A kontinens mezőgazdasági termelése az elmúlt 30 évben 160 százalékkal bővült, és az élelmiszeripar is erőteljes fejlődés előtt áll.
Minderre szükség is lehet, hiszen az előrejelzések szerint a Föld lakossága 2050-re meghaladja a 10 milliárdot, és ki tudja, hogy hol a népességnövekedés vége. Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) ezért úgy tartja, hogy legalább 70 százalékkal kell növelni a globális élelmiszer-termelést.
De nem csak ezekre, hanem átjárható határokra is szükség lenne többek között. A kontinens 55 államából csak 13-be lehet belépni vízum nélkül, vagy a határon igényelt vízummal – írja a blog.syngenta.hu. A tengerparttal nem rendelkező országok vállalkozásai különösen arra panaszkodnak, hogy a termékek eljuttatása a kikötőkbe borzasztóan hosszadalmas.
Sok esetben jelentős veszteséget szenvednek el a késlekedés miatt – fotó: iStock
„A szállítás Afrikában bonyolult, költséges és néha kockázatos. A határokon való hosszadalmas várakozás alatt csökken az áruk minősége” – mondta Ahmad Ibrahim, a szezámmag- és a földimogyoró-kereskedelemben érdekelt ugandai African Alligator vezetője. A FAO adatai szerint a világszerte előállított élelmiszerek 30 százaléka veszendőbe megy, egyszerűen azért,
mert megromlanak.
A kikötők túlterheltségét jellemzi, hogy az első fél évben egy a szárazság sújtotta Etiópiának szánt segélyszállítmány hetekig várt a tengeren, mert Dzsibuti kikötője nem tudott megbirkózni a 10 hajóval érkezett 450 ezer tonna búzával. Emellett Afrika-szerte kevés a gabonaraktár, a kiszámíthatatlan áramellátás pedig arra kényszeríti az élelmiszergyártókat, hogy drága dízelüzemű generátorokat használjanak.
„A nem megfelelő tárolás miatt a kontinensen évente 4 milliárd dollár értékű élelmiszer, illetve élelmiszer-alapanyag semmisül meg” – jelentette ki Richard Munang, az ENSZ Környezetvédelmi Programjának egyik vezetője.