Magyar élelmiszertermékek, amelyek itthon többe kerülnek, mint Németországban és a többi európai országban? A hazai értékesítés még mindig jelentősen drágább, több országban olcsóbban kaphatóak a magyar márkák, mint itthon - írta meg Pénzcentrum.

Mi áll a háttérben?

A fő ok a magyar gazdasági és szabályozási helyzet. Sokan tapasztalják, hogy a Gyermelyi- és a Barilla tészta, de sokszor még a szószok, a Pick téliszalámi, valamint a Doritos chips is jóval olcsóbban beszerezhető a környező országokban, mint hazánkban. De miért van ez így? Hogy fordulhat elő, hogy nemcsak a tengerentúlról importált, de még a Magyarországról exportált termékek is kedvezőbb áron beszerezhetőek a határon túlról?

Ebben több tényező is szerepet játszik, de a legtöbbet a magas, 27 százalékos ÁFA tesz hozzá. A Pénzcentrum konkrét példákkal szolgál, hogy milyen különbségek vannak regionális, valamint nemzetközi szinten.

Mi történik Európában?

Az utóbbi időszakban több érdekes példát találtak az élelmiszerek árának alakulásával kapcsolatban. Londonban olcsóbb a Gyermelyi tészta, Németországban kedvezőbb áron szerezhető be a Pick téliszalámi, Olaszországban pedig fillérekért árulják a Barilla termékeket. Ehhez hozzájön, hogy a Doritos chips a spanyoloknál alig egy euróba kerül.


Akadnak persze ellenpéldák, hiszen a szlovákoknál kapható Piros Arany és egyéb szendvicskrém, illetve a Vénusz napraforgóolaj is jóval olcsóbb a határon túl. A bevásárlóturizmus tehát már most dübörög, ami a jövőben sem lesz másként. Vannak termékek, amiken nagyon sokat lehet spórolni.

De miért drágább itthon, mint a németeknél?

Szakemberek szerint a magyar élelmiszertermékek hazai értékesítése jelentősen drágább, mint Németországban. A magasabb árak főleg az eltérő ÁFA miatt vannak, de szerepet játszanak még ebben a csomagolóanyagok utáni díjak és kereskedelmi terhek is. A magyar termékek külföldön való alacsonyabb árazása felveti a hatékonyság kérdését - tették hozzá a cikkben. Kiemelték, hogy a magasabb infláció, valamint a bérszínvonal szintén befolyásolják az árak alakulását.

A gyártói felelősség kiterjesztése

Kiemelt figyelmet érdemel még a kiterjesztett gyártói felelősség hazai rendszere, ami a gyártóknak jelentős költségnövekedést okozott az utóbbi időben. A leginkább árfelhajtó tényező tehát a szektort sújtó különadók, illetve a piaci bizonytalanság és a nem megfelelő szabályozások.

Sokan külföldre járnak vásárolni - fotó: pexels.com

Hazánkban a magas ÁFA jelentős terhet ró a termékekre, amit a gyártók és a kereskedők minden esetben a fogyasztókkal fizetettnek meg. Nem tesz jót az élelmiszerek árainak a kiskereskedelmi szektort sújtó terhek sem, mint a különadó, ami szintén áremelkedést okoz, hiszen ezek nagy részét szinte teljes egészében áthárítják a fogyasztókra.

Az export kapcsán pedig fontos megemlíteni a szállítási költségeket, valamint az árfolyam-ingadozásokat, amik szintén befolyással lehetnek a termékek áraira.