A jelentősebb bevétellel rendelkező kiskereskedelmi üzleteket rendszeres akciók meghirdetésére kötelezik

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) és az Agrárminisztérium (AM) közös közleményben fejtette ki, milyen új intézkedésekre készül a kormány: a Gazdasági Versenyhivatallal egy közös online árfigyelő rendszert hoznak létre, a fogyasztóvédelmi hatósággal pedig egy olyan adatbázist hoznak létre, amelyekkel a verseny fokozása érdekében célzottan figyeli és bemutatja a termékek árváltozását. Emellett a kormány szakmai egyeztetéseket folytat a legfontosabb terméktanácsok vezetőivel az egyes élelmiszer-alapanyagok árváltozása mögötti folyamatok pontos feltárása érdekében.

A közlemény így fogalmaz: "A kormány intézkedései működnek, az infláció januárban tetőzött, azóta folyamatos és trendszerű csökkenésnek indult. Az infláció mérséklődésének üteme azonban még nem áttörő."

Az alábbi grafikonokon a 2023. januári és a 2023. márciusi adatok látszanak. Januárban a magyar infláció egy éves viszonylatban 26,2 százalék volt, márciusban ez a szám 25,6 százalékra csökkent.

infláció

Még mindig magasan Magyarország vezeti az inflációs statisztikát az EU-ban – forrás: MTI

A kormány éppen ezért legutóbbi ülésén – amellett, hogy 2023. június 30-ig meghosszabbította az élelmiszerárstopot – görög és francia példák alapján új inflációellenes eszköz bevezetéséről határozott: a jelentősebb bevétellel rendelkező kiskereskedelmi üzleteket rendszeres akciók meghirdetésére kötelezi, és ennek hatékony végrehajtása érdekében a következő elvi döntéseket hozta.


Az akciókra heti rendszerességgel kell sort keríteni, ami nem vonatkozhat árstopos termékekre

A tervezett szabályozás szerint a fontosabb élelmiszereket 20 termékkategóriába (például baromfihús, sajt, kenyér, péksütemény, zöldség, gyümölcs) sorolják be annak érdekében, hogy kellően széles termékskálára terjedjen ki a kedvezményes vásárlás lehetősége.

Az érintett kiskereskedelmi üzleteknek valamennyi kijelölt termékkategóriából egy-egy szabadon választott terméket a kötelező árleszállítást megelőző 30 napban tapasztalt legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal szükséges kedvezőbb áron értékesíteniük. Az akciókra heti rendszerességgel kell sort keríteni, ami nem vonatkozhat árstopos termékekre.

A szabályozás alapján tehát az érintett kiskereskedelmi boltokban az adott héten az akciózott termék eltérhetnek egymástól, emellett egy adott kiskereskedelmi egységben hetente is változhat az adott termékek köre. Ez kiemelten fontos a verseny fenntartása érdekében – hívták fel a figyelmet a közleményben.

infláció

A fontosabb élelmiszereket 20 termékkategóriába sorolják majd be – fotó: pexels.com


Az aktuális kedvezményezett árú termékek listáját az üzletek bejáratánál és az akciós újságokban jól látható módon fel kell tüntetni

Ez alapján minden héten a vásárlók rendelkezésére áll majd egy 20 termékből álló akciós árú élelmiszerkosár az adott boltban, amit az előző hónaphoz képest sokkal olcsóbban vásárolhatnak meg.

A kötelező akciózást legkésőbb 2023. június 1-ig vezetik be. A kormány a részletszabályok kidolgozására a Gazdaságfejlesztési Minisztériumot és az Agrárminisztériumot jelölte ki.

A kormány a vásárlók érdekében az új intézkedéstől azt várja, hogy az árak csökkentésével és a versenyhelyzet fokozásával megállítható a túlárazás és a spekuláció, így már a közeljövőben tovább mérséklődhet a szankciós infláció. Ahogy eddig is, mind a fogyasztóvédelem, mind a Gazdasági Versenyhivatal részéről folyamatosak és szigorúak lesznek az ellenőrzések - közölte a GFM és az AM.