Az infláció ürügyén

Egyes élelmiszerbeszállító vállalatok "az infláció ürügyén" a szükségesnél nagyobb mértékben emelik áraikat - mondta vasárnap a Tesco elnöke. John Allan, a BBC brit közszolgálati televízió vasárnaponként jelentkező heti politikai magazinműsorában kijelentette:

A Tesco - a legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat, amelynek csaknem 28 százalékos részesedése van a brit szupermarketpiacon - nagyon keményen fellép az általa nem törvényszerűnek ítélt áremelésekkel szemben.

Elmondta: a Tesco külön munkacsoportot hozott létre, amelynek feladata az élelmiszer-összetevők és a nyersanyagköltségek figyelése, és ennek alapján kiszámítja, hogy a beszállítók által érvényesíteni kívánt költségemelkedések indokoltak-e.

John Allan hozzátette, hogy a Tesco már számos beszállítójával összeveszett a kifogásolt árszintek miatt.

A Tesco nagy-britanniai üzleteiben tavaly egy ideig nem lehetett kapni a Kraft Heinz globális élelmiszer-konglomerátum egyes termékeit, köztük a Nagy-Britanniában alapvető élelmiszernek számító, rendkívül keresett paradicsomos konzervbabot, miután az áruházlánc és a szállítócég vitába keveredett az árazásról.

Egyes élelmiszerbeszállító vállalatok

Egyes élelmiszerbeszállító vállalatok "az infláció ürügyén" a szükségesnél nagyobb mértékben emelik áraikat - mondta vasárnap az angliai Tesco elnöke. Kép: Unsplash


A brit statisztikai hivatal (ONS) legutóbbi adatai szerint decemberben 10,5 százalék volt a tizenkét havi brit infláció, de a teljes kosáron belül az élelmiszerek árai átlagosan 16,8 százalékkal emelkedtek éves összevetésben.

UPDATE: A dolgot felháborodás követte

A sajtón keresztül megszólított élelmiszerbeszállító vállalatok vezetői bírálták John Allan Tesco-elnök megjegyzéseit, melyek az infláción történő állítólagos nyerészkedéssel vádolták a beszállítókat. „Nagyon vehemens megbeszélések zajlottak a Tesco és számos beszállító között" – mondta a Allan, aki jövőre visszavonul majd az elnöki posztról. „Tavaly nyáron például nem kaptunk Heinz-levest és paradicsomketchupot sem, amikor megpróbáltak keresztülerőltetni rajtunk egy nagy áremelést, amit végül sikerült rendezni" – mondta. Az NFU elnöke, Minette Batters azonnal reagált Allan kijelentéseire, kijelentvén, hogy „megrendült".

A sajtón keresztül megszólított élelmiszerbeszállító vállalatok vezetői bírálták John Allan Tesco-elnök megjegyzéseit, melyek az infláción történő állítólagos nyerészkedéssel vádolták a beszállítókat. Kép: Unsplash

A sajtón keresztül megszólított élelmiszerbeszállító vállalatok vezetői bírálták John Allan Tesco-elnök megjegyzéseit, melyek az infláción történő állítólagos nyerészkedéssel vádolták a beszállítókat. Kép: Unsplash

„Majdnem olyan volt őt hallgatni, mintha egy párhuzamos univerzumban élne"

– mondta a The Today című televíziós műsorban. „A mezőgazdasági termelők számára ez abszolút példátlan nyilatkozat volt. „Azt látjuk, hogy a nagykereskedelmi gázárak 600 százalékkal magasabbak, mint 2019-ben. Az infláció ennek hátterében szinte eltörpülni látszik az eddigi áremelések mellett." Az FDF vezérigazgatója, Karen Betts hozzátette ehhez, hogy Allan megjegyzései figyelmen kívül hagyták a beszállítókra nehezedő hatalmas költségnyomást. „Az élelmiszer-beszállítók mindegyike jelentős mértékben megnövekedett ráfordítási költségekkel küzd az elmúlt néhány évben" – mondta.

„Megélték a Covid hatásait, az ukrajnai háborút, a Brexit költségeit a termékek határokon kívülre szállítása során. A szükséges áremelkedések csupán az összetevők, az energiaköltségek, az adóköltségek és a munkaerőköltségek emelkedését tükrözik."

"Minden beszállítónk tudja, hogy óriási felelősségük van az élelmiszerárak megfizethető szinten tartásáért" - tette hozzá Betts. „Ha ezeket a költségeket nem tudják továbbhárítani, több vállalkozás is meg fog szűnni. Nem működhetnek veszteségesen." Az FDF főnöke azzal is megvádolta a Tescót és más szupermarketeket, hogy néha bizalmas beszállítói információkat követelnek tőlük.

„A szupermarketek nagyon kemények. A legtöbb szupermarket arra kéri a beszállítókat, hogy engedjenek betekintést számukra az üzleti könyveikbe, hogy soronként igazolják, honnan érkeznek jönnek az áremelések, így a Tescónak nehéz azt állítania , hogy ezek a cégek nyereségesek. Megvannak minderre a bizonyítékaink" - summázta Betts.

Áremelés vagy csőd

Ged Futter, a The Retail Mind alapítója egyenesen odáig merészkedett, hogy felháborítónak nevezte Allan megjegyzései, hozzátéve, hogy a beszállítóknak nem volt más választásuk, mint áthárítani a költségnövekedést, vagy csődöt jelenteni.

„Amit Allen nem ismer fel, az az, hogy olyan szintű inflációt látunk, amilyet korábban soha nem tapasztaltunk. Soha nem látott ő sem ekkora inflációt karrierje során"

- fejtegette Futter, aki így folytatta: „Az árak egyes kategóriákban 50 százalékkal emelkedtek – ez rendkívül magas árakhoz vezetett. A beszállítók felelőssége az is, hogy gondoskodjanak a saját költségeikről, hogy túlélhessenek. Meglehetősen tisztességtelen dolognak tartom a beszállítókat haszonszerzéssel vádolni" - kérte ki magának a Tesco vezér szavait.

Allan megjegyzéseinek és az azokra érkező kemény piaci válasznyilatkozatoknak a dacára az angliai The Grocer portál a múlt héten utánajárt a szigetország boltjaiban a dolognak, és kiderítették, hogy például a Heinz ebben a hónapban minden szupermarketben több száz termékének árát emelte meg, vagyis az áremelkedés - természetszerűleg - begyürüzott a boltokba is. A sajtóorgánum végezte ellenőrzés szerint csaknem 500 termék, köztük sült bab, paradicsomos ketchup és konzerv spagetti, drágultak az év első két hetében, egyes esetekben több mint 80 százalékkal.

(Forrás: MTI, TheGrocer)