Szaúd-Arábia és Oroszország lezárta az olajháborút és megegyeztek kitermelésük csökkentésében, így április eleje óta jelentősen emelkedett a kőolaj ára. Azóta viszont ismét zuhanni kezdtek az árak a karanténok következtében soha nem látott mértékben visszaeső üzemanyag-kereslet miatt. Az olajhatalmak kitermelésvágása nem tudja kompenzálni a kőolajkereslet csökkenését, ennek következtében az olajtárolók folyamatosan telítődnek, sőt néhány helyen már közel kapacitásuk csúcsán áll kihasználtságuk – írja a portfolio.hu.

Péntektől ismét csökken mindkét üzemanyag ára – fotó: István Erik

Az olajárak esése következtében péntektől újra csökken mindkét üzemanyag ára. A holtankoljak.hu adatai szerint a benzin átlagára bruttó 2, a gázolaj átlagára bruttó 7 forinttal kerül majd kevesebbe a hét második felében, így az átlagárak itthon az alábbiak szerint alakulnak:

95-ös benzin: 283 Ft/liter

Gázolaj: 316 Ft/liter

A portfolio.hu adatai szerint március óta a benzin literenkénti ára 100 forinttal, a gázolaj ára pedig 77 forinttal csökkent a hazai kutakon.

Erre sem számított senki: negatív olajár

Amíg más ágazatokban a kereslet visszaesésével egyszerűen csak csökkentik a termelést, ez a kőolaj-kitermelés sajátosságai miatt nagyon nehéz: ha a kutakat el kell zárni, csak évek múltán lehet őket újranyitni – írja a g7.huÉppen ezért a piac nem tudott mit kezdeni a néhány hét alatt drasztikusan csökkenő kereslettel, a kőolaj továbbra is jött fel a kutakból, a tárolók lassan megteltek és erre jött a szaúdiak és az oroszok kőkemény árháborúja.

A kőolajpiac másik érdekessége, hogy olyanok is kereskednek vele, akik nem végfelhasználók, vagyis valójában nem szeretnék, ha leszállítanák nekik az olajat. Tehát ha valaki nem tud gondoskodni a megvásárolt kőolaj tárolásáról időben túl kell adnia rajta.

A WTI olajjal soha nem kereskedtek még negatív áron – fotó: Pixabay

A fent említett sajátosságok vezettek az Egyesült Államok kőolajpiacán hétfőn este bekövetkezett kisebb szívrohamhoz.

A WTI olaj hordója először 1 dollár, majd 0 dollár, majd egészen mínusz 40 dollár alá zuhant, vagyis az eladóknak kellett fizetni a vevőknek csakhogy megszabaduljanak a nyersanyagtól.

A g7.hu szerint az irányadó olajárindexek egyike sem volt még negatívban amióta a mostani rendszerben lehet velük kereskedni, tehát évtizedek óta. Azt is hozzá kell tenni, hogy ez a zűrzavar az amerikai termelőknél irányadó WTI kőolaj piacán történt, a Brent esetében nem zuhantak negatív tartományba az árak.

Lesz-e ingyen benzin?

Nem, nem lesz. A hvg.hu hívta fel a figyelmet arra, hogy az üzemanyagok hazai fogyasztói ára sok tételből tevődik össze, és van egy alsó korlátja. A legnagyobb állandó tétel a jövedéki adó, ami benzinnél literenként 125, a gázolaj esetében 120,35 forint. Ehhez jön még a pár forintos kőolaj-készletezési díj.

Tehát ha még az üzemanyagot ingyen is adná a benzinkút, akkor is a benzinért közel 160, a gázolajért pedig több mint 152 forint adót kellene fizetni.

A közeljövőben is tartósan alacsonyak maradnak az árak – fotó: Pixabay

Tartósan alacsony üzemanyagárak

Tartósan alacsony marad az olaj ára, még decemberre is csak hordónként 30 dolláron állnak a jegyzések –  közölte a K&H Bank vezető elemzője az M1 aktuális csatorna szerdai műsorában. Ezt azt is jelenti, hogy mérsékelt marad az ár a hazai benzinkutaknál is a következő hónapokban, amennyiben a forint nem gyengül jelentősen a dollárral szemben –  közölte Németh Dávid. Az elemző szerint azzal együtt sem várható az üzemanyagoknál jelentős drágulás, hogy tartósan alacsony olajár esetén a törvény lehetőséget biztosít a jövedéki adó megemelésére.

Meglesz még ennek a böjtje?

Ahogy arról korábban beszámoltunk pillanatnyilag biztosan jól hangzik az olcsó üzemanyagár, azonban a g7.hu elemzése arra hívja fel a figyelmet, hogy a globális olajkereslet jelenlegi összeomlása egy későbbi olajárrobbanásnak lehet az előszele. Ha ez valóban így van, akkor ne legyünk meglepődve, ha a mostani drámai csökkenést egy hasonló mértékű árnövekedés követi majd.