A mezőgazdasági ágazat sem mentes az alternatív hajtásrendszerek használatára irányuló nyomás alól. Bizonyos alkalmazásokhoz elektromos motorok is szóba kerülnek – mind az elektromos árammal működő akkumulátoros, mind a zöld hidrogénnel működő motorok. Azt azonban még nem lehet tudni, hogy ezeket az elektromos alternatívákat milyen alkalmazásokban fogják használni, és a hibrid üzem is ott van mint egy lehetőség.

üzemanyag

Számos üzemanyag-lehetőség és a legkülönfélébb felhasználások – ábra: Shell Deutschland GmbH

Új ellátási infrastruktúra

Egy másik lehetséges alternatíva a biogáz vagy biometán használata. Ezek az üzemanyag-alternatívák új ellátási infrastruktúrába és átalakított vagy új, gázüzemű gépekbe történő beruházásokat is igényelnek. A mezőgazdasági ágazat ezzel nincs egyedül, és szinte minden ágazatban különböző tüzelőanyag-alternatívákat használnak majd különböző célokra. Ezen igények egy üzemanyag-mozaikot hoznak létre.

Egyelőre szükséges a dízel

A mezőgazdasági vállalatok járműparkjának átalakítása valószínűleg még hosszabb időt vesz igénybe, mint más ágazatokban, ahol már vannak hasonló technológiák a piacon. Például a lehetséges alternatívák technológiai érettsége eddig nem volt megfelelő, ami késlelteti a gépparkok, járműparkok átalakítását.

Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi flottának, valamint a közeljövőben újonnan beszerzett járműveknek és gépeknek továbbra is szükségük lesz a gázolajra mint üzemanyagra. Ezeket a járműveket azonban középtávon tisztábban kell üzemeltetni és előbb-utóbb szén-dioxid-mentessé kell tenni. Ez különösen fontos a nehézjárművek, például a kombájnok esetében, amelyek a felhasznált üzemanyag nagy energiasűrűségére támaszkodnak, és egyelőre nemigen lehet villamosítani őket.

Hajtásmix

A mezőgazdasági alkalmazásokat viszonylag nehéz dekarbonizálni és különösen villamosítani. A jelenleg gyártásban lévő akkumulátorok például túlságosan alacsony energiasűrűségűek az eddig használt dízeltartály térfogatáshoz képest, hogy például traktorokra könnyen alkalmazhatók legyenek.

Az elektromos mezőgazdasági gépek is szerepet fognak játszani, de az első nyilvánvaló lépések a dízel alternatívái lesznek, növekvő megújuló részaránnyal, hosszú távon pedig a szintetikus üzemanyagok, mint például az e-üzemanyagok és a HVO.


Növekszik a megújuló üzemanyagok részaránya

Kezdetben a nehézgépjárművek számára olyan üzemanyagok alkalmasak, mint az R33 BlueDiesel, amelyek az EN 15940 szabványnak megfelelő biodízelt fosszilis gázolajjal és paraffinos üzemanyaggal kombinálják, így az égés során kevesebb CO2-kibocsátással járnak, mint a hagyományos gázolaj. Középtávon előreláthatólag tovább nőhet ezen üzemanyagok részaránya.

Ezzel párhuzamosan a szintetikus üzemanyagok is fontos helyet foglalhatnak el a mezőgazdasági ágazat üzemanyag-mozaikjában. A flottakezelők számára már elérhető például a Shell GTL Fuel, egy földgázból származó szintetikus dízelüzemanyag, amely tisztábban ég, mint a fosszilis dízel, így csökkentheti a helyi kibocsátást.

A jövőben az e-üzemanyagok, azaz a megújuló forrásokból előállított villamos energiával előállított szintetikus dízel, valamint a HVO (hidrogénezett növényi olaj) is hozzájárulhatnak a mezőgazdasági ágazat CO2-kibocsátásának csökkentéséhez.

Tisztában kell lenni azzal, hogy a dízelüzemű járművek és gépek üzemanyagaira még hosszú évekig szükség lesz, különösen a mezőgazdasági ágazatban, mivel az alternatív megoldásokra való átállás ott nem olyan egyszerű. A Shellnél továbbra is a minél magasabb biotartalmú dízel-üzemanyagok jelentik még az irányt, de párhuzamosan tovább dolgoznak a földgázalapú, szintetikus gázolaj fejlesztésén is. Természetesen az elektromos megoldások is fontos szerepet játszanak a fejlődésben.

Mezőgazdasági és építőipari ágazatok

E két ágazatnak, a mezőgazdaságnak és az építőiparnak megvannak a maga követelményei egy jövőbeli alacsony CO2-kibocsátású üzemanyaggal szemben. Egyes alkalmazási területeken, például a kis építőipari gépek esetében már most is dolgoznak elektromos megoldások kifejlesztésén, és az e-traktorok terén is teljes gőzzel folyik a kutatás-fejlesztés.

Itt még meg kell vizsgálni, hogy ez a technológia megfelel-e az iparág-specifikus követelményeknek, mivel az olyan nagy gépek, mint a kombájnok és a kotrógépek, a felhasznált üzemanyag nagy energiasűrűségétől függenek. Ami a dízel esetében nem jelentett problémát, az most komoly kihívások elé állítja az iparágat a szén-dioxid-mentes alternatívák tekintetében.

Még ezekben a nehezen szén-dioxid-mentesíthető ágazatokban is vannak már kísérleti projektek, például a nehézgépjárművek motorjainak hidrogénnel történő üzemeltetésére. Azonban még jó ideig szükség lesz arra, hogy a járműveket alternatív üzemanyagokkal, például HVO-val és e-üzemanyagokkal üzemeltessék.

Forrás: www.agrartechnikonline.de
Indexkép: Lovas Aleksandar