Korábbi cikkünkben áttekintettük a traktorpiac éves szintű változásait. A Datahouse által szolgáltatott statisztikából az volt kiolvasható, hogy tavaly 3 009 új traktort helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 32,5 százalékkal marad el a 2022-ben regisztrált 4 457-es darabszámtól. Bár a csökkenés valós, a pontos számok esetében jóval árnyaltabb a kép, tudtuk meg az AGROTEC Magyarország Kft. ügyvezetőjétől.

„A Datahouse adatállománya a Magyarországon forgalomba helyezett mezőgazdasági traktorok számait tartalmazza a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) forrásából. Az azonban, hogy forgalomba helyezés szempontjából mi számít »mezőgazdasági traktornak« és mit sorolnak azok közé, nem olyan egyértelmű, mint elsőre gondolnánk" – magyarázza Illés Zoltán.

„Az adatbázis jelenleg két kategóriába (»verzióba«) sorolva, mezőgazdasági vontatóként (»traktor«) és lassú járműként (»lassú traktor«) tartalmazza az egyes gépeket.

A mezőgazdasági vontatóként (»traktor«) kategorizált gépek minden egyes esetben pontos típussal kerültek megjelölésre, tehát a gép fajtája egyértelműen beazonosítható és eldönthető, hogy az traktor vagy sem. Ezek között van példa arra, hogy önjáró permetezők és rakodogépek is traktorként lettek vizsgáztatva, így ebben a listában szerepelnek.

A lassú járműként (»lassú traktor«) kategorizált gépek beazonosítása már nehezebb, mivel ott modell megnevezése helyén csak a márkanév szerepel. A lassú járműként (»lassú traktor«) kategorizált gépek között találunk olyan gépeket, amik valójában nem lehetnek traktorok. Ugyanis a lassú járműként való forgalomba helyezésnek van 3 alapkritériuma, melyek közül (max. 73kW teljesítmény, max. 25km/h-s haladási sebesség, max. 8.000 kg saját tömeg), ha bármelyik nem teljesül, akkor csak mezőgazdasági vontatóként (»traktor«) lehet forgalomba helyezni a gépet."


Nem elég tehát az adatbázisban traktornak jelölt gépek számát alapul venni, hogy megtudjuk, mennyi traktort helyeztek forgalomba Magyarországon, ennél mélyebbre kell ásni az adatok között. Ez alapján a korábbi cikkünk számai sem helytállóak. Mivel nem minden esetben állapítható meg biztosan, hogy a taktornak jelölt mezőgazdasági gép valójában nem traktor, pontos számokat nehéz mondani, de megközelítőleg pontosakat lehet.

traktorok

Fontos reális képet kapnunk a mezőgazdasági gépek piacáról – fotó: Shutterstock

Az eredeti cikkben az szerepel, hogy 2023-ban összesen 3 009 darab új tarktort helyeztek forgalomba Magyarországon. Fentiek alapján a helyes szám körülbelül 2500 darab lehet.

A márkákat tekintve a listavezető John Deere esetében 549 gépről állapítható meg, hogy traktorról van szó, további 86 gépről ezt nem állíthatjuk biztosan, ezek nagy része valószínűleg kombájn.

A Claas esetében sokkal nagyobb az eltérés: 396 db „traktort" említ a statisztika, azonban ezen gépek közül 151 db kombájn, 27 db pedig teleszkópos rakodó, tehát a helyes szám a Claas traktorok forgalomba helyezését tekintve 218 db. Ez a tényleges traktorpiaci részesedés kevesebb mint 9%-a, szemben az általunk megírt 13%-kal. A Claas így a márkák rangsorában a második helyről a negyedikre csúszik vissza.

A New Holland esetében 301 db traktorral szemben, helyesen 248 db traktorról beszélhetünk (38 db kombájnt és 15 db TH rakodót kell kivenni a listából). Ez piacrész tekintetében továbbra is kb. 10%-ot jelent, viszont a darabszám változásával a sorrend is változik: a New Holland 30 db-bal több traktort adott el tavaly, mint a Claas.

A Solis viszont tartja a 272 darabszámot, amivel a lista második helyére sikerült feljönnie.

A lista elejének helyes sorrendje a 2023-ban Magyarországon elsőként forgalomba helyezett új traktorok tekintetében a következő:

  1. John Deere 549 traktorral
  2. Solis 272 traktorral
  3. New Holland 248 traktorral
  4. Claas 218 traktorral