A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szigorúbban lép fel azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek tartósan veszteséget mutatnak ki működésük során. Az adóhatóság közleménye szerint az ilyen esetek gyakran nem valós gazdasági nehézségeket tükröznek, hanem a bevételek szándékos eltitkolásáról tanúskodnak. Gyakori módszer például, hogy az értékesítések egy részéről nem állítanak ki számlát vagy nyugtát.

Modern technológiával szűrik ki az eltéréseket

A NAV a vizsgálatok során kiterjedt adatvagyont használ fel. Többek között számlaadatok, gazdasági mutatók és más adózók adatai alapján hasonlítják össze a vállalkozások által bevallott és a valós teljesítményt tükröző adatokat. Amennyiben ellentmondásokat észlelnek, az adóalapot becsléssel határozzák meg. Ilyen esetekben a bizonyítási teher az adózóra hárul.

Már két vállalkozás lebukott

Nemrégiben két cég került a NAV célkeresztjébe: egy virágbolt és egy villamossági termékeket forgalmazó kereskedő. Az ellenőrzések során kiderült, hogy a veszteségként kimutatott adatok nem feleltek meg a valóságnak. A cégek bevételeik egy részét elhallgatták, így az adóhatóság már az eljárás elején ideiglenes biztosítási intézkedéseket hozott a költségvetési érdekek védelme érdekében.

Az ellenőrzések eredményeként a két vállalkozás elismerte a feltárt szabálytalanságokat, lemondott a fellebbezési jogáról, és együttesen több mint 12 millió forintot fizetett be az államkasszába.

adó

A NAV a vizsgálatok során kiterjedt adatvagyont használ fel – fotó: Pixabay

Súlyos bírság jár az eltitkolt bevételekért

Az eltitkolt bevételek nemcsak adóhiányt okoznak, hanem komoly szankciókat is vonnak maguk után. Amennyiben a NAV bizonyítani tudja, hogy a vállalkozás tudatosan rejtette el bevételeit, az adóhiány kétszeresének megfelelő, azaz 200 százalékos adóbírságot is kiszabhat.

Együttműködés az MKIK-val: kevesebb adminisztráció, több digitalizáció

A NAV és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) közös célja a vállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentése.

Ennek érdekében olyan megállapodást kötöttek, amely elősegíti a mesterséges intelligencia és más digitális technológiák alkalmazását az adózás területén, valamint erősíti az adat-visszacsatolási rendszert.

Október közepétől országos előadás-sorozat indul

Az együttműködés keretében október 15-én elindul egy országos előadás-sorozat, amelyet személyesen és online is követhetnek az érdeklődők. Az események célja, hogy a vállalkozók, könyvelők és más szakmai szereplők gyakorlati ismereteket szerezzenek az adózással kapcsolatos digitális eszközök – például az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) – használatáról.

Az őszi időszak során további fontos témák kerülnek terítékre:

  • az eÁFA webes felületének használata,
  • az online számlázás,
  • az eNyugta rendszere,
  • az egyszerűsített foglalkoztatás,
  • valamint a kisvállalati adó (kiva) és az átalányadó szabályai.

A NAV szakértői ezekről is részletes tájékoztatókat tartanak a következő hetekben.

Forrás: vg.hu
Indexkép: pixabay.com