota, stb.

Alapesetben a kötelező felelősségbiztosítás az autóban keletkezett károkat nem fedezi, de vannak olyan biztosítók, ahol köthető mellé kiegészítő vadkárbiztosítás is. Arra sem érdemes senkinek sem számítania, hogy a vadásztársaság könnyen megtéríti a kárt, mert jellemzően alaposan járnak el a táblák és vadhálók elhelyezésénél.

Ilyen esetekben a teljes körű casco segíthet, mert fedezi az autó javítását és az az előnye, hogy kiterjed más káreseményekre is, mint az üvegtörés vagy a lopás. Viszont a casco biztosítás sem fedezi a személyi sérüléseket és az elgázolt vadállat értékének megtérítését. A kártérítés intézéséhez hasznosak lehetnek a baleset helyszínén készített fotók, a rendőrségi jegyzőkönyv és az esetleges szemtanúk is.

vad

A vadak mozgása kiszámíthatatlan – fotó: unsplash.com

Amikor a vadásztársaság perel

A vadásztársaságok csak nagyon ritkán jelentik be kártérítési igényüket, leszámítva pár olyan esetet, amikor több millió forintot érő gímszarvas pusztul el egy balesetben és valószínűsíthető az autóvezető hibája is. Ha a vadásztársaság nem perel elévülési időn belül, de a későbbiekben fény derül arra, hogy gyorshajtásról volt szó, akkor már az autóst nem lehet felelőssé tenni.

Mit tegyünk és mit ne tegyünk, ha megtörtént a baj?

Ha megtörtént a baleset:

  • a legfontosabb, hogy hívni kell a rendőrséget
  • értesíteni kell az illetékes vadásztársaságot - hogy ki az illetékes, azt a rendőrség tudni fogja
  • amennyiben lehetséges fel kell kutatni a vadat (nem kell a sebzett állat után indulni az erdőbe, az a hivatásos vadász dolga) - az autó közvetlen közelében kell körülnézni, fotókat készíteni a későbbi bizonyításhoz

Amit ne tegyünk:

  • soha ne vigyük haza az elpusztult állatot! Míg az élő és vadászható vad az államé, addig az elhullott a vadásztársaságé. Ha elvisszük, azzal lopást követünk el, aminek a megítélése a vad értékének függvényében a szabálysértéstől a bűncselekményig is terjedhet.