A kutatás lehetőséget biztosít a marketing-döntéshozók számára a tudatos médiatervezésre a más szektorban megszokott metrikák segítségével, a keresztolvasottság figyelembevételével. Ezekhez kapcsolódóan személyre szabott tanácsadással és az agrárszektorban egyedülálló elemzési, média optimalizálási eszköztárral is szolgálunk.

Az internetpenetráció igen magas, 90 százalék körül alakul, ami már évek óta megkerülhetetlenné teszi az online csatornák használatát a tudatos kampánytervezés során. Ebben további változás nem várható.

Az internetes tartalmak fogyasztása egyre inkább a mobiltelefonra tolódik át: már többségben vannak (61 százalék), akik ezen keresztül is interneteznek. A számos technikai okon túl (például a hálózati lefedettség javulása vagy a vásárlói szokások változása) ebben az is szerepet játszik, hogy a gazdálkodók körében is igény mutatkozik az állandó, azonnal elérhető információkra. A „mobile first” weboldaltervezés javasolt tehát a gazdák számára szolgáló weboldalak esetén is, ami a technikai kritériumokon túl – mint reszponzivitás – tartalmi, hosszúság- és szerkesztésbeli körültekintést kíván, mely során szintúgy segítjük megrendelőinket.

telefon

Az internetes tartalmak fogyasztása egyre inkább a mobiltelefonra tolódik át – fotó: Pixabay

A 2019. év a közösségi médiában tartalmi áttörést hozott abban a tekintetben, hogy egyre nagyobb arányban a szakmai tájékozódás terepéül is szolgál. Az internetező gazdák 45 százaléka használja a közösségi médiát. Hasonlóan a teljes magyar populációhoz, többségük számára ez a Facebookot jelenti, a fiatalok egy kisebb része az Instagramot használja. Jelentős azok aránya, akik szakmai ismeretségeket is ápolnak ezen a platformon: 63 százalékuk tagja valamilyen mezőgazdasággal kapcsolatos csoportnak. Tartalmat még kevesen állítanak elő: elsősorban csak tájékozódnak, nemigen posztolnak ezeken a fórumokon.

A videómegosztók használata nagyjából együtt mozog a közösségi médiával. Az internetező gazdák csaknem háromnegyede (73 százalék) használja valamilyen rendszerességgel, sokan szakmai tartalmakat is fogyasztva. A közösségi média tudatos, a kampány céljait szem előtt tartó használata javasolt annak figyelembevételével, hogy bizonyos célcsoportok esetén a szaklapokkal is megegyező, sőt azt meghaladó elérést is el lehet érni. A videós tartalmak is bátran beilleszthetők a kampánystratégiákba, már nem csak a látványos traktoros attrakcióknak van nézettségük.

A szakportálok – akárcsak a print szaklapok – 2019-ben is megkerülhetetlenek. Itt is a kampány céljaihoz igazított, a hirdető által meghatározott mérőszámok használata fontos, és érdemes odafigyelni arra, hogy például AV alapon kalkulált azonos árú hirdetések esetén CT-t nézve akár százszoros különbség is mutatkozhat, vagy fordítva.

Az internetes szakmai portálok élén továbbra is az Agroinform.hu áll.

Jelenleg az internetező gazdák 62 százaléka legalább havi gyakorisággal látogatja. Ez további növekedést jelent az előző méréshez képest.

laptop

Az internetező gazdák 45 százaléka használja a közösségi médiát – fotó: Shutterstock

A nem szakmai portálok látogatottságában továbbra is az időkép.hu vezet. Más időjárási oldalak az őszi mérés során – szezonalitást tükrözve – alacsonyabb elérést hoztak.Megfelelő display hálózati hirdetésekkel a nem agrár portálokon is érdemes hirdetni, jó ár per célcsoport elérést hozva.

A rádióhallgatók aránya szintén igen magas, 90 százalék feletti. Általában hajnalban/reggel munkába menet hallgatják, de gyakori a napközbeni háttérrádiózás is. A Kossuth a leginkább hallgatott adó. A korábban vezető Petőfi a harmadik helyen végzett, nem sokkal lemaradva az előtte lévőktől. A két állami csatorna közé a legutolsó mérésben felzárkózott az országos szórású kereskedelmi adó, a Retro Rádió. A gazdák ötöde (21 százalék) rendszeresen hallgat agrártematikájú rádióműsorokat.

Televíziót a válaszadók 93 százaléka néz. A gazdák átlagosan 1,6 órát töltenek a képernyő előtt, ez jelentősen alatta marad az 18 év feletti népesség 4 órát meghaladó országos átlagának. A gazdák körében az M1 a legnépszerűbb csatorna, ezt követi az RTL Klub. A válaszadók mintegy fele mindennap megnéz valamilyen televíziós híradót. Ebben is az M1 Híradója vezeti a nézettségi rangsort, a gazdák 38 százaléka kíséri figyelemmel. A válaszadók nagyjából fele (54 százalék) szokott valamilyen agrármagazint nézni. Ebben az ATV és a Hír TV éri el a legjobb eredményeket.

A tömegkommunikációs eszközök – mint rádió, TV – használata az ismertségnövelés szempontjából lehet hasznos a különböző piaci bevezetések esetében, a szakmai tartalmak átadása szempontjából a szakmédia továbbra is megkerülhetetlen .

Módszertan

Az adatfelvételt 2019. évben kétszer – áprilisban és októberben – végeztük az 50 hektárnál nagyobb területtel rendelkező szántóföldi gazdaságok döntéshozói körében, 300-300-as mintán, telefonos módszerrel. Az eredmények területalapon, hektárra súlyozottan reprezentálják a célcsoportot.

Tóth Bence
a Market Insight ügyvezető igazgatója