Ez azonban hamarosan változni fog: A Farmhopper, az EIT Digital által támogatott legújabb innovációs projekt lehetővé teszi, hogy
a környezettudatos vásárló könnyen hozzáférhessen friss élelmiszerekhez, ugyanakkor a termelők számára is biztosítja, hogy szélesebb közönségnek mutathassák be kínálatukat, és ezzel megfelelő fizetséget kapjanak az általuk termelt árukért – értesült az Agroinform.hu.
„Számos helyen vásárolhatunk friss élelmiszert, azonban a piacoknak nem egyszerű versenyben maradnia, hiszen a vásárlónak utána kell járnia, hogy hol lesz épp az adott térségben, katalógus pedig általában nem áll rendelkezésre, amelyből a vásárló tájékozódhatna az éppen aktuális kínálatról és kedvezményekről, ráadásul a legtöbb piac csak hetente egy napon vagy rendszertelenül tart nyitva, ami az E-Group projektmenedzsere, Bányai Ágnes szerint a vásárlók számára szintén akadályozó tényező.
A Farmhopper digitális megjelenése (weboldal és mobilapplikáció) könnyen áthidalja ezeket az akadályokat, hiszen a rendszer alapjaként szolgáló szoftver platform a mezőgazdasági értéklánc összes folyamatát egy helyen kezeli majd (onboarding, rendelések kezelése, fizetés és számlázás).
Minden információ megtalálható a platformon, ami segít a vásárlónak kiválasztani a terméket – fotó: Shutterstock
Digitális közvetítőként a platformon minden szükséges logisztikai információ és a kedvezményeket is tartalmazó katalógus is elérhető lesz a vásárló számára, melynek segítségével bárki gyorsan és egyszerűen kiválaszthatja kedvenc élelmiszerét, és leadhatja rendelését egy biztonságos kártyás fizetési megoldás segítségével, melyet az OTP Bank, Közép és Kelet-Európa egyik legnagyobb független pénzügyi szolgáltatója bocsát a projekt rendelkezésére.
A kezdeményezés „early bird” projektként indult útnak 2018-ban, kezdetben a magyar piacra fókuszálva, vezetője az E-Group Zrt, a projekt további partnerei közé pedig olyan jelentős intézményeket sorolhatunk, mint az OTP Bank és a KTH Royal Institute of Technology.
A Farmhopper több, mint más weboldalak és applikációk, amelyek csupán összegyűjtik az éppen aktuális ajánlatokat, hiszen mindezek mellett még egy Házigazdát is biztosít, aki részt vesz a termelők és vásárlók közötti hálózat felépítésében, különböző események szervezésében, ahol a termelők és a vásárlók személyesen találkozhatnak, valamint a problémás eseteket is kézben tartja és segít megtalálni a közös nevezőt.
„A folyamat gyors és egyszerű: a vevők online kifizetik a vásárlás összegét, az eseményen pedig átveszik a megrendelt árukat. Ha probléma adódna a minőséggel, vagy a mennyiség nem megfelelő, a Házigazda azonnal segít megoldást találni, vagy egyszerűen visszatéríti a vásárlás összegét.
”A “jóhírnév alapú gazdaság” alapelveivel összhangban a vásárlók minden vásárlás után értékelhetik a Farmhopperhez csatlakozó termelőket annak érdekében, hogy minden zökkenőmentesen működjön.
A közösség által generált tranzakciókból a Házigazda és a szolgáltató is jutalékot kap. Bányai Ágnes projektmenedzser szerint “A módszer hasonló a franchise-hoz. Mi biztosítjuk az eszközöket, a Házigazda pedig szakértelmét és a vásárlói kör igényeinek ismeretét felhasználva szervezi a közösségi vásárlást.”
A Farmhopper bevezetésének első lépéseként egy átfogó piackutatásra került sor arra vonatkozóan, hogy mennyire érdeklődnek a vásárlók az online mezőgazdasági piacterek iránt. Kiderült, hogy Magyarországon 5,7 millió 18-69 év közötti internethasználóból 800 000 kipróbálná a platformot, 10 %-uk pedig szívesen vállalná a Házigazda szerepét is.A platform első próbaüzemére ősszel kerül sor, amivel egy kisebb közösségen tesztelik a rendszer működését, a Farmhopper 2019 végén pedig egy startup létrehozásával indul útnak kezdetben Magyarországon, de a konzorcium tervei között szerepel a nemzetközi piacralépés.